Nieuwe tools topic

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Bedankt voor de vele tips, blijkbaar ben ik niet de enige met keuzestress en online-zoek-manie :) Ik heb Toolstation gebeld en de aanbieding geldt alleen België, niet mogelijk om uit Nederland te bestellen.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Bummer.

Wel straf want ik weet zeker dat mijn eerste toolstation bestellingen wel uit NL kwamen (*). Geen idee meer of er toen uberhaupt al een *.BE link was. In de omgekeerde richting kan het dus wel.


(*) Allez ja, ze komen nog altijd uit NL, maar worden nu via de Belgische link besteld :)
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Nou, veel hoofdbrekens later ben ik eruit: ik wacht nog even af!

Ik heb de afgelopen week een hoop ge-internet (Bauforum24.de op Youtube is echt te gek!) en ben bij een aantal vakzaken langsgeweest om te 'voelen'. De conclusie van de meeste vergelijkingssites is dat de CXS een heel toffe machine is, maar wat laag in het toerental, wat bij afwerken prima is, maar aangezien het bij mij ook aardig wat 'in en om het huis boren' is, zoek ik liever iets wat meer bij die taak past. Bovendien heb ik de CXS gevoeld, en waar ik dacht dat ik het heel prettig zou vinden vond ik het helemaal niet zo heel fantastisch qua grip. De TXS is er natuurlijk ook nog, maar het argument van het toerental blijft dus.

De Bosch GSR vind ik wat lomp aanvoelen, doordat de batterij in het handvat zit kom ik niet lekker uit. Misschien gaat het beter met de wijsvinger langs de boor, en dan 'triggeren' met de middelvinger, maar intuitief stond het me wat tegen. Dan nog het raarste nadeel waar ik voor mezelf een halszaak van gemaakt heb: de broekclip! Ik sta wel 's op de ladder te schroeven, en dan met de schroefboor tussen m'n benen geklemd, en juist een heel compacte boormachine zou fijn aan de broek moeten kunnen hangen. De GSR 12V-15C heeft die clip niet. De GSR-12-20EC (brushless) heeft die optie wel, maar heeft weer geen flexiclick optie waarmee je om de hoek / excentrisch kunt. Ik heb gisteren nog een tijdje zitten puzzelen met ebay en amazon.de of ik tegen een schappelijke prijs een brushless variant kon kopen zonder accu's en koffer, maar dat lukt me niet schappelijk genoeg.

Dan nog de alternatieven die ik bekeken heb: de Milwaukee M12-BDDXKIT lijkt wel een toffe optie, maar ik kan eigenlijk nergens fatsoenlijke reviews van het ding vinden. Op zich heeft Milwaukee wel een goede naam, maar vind het te duur om het niet even vast te houden van tevoren. Dan nog een optie die ik bij ijzerwarenhandel Zwager in Den Haag tegen kwam (wat een assortiment!!): de Makita DF332 . Geen om-de-hoek-stuk (ze kwamen met zoiets aanzetten "105 degree drill attachment", maar dat lijkt me qua handigheid zwaar tegenvallen tov FlexiClick). Wat me aanstond was de hoeveelheid torque, en hij voelde zo lekker in de hand! Waarschijnlijk komt dat dus omdat de batterijen onder het handvat zitten en niet in het handvat.

Ik had al enorme keuzestress toen ik me bedacht dat ik niet nu per se een nieuwe machine nodig heb. Ik hoop dus dat Bosch heel snel met een EC-Flexiclick variant komt, dat zou het meest in de buurt komen van wat ik zoek, zeker met 4Ah accu die de balans wat verandert. Ik houd jullie op de hoogte :) Als iemand nog ideeen heeft naar aanleiding van deze uiteenzetting hoor ik het graag!

Om toch on-topic te blijven: ik heb wel een nieuwe bitset gekocht, een WeraBiTorsion Bit-Check, met wat Torx, Philips 1&2 en Pozidrive 1&2 en een Rapidaptor. Heerlijk setje!
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
En ik mocht me hier mee bezig houden de laatste dagen, een oude (zelfbouw?) lintzaag.
Ook hier moest ik veel geduld hebben met het afstellen maar geloof dat het nu goed zit,
nu raakt ie nergens de geleiders in onbelaste stand.
Maar hoe zit het nu met het lint, moet je de spanning er afhalen als je hem langere tijd niet
gebruikt of kan ik hem zo opbergen, iemand die er iets over kan zeggen?

ggOale gratis gerenoveerd 2018 (2).jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Misschien had je het al geschreven, maar waarom will een flexiclick hebben? Wil je een korte schroevendraaier koop dan de brushless variant met hex aansluiting. Ik heb dat "onder een hoek" kunnen schroeven niet begrepen:) Je kunt toch nooit goed kracht zetten, je hebt nog steeds veel ruimte nodig en door juist een lange bithouder te pakken ben kun je ook onder die hoek schroeven. Ik ben trouwens op Amazon ook een keer een flexibel verlengstuk gezien dat je net als bij een dremel kunt vast houdeDan hebn je natuurlijk nog de gewone schroevendraaier of een imbussleutelset. Mogelijkheden genoeg zou ik zeggen......

Die Makita's schijnen wat accu en koppel betreft beter te zijn dan Bosch en door de accu zo te plaatsen is de greep inderdaad dunner.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Misschien had je het al geschreven, maar waarom will een flexiclick hebben?
Goede vraag. Ik kwam een filmpje tegen van iemand die de CXS demonstreerde en echt meteen een aantal typische voorbeelden liet zien waar je dat wilt hebben: tijdens het maken van kastjes in rottige hoeken. Ook hier in huis tijdens (de)montage van meubels ben ik al vaak onder een plank / in een kast met de boorkoppeling aan het kloten geweest, dan zit je net onder een rothoek en ratelt je bitje over de schroefkop. Toen iemand hier op het forum de FC liet zien las ik daar in de reviews ook de zeer positieve opmerkingen, vooral voor de excenter. De meeste eigenaren schijnen wel heel blij van het systeem te worden. Als pro heb je natuurlijk een boor, een slagschroevendraaier en eventueel een haakse schroevendraaier, dat wordt mij allemaal te gortig. Met alleen een hex aansluiting heb ik niet de mogelijkheid om 'gewone' boren te gebruiken, een snelspanboorkop vind ik wel nodig.

Uiteindelijk krijg ik nu ook de schroeven er wel in en uit, maar ik zou het fijn vinden om schroeven in een hoekje ook netjes te kunnen verwerken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Bij kastjes heb ik altijd meer last van mijn eigen formaat dan dat ik niet met de schroevendraaier lekker kan werken.
Voor de prijs van een kale FC zou je dit https://www.amazon.de/Bosch-Profess...TF8&qid=1531115256&sr=8-76&keywords=bosch+12V) 0601360U0G
kunnen overwegen, maar ik ben een liefhebber van gereedschap en geloof niet zo in die alleskunners. Dat is uiteindelijk mijn ervaring, dat als ik het echt vaker nodig heb, koop ik uiteindelijk meestal iets dat hiervoor gemaakt is. Heb ik ook mijn mijn racefietsen gedaan, eentje voor gewoon en de andere omgebouwd met klimverzet.

En ik kwam dit ook nog weer tegen: https://www.amazon.de/Tefeler-Schne...qid=1531115804&sr=1-1&keywords=15cm+bithalter

In plaats van een excenter aansluiting gebruik ik meestal een 25cm lange bithouder, waardoor je de hoek klein houdt. Vervolgens geen torx schroeven gebruiken en je bent een heel eind:)

Ik probeer je niet van de koop van gereedschap af te houden:) Probeer wel je keuzestress te verlichten!
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Het hulpstuk bij de CXS om op 90 graden te kunnen schroeven(/boren) wil je niet meer kwijt als je hem 1 keer hebt. Bij de aanschaf had ik ook zoiets van een flauwekul maar ongemerkt pak ik dat ding toch geregeld je kunt dan net op een makkelijkere manier bij de lastige plekken.
En als het niet handig was geweest had Festool het ook niet denk ik dan meer :)

De spankop voor de CXS is 10mm.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik kan me bij Robert Jan voegen, 't is een verrekte handig ding dat hoekaanzetstuk. Net als bij de 18V apparaten het excenteraanzetstuk. Je zal prima zonder kunnen, maar als je de keuze hebt dan is het zeker geen slechte keuze. Verder kan je prima kracht zetten, in de kleine ruimtes vaak meer dan zonder. En je komt ook dichterbij de zijkant waarin je probeert te schroeven of boren, doordat de kop ranker is. :)

De spankop is bij de CXS 2,6Ah inderdaad 10mm, bij de oude 1,5 was deze 8mm.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
het raarste nadeel [van de Bosch GSR] waar ik voor mezelf een halszaak van gemaakt heb: de broekclip!
Ik moet gaan opletten dat ik niet overkom als belanghebbende partij :), maar de getoonde kit wordt geleverd met holster. Ok, een holster is geen clip, ik weet het. Een holster is nl handiger :)
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Een holster is nl handiger :)

Voor jou misschien wel, maar mij lijkt het niets. Ik draag geen riem, en volgens de recensies is deze holster net te klein....

Dit zou ook nog een optie kunnen zijn: https://www.gereedschappro.nl/boorm...l-t-max-systainer-de-kleine-krachtpatser/3147. [...]. Mafell is natuurlijk net als Festool een merk waarmee je eigenlijk niet fout kan gaan.

Die Mafell is eigenlijk een Metabo (of andersom), in ieder geval toch wel een leuke optie. In de Gamma de GSR en de Metabo vastgehad, en hoewel de GSR op papier / internet beter uit de bus komt vind ik 'm echt vervelend in de hand liggen, kreeg in de bouwmarkt al ergernis aan m'n duim van het apparaat. De Metabo 'zocht' z'n weg vanzelf in mijn hand. Nou dat was eigenlijk wel het overtuigende duwtje wat ik nodig had, ik was op zoek gegaan om een meer ergonomische machine te kopen, niet om een te kopen die betere reviews krijgt....

Na veel vijfen en zessen deze set gekocht:

IMG_20180718_212048178.jpg

Een 12V schroefboormachine met hoekadapter met een 2Ah en 4Ah accu, in een stevige koffer. Deze combinatiedeal deed er ook nog een slagschroevendraaier bij, de hele set kostte 240 Euro. Da's duurder dan de GSR en goedkoper dan de Festool CXS, terwijl ik nu een hoop torque in handen heb :) De slagschroevendraaier was een gokje, ik weet niet hoeveel ik die in de praktijk gebruik, maar vandaag al de eerste lol ermee gehad met een muurvast geroest onderdeel van m'n fiets: binnen een seconde losgerateld door de slagschroevendraaier, met de hand kreeg ik het steeds niet voormekaar. Ongelooflijk veel power voor zo'n compact ding.

Iedereen hier bedankt voor het meedenken! Tot slot nog een mooi plaatje van de 90 graden adapter:

IMG_20180718_212123951.jpg

Niet het mooist, maar wel verrekte praktisch. En ik hoop dat dit setje net als m'n oude Metabo minstens 12 jaar meegaat :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ziet er goed uit Nerf, veel plezier ervan! En je moet ze inderdaad voelen, dat werkt het beste. Plaatjes zeggen daar niets over, iedere hand is anders. :)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Voor het eerst bij Baptist geweest om reserveonderdelen voor de Ulmia verstekzagen van mijn broer te halen.
Voor mezelf een Speedsquare en 16oz Glubot gehaald.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Voor het eerst bij Baptist geweest om reserveonderdelen voor de Ulmia verstekzagen van mijn broer te halen.

Voor mezelf een gelijk een Speedsquare en 16oz Glubot fles gegaald.
lijmfles-glubot-babebot-en-highbot-set-van-3-lijmflessen.jpgspeedsquare-metrische-winkelhaak-25-cm.jpg
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Mooi spul! Ik heb nog een nieuw handvat nodig voor mijn Ulmia (voor 25 Euro op MP gekocht!), binnenkort ook maar s bestellen bij Baptist. Die Glubot ziet er goed uit, zag ze ook al eens op de open dag hout.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Laatst een inpuls aankoop via MP... een Mafell AD160 vlak-/vandiktebankje. Moest vlug beslissen want anders zijn ze weg. De info en foto's waren summier maar leek me een goed apparaat. Meteen de prijs gevraagd en niet te veel afgepingeld. Heb hem laten verzenden en ja hoor, blijkt zgan. Boekje en originele aankoopbon zitten er ook nog bij ;) Kostte nieuw blijkbaar NLG 553...

Heb nu 2 van die bankjes, andere is een Bosch SHO 280 (= Mafell AD280). Moet ze allebei nog testen en dan eens kijken welke blijft...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.