Nieuwe tools topic

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Vorige week mijn oude Electra beckum aan mijn broer geschonken.
Daarvoor in plaats heb ik een dewalt dwe 7491 gekocht.
Heb lang rond gekeken voor welke machines een goede geleider hadden en deze stap gemaakt.

Bekijk bijlage 79404

Ik vind het persoonlijk een pracht machine, en boven verwachting hoe goed hij zaagt. Plus de geleider mooi strak bij de zaag blijft.
Afstelling vanuit de doos was ook top .

Mooie tafel! Ga je er ook nog een zgn "crosscut sled" voor maken?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
van het weekend een nieuwe excenter schuurmachine gekocht.
Festool-ETS-125-REQ-Plus-in-systainer-574636.jpg


Wat een top apparaat.
Geen herrie.
Geen trillingen.
En geen stof.
Zeer tevreden mee.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Leuk speelgoed! Lijkt altijd veel geld, maar bij een schuurmachine wordt het heel snel duidelijk wanneer het een goede investering is geweest :cool:
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Leuk speelgoed! Lijkt altijd veel geld, maar bij een schuurmachine wordt het heel snel duidelijk wanneer het een goede investering is geweest :cool:
Mijn grootouders! zeiden al dat "goedkoop, duurkoop is". Ik werk alleen hobbymatige met mijn gereedschap, Maar het werken met goede spullen maakt het twee keer zo leuk. En trouwens je kunt beter een goede boor dan een pakje sigaretten kopen:)
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
@3d matzer: wij zijn ook op zoek naar een goede schuurmachine en heb naar aanleiding van je post de festool site bekeken. heb ik het nou goed dat je de zolen kunt verwisselen, bij voorbeeld excentrisch naar vlak en delta?

dit staat op hun site vermeld bij jouw schuurmachine.

deaal om langdurig en moeiteloos bovenhands te schuren. En als vlakschuurmachine, deltaschuurmachine of excenterschuurmachine uitgerust met een maximale flexibilitei voor individuele taakstellingen: de nieuwe generatie RTS, DTS en ETS 125


 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
@3d matzer: wij zijn ook op zoek naar een goede schuurmachine en heb naar aanleiding van je post de festool site bekeken. heb ik het nou goed dat je de zolen kunt verwisselen, bij voorbeeld excentrisch naar vlak en delta?

dit staat op hun site vermeld bij jouw schuurmachine.

deaal om langdurig en moeiteloos bovenhands te schuren. En als vlakschuurmachine, deltaschuurmachine of excenterschuurmachine uitgerust met een maximale flexibilitei voor individuele taakstellingen: de nieuwe generatie RTS, DTS en ETS 125



Dat gaat drie verschillende machines van de nieuwe generatie brushless. R is vlak, D is delta, E is excentrisch (dus ronde schijven). Dus geen combomachine...
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
R is rectangle maar inderdaad zijn 3 machines.
Maar kan hem van harte aanbevelen.
Gister een geplamuurde mdf koof boven mijn hoofd geschuurd.
Dat ging super.
Nergens stof en was zo klaar.
Top ding.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
@3d matzer: wij zijn ook op zoek naar een goede schuurmachine en heb naar aanleiding van je post de festool site bekeken. heb ik het nou goed dat je de zolen kunt verwisselen, bij voorbeeld excentrisch naar vlak en delta?

dit staat op hun site vermeld bij jouw schuurmachine.

deaal om langdurig en moeiteloos bovenhands te schuren. En als vlakschuurmachine, deltaschuurmachine of excenterschuurmachine uitgerust met een maximale flexibilitei voor individuele taakstellingen: de nieuwe generatie RTS, DTS en ETS 125


Dat heb ik met het oudere model wel gedaan, moest een speciale set bij de dealer bestellen met klembeugels voor de rubbermanchet waar een schroef in past. Het is wel te doen, maar vrij bewerkelijk, niet ‘even’ omschakelen dus wel vijf minuten werk....

Fons
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Niet electrisch maar wel heel handig
- famag 20mm voor de gaten in het niewu werkblad van mijn workmate
- ENT T-nut frees in 5?mm - verkeerd besteld
- ENT T-nut frees in de grootste maat waar een M6 draadeind in past

De frees vanavond uiteprobeerd en twee bladen voor mijn boortafel gefreesd, In het ene blad had ik de sleuf voorgefreed en de ander plaat heb ik gelijk in een keer op diepte gefreesd.
Het reultaat is goed te Noemen en de eerste twee meter zijn inmiddels gefrees:)
Alleen even de draairichting meenemen en met beleid naar voren drukken. Ik heb de rails compleet laten doorlopen, Maar je kunt natuurlijk ook met een 10mm gat beginnen en eindigen.



t nut frees 8 .jpg
t nut frezen.jpg
t nut.jpg
 
Laatst bewerkt:

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Onlangs heb ik een nieuwe kantenfrees aangeschaft. Tijdens de zoektocht kwam ik de Makita MT lijn tegen.
Uit die lijn heb ik de m3700 aangeschaft.
makita-mt-m3700-kantenfrees-6mm-530w-klium.jpg
Heel degelijk machientje. Niet veel poespas, gewoon freesje er in, diepte instellen en gaan. Op dit moment het electrisch gereedschap in mijn schuur met de beste prijs kwaliteitsverhouding!
Voor iets meer dan 60 euro gekocht bij Klium.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
De vorige week heb ik een Dewalt DE7033-onderstel voor mijn afkortzaag gekocht, want ik was het beu om steeds te lopen klooien met het zoeken naar hoe ik lange balken moest ondersteunen bij het zagen. Mijn werkruimte is maar beperkt, dus ik zocht een oplossing die weinig ruimte in nam. Ik heb nog gedacht om nog een karretje te maken met inklapbare "vleugels", maar ik heb nog te veel ander werk en te weinig tijd. Bovendien zou dat meer ruimte innemen dan deze oplossing (wel goedkoper). Een voordeel van deze oplossing is dat het mobieler is en ik het gemakkelijk mee kan in de auto. En het onderstel is zo stevig dat ik waarschijnlijk met weinig moeite een werktafel van kan maken. Dan moet ik er wel 2 extra beugels bij kopen.

31008486498_41356b6e2f_k.jpg


Daarnaast heb ik een Wixey WR550 op mijn Inca vlak/vandiktebank gezet. Dat is misschien wat overbodig en is meer een cadeautje voor mezelf. Het installeren was nog een beetje een gedoe, want de Wixey is niet gemaakt voor een vlak/vandiktebank op een karretje. Daarnaast wilde ik zo weinig mogelijk aanpassingen aan de Inca en Wixey doen, zodat ik de bij een upgrade naar een grotere vandiktebank de Wixey mee kon nemen en geen Inca vol gaten over zou hebben. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om het aluminium profiel van de Wixey door het blad van het karretje te laten lopen. Op zich werkt het nu prima, alleen zit de klem aan het profiel nu niet goed. Normaal kun je deze klem gebruiken om de dikte van het hout te meten en daarmee de Wixey te calibreren. Dat heb ik nu met een schuifmaat moeten doen. Maar dat is dus niet echt een probleem.

(De foto's geven een wat vertekend beeld, het aluminium profiel lijkt wat schuin te staan. Maar in werkelijkheid is het bijna haaks.)

43969965895_8199e055b5_k.jpg


31008485308_97f5c7581b_k.jpg


43969966875_596937021b_k.jpg


31008484678_aa48e4f7f5_k.jpg


43969968455_4ab1f6e1e5_k.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
3Dmazter: zou je wel jouw adres op het internet tonen, als je zo'n mooie collectie gereedschap hebt? Dat maakt het voor inbrekers wel gemakkelijk om een plek met een mooie buit te bezoeken.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Lintzaag.jpg
Een inca opgehaald, heb ik wat uit te proberen de komende tijd.
Wielen eronder, afzuiging aansluiting, en schoonmaken en afstellen.
En wat linten kopen.
 

WouterDe

Nieuw lid
1 sep 2018
3
0
Dit weekend een oude Tormek SA-250 gekregen van de schoonfamilie.
Morgen de steen even afvlakken en dan kan ik lekker thuis mijn beitels slijpen.

20180926_140714.jpg

20180926_140723.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.