Nieuwe tools topic

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Ik moet toch eens stoppen met de collectie schaven uit te blijven breiden... maar gisteren een zeer fraai klein schaafje ontvangen. Gebaseerd op een Japans model en specifiek gemaakt voor een strakke randafwerking, een Marcou chamfering plane uit NZ.
ik heb al vaker, al kwijkende wetende dat dit ver buiten mijn budget ligt, op zijn site gekeken maar nog nooit deze specifieke schaaf gezien
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Deze staat er inderdaad niet op..... de grotere modellen vindt ik ook wel erg aan de prijs, maar dat is bijna altijd het geval met dit soort kleine series. Over dit model las ik recent bij David Barron wat en zag dat Dictum ze zowaar ook verkoopt. Nog steeds aan de prijs, maar nog wel te doen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
o7170v54_F4gd5094Gss23AeMit.jpgBosch GSS 23 AE, zaterdag geleverd gekregen. Een grotere schuurmachine (90x180) dan die ik al heb. Veel stiller en het systeem om losse vellen op te spannen werkt echt.
De aansluiting voor de stofzuiger is volgens mij een lachertje en ik ben al op zoek naar een passende adapter als die er is. Maar de stofopvang van het microfilter werkt.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Net binnen gekregen..... lijkt me erg handig om ook bij het handmatig schuren stofafzuiging te hebben. In NL te koop bij de standaard zaken maar bij Amazon toch weer net wat goedkoper, en inclusief 15 vellen Abranet.

737A2FB9-E487-4311-9EBE-502537579D81.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Zojuist heb ik een Festool Ets 150/3 besteld en ben nu op zoek naar schuurpapier. Voor mijn DTS400 gebruik ik schuurpapier van Ecotool en dat bevalt goed. Past het 150mm ronde schuurpapier met 17 gaten op de Ets 150/3? Ik twijfel want als ik Google op de afbeeldingen van zool en het schuurpapier, dan zie ik ook andere gatenpatronen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Is in Engeland veel goedkoper, omgerekend iets van 45 euro.
https://www.restexpress.co.uk/acatalog/Mirka-Roundy-Dust-Free-Hand-Sanding-Block-Kit.html
Weet niet of ze ook naar het vaste land verzenden.

Dat doen ze dus niet..... en dat doet geen van de “goedkopere” shops in de UK. Het is jammer, maar het is redelijk zinloos daarmee prijzen te vergelijken als je het spul toch niet bezorgd krijgt. Zo zijn er in de UK ook werelddeals voor Bessey maar ook die shops verzenden niet buiten de UK.

Dan is Amazon nog steeds zo’n €20 goedkoper dan in NL.

De Roundy is trouwens de moeite van het aanschaffen waard, nu ook handmatig schuren zonder stof.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De vorige week heb ik een Festool ETS 150/3 gekocht:

27819635448_5ee1da6332_o.jpg


Die staat op een Scheppach HM1 die ik aan het opknappen ben:

27819635728_3df5fa7213_o.jpg
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Mooi, die ETS 150/3 staat hier ook nog op het verlanglijstje om mijn RO150 en DTS400 aan te vullen. Heb jij redenen (buiten de prijs) om niet voor de EC versie te gaan?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De belangrijkste reden was inderdaad de prijs. De meerwaarde van de EC was voor mij het prijsverschil van ongeveer €150 niet waard. De gewone ETS is een eenhandsschuurmachine, terwijl de ETS EC eerder voor bediening met 2 handen is. Bediening met 1 hand bevalt goed bij mijn DTS400, vandaar dat ik het ook wilde bij de ETS.

Wel heb ik nog getwijfeld of ik niet voor een 125 mm ETS zou gaan, maar was bang dat deze bij het schuren van grotere oppervlakte te weinig meerwaarde zou hebben boven de DTS. Een Rotex en een Mirka Deros heb ik ook overwogen, naar wilde toch bij Festool blijven omdat mijn ecosysteem daarop is ingericht (en ook vanwege de beschikbaarheid van het relatief goedkope schuurpapier van ecotools). De Rotex vond ik toch te duur en was waarschijnlijk ook overkill voor mijn gebruik.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ja, het is vooral de gecombineerde afzuiging en stroomvoorziening (naar het voorbeeld van Erik van Voorst):

26831253167_8ef0dd561b_o.jpg


In het verleden ben ik wel eens afgeweken van mijn Festool voorkeuren. Zo is mijn stofzuiger van Flex en paste de aansluiting van de slang niet op mijn Festool OF1010 frees. Daarom heb ik de slang een Festool mof op gezet. Dat is ook een reden waarom ik niet voor Mirka ben gegaan. Dan zat ik met de stroomaansluiting en ook de nieuwe aansluiting van Festool past niet goed op de Mirka (de oude wel). Ook heb ik mijn opslag gebaseerd op de opslag van systainers:

27775837429_edc96b7e2f_o.jpg


Maar dat is hier niet zo relevant omdat alle opties in systainers komen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Zo, mooie constructie! En die freestafel was ik al even vergeten.... Spijtig dat photobucket betalend is geworden en de foto's in je bouwtopic dus verdwenen zijn.

Begrijpelijke keuze dan wel alleszins. Ik heb enkel een dominofrees uit het grijs-groene gamma, dus in dat opzicht was de mirka wel een mooie manier om niet in de alom bekende verslaving te tuimelen ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.