afkortzaag makita ls1018 of metabo kgs 254m

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Ik wil een afkortzaag kopen, met name om vuren balken, rabatdelen etc in te korten.
Vanwege het zaagbereik en budget ben ik op bovenstaande 2 uitgekomen.
Wat zijn jullie ervaringen met deze zagen?
is het de investering waard om er 3 a 400 euro bij te leggen en voor een ander model te gaan, of is dat voor dit werk niet nodig?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Voor wat je wilt doen zijn beide machines meer dan toereikend, als je een goedkopere kan vinden denk ik dat die ook prima doet wat je wilt.

Je zou wel nog even naar dit topic kunnen kijken: http://www.woodworking.nl/showthread.php?11475-Aanschaf-afkortzaag-dewalt-dw770

De deWalt zit in de zelfde prijsklasse als de Makita maar is door het mechanisme voor de geleiding een stuk compacter. De machine heeft wel "maar" een 216mm zaagblad, wat een punt zou kunnen zijn.
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Heb zelf de ls1018l van makita. En ben zelf zeer tevreden over deze zaag. heeft groot bereik die ik als hobbyist toch al een paar keer nodig heb gehad. Voordeel van makita is dat je onderdelen los kan bestellen mocht er ooit iets kapot gaan. Van metabo weet ik dat zo 123 niet.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zit met exact dezelfde vraag (de makita of de metabo).
Ik wil al heel lang een afkortzaag kopen, maar door verbouwingen moet ik even wat opletten met mijn uitgaven.
Indien ik het budget had dan zou ik voor de Kapex gaan, maar ik weet niet hoeveel keer ik zo'n afkortzaag zou gebruiken.
Een Festool TS55 komt al zeker in huis, gezien ik momenteel het meest met plaatmateriaal bezig ben :)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een afkortzaag.
Dit zijn mijn bevindingen:
Als je geen tref functie nodig hebt, kijk eens naar dewalt dw770/dw777
Ik overweeg de dewalt DWS780 aan te schaffen. Op amazon staan een hele berg reviews.Dit is volgens mij wel een hele goede zaag. maar best aan de prijs.

Een aantal leveranciers hebben mijn geattendeerd op de AEG PS254L. Dat schijnt een top machine te zijn. Maar kan er geen reviews over vinden, helaas.


Overigens, ik denk dat de makita de beter is van de 2.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een afkortzaag.
Dit zijn mijn bevindingen:
Als je geen tref functie nodig hebt, kijk eens naar dewalt dw770/dw777
Ik overweeg de dewalt DWS780 aan te schaffen. Op amazon staan een hele berg reviews.Dit is volgens mij wel een hele goede zaag. maar best aan de prijs.

Een aantal leveranciers hebben mijn geattendeerd op de AEG PS254L. Dat schijnt een top machine te zijn. Maar kan er geen reviews over vinden, helaas.


Overigens, ik denk dat de makita de beter is van de 2.

Er vanuit gaande dat je "trekfunctie" bedoeld, beide deWalt machines hebben een trekfunctie. :)

Die AEG is op papier trouwens een mooi machientje, met een gunstige prijs! Die lijkt me het overwegen ook waard voor de topicstarter.

Linkje: http://www.toolnation.nl/aeg-ps254l-afkortzaag-met-ingebouwde-stofafzuiging-2000-watt.html
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Als je niet dikker dan 60mm gaat zagen dan kan je idd ook kijken naar een dewalt dw770/777/771
Lekker compact doordat de geleidestangen niet achter de machine lopen.
Machine is echter niet voorzien van laser.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb de LS1018 en ben daar minder tevreden over.
Lees deze topics maar eens..

http://www.woodworking.nl/showthread.php?11348-Aanpassing-afkortzaag
http://www.woodworking.nl/showthread.php?9557-Afkortzaag-(met-oog-op-verbouwingen-toekomst

Kan zijn dat ik net een miskleuntje heb of dat er tijdens vervoer eens iets mis is gegaan maar ik zou hen zeker niet nog een keer kopen. Belangrijkste reden is toch wel de precisie en de afzuiging. Tevens heb je veel ruimte achter de zaag nodig omdat de glijarm ver naar achter steekt.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Die onderste link is nog een oude topic van mij :)
Heb nog geen knoop doorgehakt omdat de aankoop van het toenmalige huis werd afgeblazen door de verkopers (familieruzie).
Intussen hebben we een ander huis gekocht en ga ik binnenkort beginnen met het maken van kasten en een klein afdakje buiten.
Ik ben persoonlijk niet te vinden voor DeWalt. Dit merk hebben ze wel bij mijn lokale dealer, maar ze raden het niet echt aan.
Ook van een deel van de Metabo-reeks zijn ze niet echt tevreden over de kwaliteit (made in China), maar ze verkopen deze wel omdat de mensen die zo'n afkortzaag maar heel even nodig hebben (wat balkjes zagen, laminaat, ...) anders elders gaan kopen :)
Zelf heb ik al enorm veel op internet rondgekeken en blijkbaar heeft elke zaag wel iets, ook de Kapex.
Ik ben zelf een Festool-fanaat, maar 1500€ voor een afkortzaag is wel erg veel geld :)
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Binnen het budget van €300,- tot €400,- een afkortzaag vinden waar geen negatieve dingen over te melden zijn is een onmogelijke opgave.
Je zou dus consessies moeten maken en eerst bepalen wat voor voor jouw de meest belangrijkste eisen zijn.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik heb na lang dubben voor de Milwaukee MS 216 SB gekozen.
Na lang twijfelen tussen de Kapex en deze machine toch voor deze gekozen, omdat hij compacter en lichter is, dus makkelijker mee te nemen is.
Hij is nauwkeurig en goed na stelbaar, en voorzien van een na stelbare laser.

Ik heb bij deze machine ook de stofzuiger slang met 2 afzuigpunten aangeschaft, maar er gaat toch nog wel veel zaagsel in de rondte, valt mij een beetje tegen, maar de kapex heeft hier ook nog last van.

Ik ben tot nog toe tevreden over deze machine. (maar pas 100 stuks 50 x 70 vuren mee afgekort)

ps.ze geven ook 3 jaar garantie op deze machine, dit in tegenstelling met dewalt
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Lijkt mij ook wel een leuke machine, en als je er veel mee moet sjouwen een stuk praktischer dan een kapex.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heb al veel positiefs gehoord over die machine. Alleen spijtig dat er amper dealers zijn in België.
Mapeco staat bij de store locator, maar op hun website staan tientallen merken, buiten Milwaukee.
Trentels verkoopt dit wel, maar zeer beperkt.

Edit: @TS: het is niet mijn bedoeling om je topic te kapen, mijn excuses :)
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Ik heb me pas de Bosch GCM 8 SJL met GTA 2600 onderstel gekocht.
Vandaag de eerste keer gebruikt, en doet zeer goed zijn werk.
Enkel jammer dat de GTA 2600 iets te kort is voor de lengtes die ik nu wilde zagen (+4m)
Binnenkort nog parket leggen, en wat kleinere projecties maar ik ben er nu al van overtuigd dat ik er veel plezier zal aan beleven.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik weet niet in welke regio u woont maar Cipac in Brussel, vooral hun winkel in Evere, heeft een enorm groot assortiment van Milwaukee.
 

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Ik ben er nog niet echt uit nee, welke ik nou zal gaan kopen.
Ik wil de zaag met name gebruiken voor het afkorten van balken, latten en planken.
Het fijne aan de makita is, dat ie 100 mm diepte kan zagen.
Nou heb ik dat niet heel veel nodig, maar ik moet zeker boven de 75 kunnen komen.
Elk beetje gangbare balkafmeting voor in de bouw zit boven de 65 mm.
Na de verbouwing, zal ik de zaag niet meer zoveel gebruiken.
Als de schuur klaar is, koop ik toch een keer een formaat zaag. Dan kan ik alles doen wat ik wil.
Het is dus eigenlijk een overbrugging voor een paar jaar.
Ik heb al een ts55, dus voor plaatmateriaal heb ik voorlopig een goede oplossing.
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Als het dan een zaag is welke na de verbouwing de deur uit gaat zou ik ook een afweging meenenen welke zaag een hogere restwaarde heeft.
Naar mijn idee is dat dan de makita een betere aanschaf dan een metabo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.