Hindeloper fruitschaal

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Een recente nieuwsfoto van dames en heren in Hindeloper kostuum tijdens een ijsevenement op het IJselmeer inspireerde mij tot het maken van de eerste en enige echte Hindelooper fruitschaal gebaseerd op het sierlijke dameshoedje.
Houtsoort gewaterde iep.
Afgewerkt met tungoil.
D: 33/13 H: 16/10
Ter illustratie enkele foto's van ruwe vorm, "hoedje" en schaal.

vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hele fraai vorm Jan en wat een leuke inspiratie bron. Die zwarte lijmnaad zou ik nog wel wat mee doen. Kun je die niet uitdraaien en er een mooie strakke bies in maken?

jaap
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Jaap/Woodworker.
Dit is het eerste ontwerp, waarbij mij het met name om de vorm ging.
Een tweede wil ik maken uit 1 stuk hout en moet bovendien dunner, waardoor er meer verfijning in het model komt. Twee of meerdere delen geeft nogal een beperking in de uitvoering, maar voordelen bij een eerste aanzet.
Een tweede optie is meerdere houtsoorten te gebruiken, waardoor de kleuren van de hoed beter worden uitgedrukt.
Hier kom je echter op het scheidingsvlak van iets maken wat een associatie heeft (gelijkt op) met het voorwerp van inspiratie en het creatieve spel van vorm en lijn naar aanleiding van hoofdkenmerken van de inspiratiebron.
Anders gezegd maak je iets na in hout of boetseer je hout in de beweging (het samenspel van lijnen) van je inspiratiebron. Nog simpeler: wat is het of wat zie ik er in.
Ik hoop, dat o.a. Hans hier nog eens op in wil gaan.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo vrienden van het forum,

wat is mooi ? wat ziet men erin? ik heb een tijdje beelden gemaakt uit hout. eigenlijk verter ik nooit wat mijn eigen idee erbij was. men moet zelf maar bepalen wat "het"zou kunnen zijn. zo heb ik eens voor iemand een soort beeld gemaakt wat voor mij een gevoel van geborgenheid was maar hij zag er een adelaar in ??!!!???!! tja wat moet ik dan zeggen??

ik maak wat ik mooi vind, soms kan dat niet omdat iemand dat specifieke wensen heeft maar overal het algemeen moet je maken wat je zelf het mooist vindt. soms wordt het idee beperkt door de middelen. ook weer een uitdaging op zich toch??

rick
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Jan,

Hans is sprakeloos.
In de eerste plaats door de originele benadering van je onderwerp, het hindeloper hoedje.
In de tweede plaats met het onderwerp dat je op mijn pad schuift. Ik ben niet de figuur die daar iets zinnigs over te melden heeft.
Voorzover mij bekend houd ik mijzelf slechts bezig met 'wat ik er in zie'.
Wat houtdraaien betreft houd ik me nimmer bewust bezig met het 'zijn' maar altijd met het 'zien'.
Externe invloeden, voorzover ik me daarvan bewust ben, worden vergaand gestileerd en zijn hooguit terug te vinden in een min of meer sterke kromming van een lijn.

In de fotografie ligt het iets minder eenvoudig, daar probeer ik een beeld te maken, waarvan je hoopt dat de toeschouwer ziet, wat ik gezien heb. Bij dat laatste gezien gaat het niet alleen om het fysieke zien, maar ook over betekenis, waarden en emoties die voor mij aan het onderwerp zijn verbonden.

Bij registrerend vastleggen, zoals in foto's van werkstukken, speelt dit naar mijn mening helemaal niet.

Een tak van sport waar ik mij niet mee inlaat is het hineininterpretieren, mede omdat ik de taal waarin dat het beste schijnt te gaan onvoldoende beheers.

Hans
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hans,
Sorry, dat ik je opzadelde met een "beoordeling" van de Hindelooper fruitschaal. Ik had gedacht, dat je vanuit je fotografische inzichten iets zou kunnen zeggen over verhoudingen in dit ontwerp, net zo je kunt spreken over verhoudingen en compositie van foto's.
Dus niet het zijn (het is een mooie of lelijke schaal, zoals je je een fruitschaal kunt voorstellen) maar vanuit het zien (wat vind je mooi of minder geslaagd) en waardoor of waarom.
Bij toekennen van bedoelingen of nagestreefde uitingen van emoties in draaiwerk kun je inderdaad uitkomen bij het naar de titel/bedoeling toe schrijven of beoordelen - wat zie je tegenover wat wil je zien met het daar bij behorende wo;;ige taalgebruik: het toekennen van eigenschappen, die niet wezenlijk worden uitgestraald als herkenbare waarden en emoties.
Ik zat even schrijvend te denken over drie dingen:
* wat is het en lijkt het daar op.
* wat zie ik als totaal beeld in verhoudingen en harmonie.
* wat beleef ik - welke sfeer roept het op.
Nogmaals sorry, dat ik niet direct wat duidelijker was.
vr.gr Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Jan,

no problem, kan geen kwaad als je je gedachten eens op een rijtje moet zetten.
Het imitatieve ken en herken ik niet in het houtdraaien, gewoon een blinde vlek bij mij.

De vorm van het omgekeerde hoedje spreekt mij niet aan. Ik had (en heb) niet de indruk dat mijn vage ideeën daarover nuttig zouden kunnen zijn, dus heb ik ze voor me gehouden.

Ik ga uit van de titel, i.c. schaal:
Het voorbeeld is omgekeerd, daardoor gaat de herkenbaarheid teveel verloren. Misschien ziet een Fries dat anders.
Het excentrische element is voor mij onvoldoende sterk ontwikkeld. Misschien de punten (veel) hoger en de curve van de hoge kant (links op de eerste foto) meer spanning.
Het geheel is me wat te statisch.

Zoals ik al waarschuwde, weinig nuttig.

Hans
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hans.
Bedankt, daar kan ik tenminste wat mee.
Het was inderdaad niet de bedoeling een omgekeerde hoed te maken, maar een schaal met de gebogen lijnen van die hoed.
Het volgende werkstuk krijgt inderdaad een spannender belijning, zowel in de randen als de buitenwand in relatie tot de binnenwand.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.