Markeer-mes

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Naar aanleiding van een filmpje van Paul Sellers (ontdekt door een topic hier) wou ik ook een markeer-mesje hebben. Leuk om te hebben, en makkelijk in gebruik.
Na een beetje rond gekeken te hebben bij verschillende gereedschap handelaren, bedacht ik mezelf dat het misschien veel leuker is om er zelf eentje in elkaar te zetten.

Aangezien het vandaag toch wéér niet veel soeps was met het weer, ben ik er maar aan begonnen.
Eerst maar even wat onderdelen bij elkaar gezocht.
Mijn oog viel al snel op twee oude handvatten van vijlen. En voor het blad heb ik gebruik gemaakt van een oud J.N.IJ schaafblad dat nagenoeg op was. Mooi stukje kwaliteits-staal.

Eerst heb ik het schaafblad door midden geslepen met de slijptol, en toen op schuurband gevormd. Iedere keer het blad netjes gekoeld, zodat het staal niet te heet wordt en zijn hardheid verliest.
Na wat proefpassingen heb ik het blad gemonteerd in het handvat.
Vervolgens ben ik het blad onder een hoek van 45 graden "scheef" gaan slijpen en wetten zoals je een steekbeitel doet.

En aangezien dat je twee stuks uit één schaafblad kunt halen, heb ik er, naast de rechtse, gelijk ook maar een linkse bij gemaakt.

Ik ben uitermate tevreden met het resultaat. Ze liggen lekker in de hand en je kunt er veel kracht mee uitoefenen mocht het nodig zijn (hard hout). En het belangrijkste is natuurlijk dat ze doen waarvoor ze bedoeld zijn, en dat doen ze uitstekend.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    101,2 KB · Weergaven: 284
  • image.jpg
    image.jpg
    91,9 KB · Weergaven: 286
  • image.jpg
    image.jpg
    101,4 KB · Weergaven: 284
  • image.jpg
    image.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 283

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat is weer een mooi staaltje huisvlijt en hergebruik van oude materialen.
Alleen vraag ik mij af of het staal overal even hard was, of werd dat vroeger altijd gedaan?
Het maakt in ieder geval niet uit in het gebruik ervan en daar gaat het om.
Leuk dat je dit laat zien.:D
Mvg.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Nee, het opgelegde staal zit inderdaad niet door het gehele blad.
Maar als je bezig bent met het blad, kun je precies zien tot waar hardere, opgelegde staal loopt.
Bij mijn mesjes is het snij gedeelte precies het hardere staal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.