Houtdraaibank Meccaro

Niek1978

Nieuw lid
21 aug 2014
15
0
Belgium
foto.jpg
Beste,

kent er iemand het merk Meccaro houtdraaibank?
Ikzelf vind er niets van terug op internet.
Ben vandaag ter plaatse gaan kijken en de naam klopt wel degelijk.
Komt uit een school, 25 jaar geleden
400V heb ze zien draaien, geen spel op de lagers.
goede koop?

Ik kan ze voor 200 euro op de kop tikken.
Zou tevens men eerste bank worden om de wereld van het houtdraaien te verkennen en tevens men smeedstukken van stelen te voorzien.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Welkom op het forum Niek 1978.

nog geen reactie oop je vraag?
Nou , ik weet te weinig van draaibanken af om je te zeggen of het een goede koop is , maar het lijkt wel of dit topic wat vergeten is.
misschien even vermelden wat het vermogen van de motor is en welke schroefdraad op of welke conus er in de assen zit.

groeten
Ornament
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Niek. Kun je ook enkele foto,s posten van het geheel?
Belangrijk is: machinebed van plaatstalen of gietijzer , schroefdraad op as M33? , plaatje van de motor, toerental regeling met frequentieregelaar? , onderstel gietijzer? , uitdraai tegenvoeter en conus van aandrijving en tegencenter M²? , bouwjaar?
De prijs op zich kun je je geen buil vallen. Als het was is gauw kopen. Voor een breder oordeel graag eerst devragen beantwoorden.
Vr.gr. Jan pranger.
 

Niek1978

Nieuw lid
21 aug 2014
15
0
Belgium
Vermogen motor, geen idee, was onbereikbaar zoals je op de foto ziet. Nu hier maak ik me geen zorgen om. Ben elentrieker van opleiding dus motor veranderen is kleintje.
Staan momenteel ook maar 2 snelheden op, maar met beetje rondsnuffellen vinden we er wel een oplossing voor. Momenteel ook maar 1 draairichting. Geheel is volledig in gietijzer, wordt dus nog leuk om te verhuizen. Schroefdraad op de assen, geen idee. Het was eigenlijk hiervoor dat ik de vraag een beetje stelde. Ik vind er nergens technische informatie van en mss was er dus iemand die me daar bij kon helpen.
Nu ik ga er een beetje van uit, om het houtdraaien te leren, vermoed ik dat deze wel ok zal zijn. Achteraf kan ik mss deze wel aanpassen naar latere behoeften.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Niek. Geheel van gietijzer? Kopen dus.hier val je je geen buil aan. Op de as moet eigenlijk M33 draad zitten. Dat is op dit moment de standaard voor chucks en andere hulpstukken. Kijk even of de kop en tegencenter precies tegenover elkaar staan. Dat kun je testen door ze tegen elkaar te schuiven. Moeten op gelijke hoogte zitten.
Als ik verder nog iets voor je kan doen hoor ik het wel.
Vr.gr. Jan pranger.
Www.arstorno.nl
 
m33 draad of groter ja, dan kun je het altijd nog aanpassen
je zegt dat er maar een draairichting is en dat moet ook bllijven zo, ik zie namelijk op de foto's al dat het met schroefdraad is ipv conus dus kun je de draairichting niet veranderen

zoals ik op de foto (moeilijk) kan zien lijkt het dat het bed gewoon uit twee stalen kokers bestaat. Niet al te best lijkt mij. Een stevig gietijzeren bed is vele malen beter

ik zou zeggen: ga eens kijken en maak wat beter foto's
 

Niek1978

Nieuw lid
21 aug 2014
15
0
Belgium
Eindelijk ze staat thuis binnen.
Beetje meer info:
Al het groene is gietijzer, het bed is geen kokerprofiel maar 2 vierkante volle stalen staven.
MK 3 opname, wel geen meedraaiende centerpunt.
De flens heb ik er nog niet af kunnen halen om de schroefdraad op de as te meten. Zou het mogelijk zijn om een eventuele opspanchuck op deze flens te monteren of toch beter op de as?
Electrische aansluiting moet ik nog in orde brengen. Zou het nuttig zijn van de draairichting mogelijk omkeerbaar te maken?

Mvg Niek
 
Zeker Niek ik heb een zware metaaldraaiklauw in gebruik en daar heb ik ook een speciale plaat achterop laten maken. Houdt er wel rekening mee dat dit precisiewerk is en behoorlijk wat kan kosten!

Volgens mij is het niet mogelijk om van draairichting te veranderen als je met schroefdraad werkt(werkstuk draait er dan af)

Ik kan je ook een frequentieregelaar aanraden! Als je er eenmaal mee hebt gewerkt wil je er nooit meer vanaf:)

Wat betreft dat tegencenter, je kunt ook losse koppen ervoor kopen die wel meedraaien(even op internet zoeken en je vindt ze wel)
 

Niek1978

Nieuw lid
21 aug 2014
15
0
Belgium
Foto's volgen later wel ben ze elektrisch nog wat in orde aan het zetten. Aan/uitschakelaar is deels stuk maar ze draait al wel. Frequentieregelaar heb ik eens voor gekeken maar is nogal aan dure kant.
Mss later. Ben ondertussen wel al begonnen met oefenen in het ronddraaien van stukken hout. Wat ik me echter afvroeg is het volgende, wat doen jullie met al die houtkrullen? Heeft daar iemand een nuttige toepassing voor?
Ik heb een houtkachel maar die krulletjes stoken wel moeilijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.