afkortzaag makita ls1018 of metabo kgs 254m

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik heb me pas de Bosch GCM 8 SJL met GTA 2600 onderstel gekocht.
Vandaag de eerste keer gebruikt, en doet zeer goed zijn werk.
Enkel jammer dat de GTA 2600 iets te kort is voor de lengtes die ik nu wilde zagen (+4m)
Binnenkort nog parket leggen, en wat kleinere projecties maar ik ben er nu al van overtuigd dat ik er veel plezier zal aan beleven.

Hoe bedoel je dat het lastig is om grote lengtes te zagen? Dan kun je er gewoon een bok onder zetten toch?
Verder bevalt ie goed? Ben ook aan het sparen voor die machine +onderstel ;)

Is en zaagblad standaard meegeleverd trouwens?
 
Laatst bewerkt:

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Ik hoopte de GTA 2600 vooral te gebruiken om latten voor tuinhuis op exact dezelfde lengte te zagen.
Je kan inderdaad een bok erachter zetten, en dan hebben ze voldoende steun. Zo heb ik het nu ook opgelost, alleen moest ik dan elke lat afzonderlijk afmeten.
Binnenkort bouw ik de zaag in in mijn werkbank, en maak ik een eigen meet/blokkeer systeem.

Een zaagblad is standaard mee geleverd.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ik hoopte de GTA 2600 vooral te gebruiken om latten voor tuinhuis op exact dezelfde lengte te zagen.
Je kan inderdaad een bok erachter zetten, en dan hebben ze voldoende steun. Zo heb ik het nu ook opgelost, alleen moest ik dan elke lat afzonderlijk afmeten.
Binnenkort bouw ik de zaag in in mijn werkbank, en maak ik een eigen meet/blokkeer systeem.

Een zaagblad is standaard mee geleverd.
Ha Roel,

En hoe bevalt de zaag nu je hem al wat langer hebt? Zie dat hij momenteel op aantal sites wordt aangeboden voor rond de 500 euro met GTA 2600 onderstel. Geen idee of dit een tijdelijke actie is of dat jij ook zoiets betaald hebt. Maar ik vind het zelf wel een interessante aanbieding. Vandaag mijn vraag. Zou je hem aanbevelen?
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Ik ben er tevreden van ja.
Heb net nog een laminaat zaagblad gekocht om volgende week 100m2 laminaat te leggen. Al een paar zaagsnedes gemaakt en die zijn zeer zuiver.
Afzuiging heb ik nog niet getest, want een stofzuiger heb ik nog niet.
1 minpuntje is dat de geleiderails nogal ver naar achter komen. Ik denk dat festool dat beter opgelost heeft.

Ik had denk ik 525 euro betaald voor de set. Veel geld, maar het is gewoon degelijk gerief.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ha Roel,

Dank voor je update :) Weet je ook of de boel (lees: verstek en hellingaflezing) ook evt. na te stellen zijn? En heeft het apparaat nou wel of geen werklichtje op het werkstuk? Dit zie ik ook niet overal even eenduidig terug in de informatie.

525 euro is zeker veel geld, maar in combinatie met het onderstel wel een goeie deal denk ik. Twijfel zelf erg tussen de Bosch 8 SJL, Milwaukee MS 216 (of evt. de AEG variant?) en Makita LS1074. Zijn er hier evt. mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen? :)

Valt me wel op dat al deze modellen maar één kant op kunnen kantelen en de duurdere (€ 1000,-) modellen kantelen beide kanten op. Nu vraag ik me af, wanneer ga je dat nodig hebben?
 

Catharsium

Nieuw lid
11 okt 2013
14
0
Almere
Ik ben zelf in het bezit van de Metabo KGS 254M en voor het geval iemand in bovenstaande discussie nog op zoek is, bij deze mijn ervaringen.

Over de Metabo ben ik vrij tevreden, maar het is inderdaad belangrijk om dit model (en ik vermoed andere in deze prijsklasse) niet als perfect te zien. Pluspunten zijn wat mij betreft het bereik (in zowel breedte als hoogte) en de bouwkwaliteit voelt erg solide. De nauwkeurigheid blijft een relatief begrip, voor mijzelf is deze zeker voldoende. Misschien dat duurdere modellen het nog beter doen, maar voor mijn amateur projecten en een sporadische houten/laminaat vloer is dit al meer dan goed genoeg.
Voor een semi-stationair apparaat is hij prima op te pakken en versjouwen doordat de arm volledig vastgezet kan worden. De verlichting is handig, maar de laser is niet erg goed afgesteld (misschien dat deze zelf nog iets aan te passen is). Het is een detail; het meegeleverde stofzakje een lachertje welke feitelijk niets bijdraagt, maar ik hoop binnenkort te zien hoe de afzuiging middels een echte stofzuiger gaat zijn.
Mijn grootste struikelblok momenteel met de machine is dat ik nog geen goede manier heb gevonden om een (tijdelijk) zero-clearence fence te creëren doordat de achtermuur wat aan de lage kant is (dit is overigens juist wel handig als je het werkstuk vasthoudt).

Voor de mogelijkheden vind ik de Metabo een prima 'budget' optie die prima werkt, mits je geen absolute perfectie verwacht. Dat gezegd hebbende, als je gebruiksdoel alleen het inkorten van vuren balken is dan lijkt me dit apparaat wat overkill en is een kleiner model, misschien zelfs zonder trekfunctie een betere optie; een kleiner model plus cirkelzaag kost net zoveel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.