Nieuwe tools topic

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Vandaag mijn Güde geleidingsrails van borgworld (voordeelshoponline) binnen gekregen. Goed positief ik heb nu voor 49 euro 2 geleiderails waar mijn makita invalzaag op past. Wel gaat het rubber kapot gezaagt worden dat ligt er zover buiten dat dit niet anders kan. Er zitten twee koppelstukken bij om je geleiderails vast te maken aan een andere geleiderail (das erg goed nieuws ze passen perfect in de makita geleiderail). 2x festool of makita koppelstukken ben je snel 30 euro kwijt te uit de winst je krijgt de Güde geleiderails er bijna gratis bij. Wat wel opvalt is dat de bouwkwaliteit nogal simplistisch is misschien zijn die van Batavia beter? zover ik op het google plaatje zien kan wel. Maar goed mijn machines passen erop en moet ze nu nog in de praktijk testen. Dan ga ik een korte review schrijven. Ik heb kort de Gude aan de Makita gekoppeld en mijn invalzaag aantal keren verschoven. Zo ver zo goed. Nu nog een mooie rechte zaaglijn langer dan 1.4mtr :)
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Meestal is dat geen rubber, maar een steviger plastic — het inzagen is om een exacte afschrijving te krijgen voor het zaagblad dat je gebruikt.

Plaatjes zeggen tegenwoordig niet alles. Vaak zijn die cgi (computer generated image) — dan ziet het er al snel gelikter uit dan een foto. Ikea gebruikt cgi voor het overgrote deel van hun 'foto's'.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Meestal is dat geen rubber, maar een steviger plastic — het inzagen is om een exacte afschrijving te krijgen voor het zaagblad dat je gebruikt.

Plaatjes zeggen tegenwoordig niet alles. Vaak zijn die cgi (computer generated image) — dan ziet het er al snel gelikter uit dan een foto. Ikea gebruikt cgi voor het overgrote deel van hun 'foto's'.
Dat klopt dan wel want het is stevig. Echter wijkt de Gude geleiderail ook als plaatje erg af van de Batavia. Maar goed ik wil er nog mee zagen en ga dan eens een kort verhaaltje eraan wagen alhier.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Vandaag op een akkoordje kunnen gooien; een buurman gebruikte zijn Huvema HU16 kolomboormachine niet en ik was op zoek naar een vervanger van mijn 'Topcraft'. Beetje plussen en minnen en even kunnen testen of ik 'm kwijt kon, krachtstroom stekkertje vervangen, stopcontactje gemaakt en draaien. Voor 165euro en een gedraaide schaal geen heel belabberde deal volgens mij. De schaal gaat naar de dochter van de vorige eigenaar van ons huis. De vorige eigenaar was een vriend van de verkoper en is onlangs heel plotseling en op vrije jonge leeftijd overleden. De schaal is gedraaid uit een door hem geplante pruimenboom die twee jaar geleden is gekapt. (schaal is hier te zien, zijn overigens uiteindelijk een aantal lagen vernis op gekomen)

huvema-hu16-profi.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Je hebt hier een prachtige werkhoogte bij. Neem aan dat je met een spie de boorkop eruit kan halen en dan grotere boren erin kan plaatsen :)
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Binnenkort ben ik de trotse eigenaar van een festool cms basis unit met at55 zaag met afzuigslangen. Ga het dinsdag ophalen. Eerste klus wordt extra ruimte op de vakantieaanhanger bouwen van betonplex met vakjes en laatjes voor van alles en nog wat. Dat vond de vrouw wel een goed idee dus card blanche voor het kopen!
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Zo vandaag mijn upgrade van invalzaag naar invalzaag + zaagtafel opgehaald. Enige wat mist is de roltafel aan de zijkant. Voor de rest kreeg ik afzuigslangen en nieuw zaagblad 66 tands erbij. Is een Festool CMS GE met TS55 invalzaag eronder. Nu nog even denken wat ik met mijn Makita SPJ6000 ga doen gezien twee invalzagen beetje veel van het goede is.
WP_20170802_20_44_34_Pro.jpg
 

WR1944

Oud hout
Je doet er beter aan je Makita invalzaag te behouden. Met rails erbij breng je de zaag naar het werk en dat is in sommige gevallen de betere optie.
Ik begon met een CMS (uit Nederland meeverhuisd een paar maanden voordat het systeem ook in Amerika geïntroduceerd werd) en een TS55. Maar om steeds de TS55 uit te bouwen voor een zaagklus waarbij ik een rail kon/moest gebruiken werd me te omslachtig. Ik kocht daarom een Makita invalzaag omdat die fluitend op de Festool rails paste. Ik vind het nog steeds een goede investering.

Zonder de roltafel is de bijgeleverde aanslag eigenlijk alleen geschikt als breedte-aanslag. Met een roltafel kun je kleinere projecten met een aanslag moeiteloos in serie maken. Voor grotere delen kun je denken aan rolbokken (een driepoot met een in hoogte verstelbaar zwenkwiel er op) of een tafel op gelijke hoogte met nastelbare poten. Je kunt veel kanten uit met een CMS.
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Je doet er beter aan je Makita invalzaag te behouden. Met rails erbij breng je de zaag naar het werk en dat is in sommige gevallen de betere optie.
Ik begon met een CMS (uit Nederland meeverhuisd een paar maanden voordat het systeem ook in Amerika geïntroduceerd werd) en een TS55. Maar om steeds de TS55 uit te bouwen voor een zaagklus waarbij ik een rail kon/moest gebruiken werd me te omslachtig. Ik kocht daarom een Makita invalzaag omdat die fluitend op de Festool rails paste. Ik vind het nog steeds een goede investering.
Op het werk (werk in de ict) zien ze me liever niet met een zaagmachine aankomen krijgen ze rare ideeën :) dus wat uit en inbouwen betreft dat gebeurd niet zo vaak. En in mijn postzegelschuur is iets aan ruimte ook wel fijn.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Nu nog even denken wat ik met mijn Makita SPJ6000 ga doen gezien twee invalzagen beetje veel van het goede is.

Je kunt altijd nog ruilen met mijn Makita 5903RK Cirkelzaag... Scheelt mij een adapter kopen voor de rail, en jij hebt er een beest van een cirkelzaag bij...
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Op het werk (werk in de ict) zien ze me liever niet met een zaagmachine aankomen krijgen ze rare ideeën :) dus wat uit en inbouwen betreft dat gebeurd niet zo vaak. En in mijn postzegelschuur is iets aan ruimte ook wel fijn.

Nja, ik snap je punt. Maar ik heb ook niet zo heel veel ruimte en ik ben toch blij dat ik beide heb. Dat in- en uitbouwen moet namelijk altijd gedaan worden als het net niet uitkomt.. Ik heb wel een MFT tafel wat het gebruik van een losse zaag wel logischer maakt, maar ook toen ik nog een Basis tafel had was ik blij dat ik een losse ATF55 erbij had.

De ruimte die een invalzaag in een systainer inneemt is natuurlijk bijna verwaarloosbaar, maar als je de opbrengst aan ander gereedschap wil uitgeven kan je dat natuurlijk ook doen. Hou er wel rekening mee dat wat je voor de Makita staat niet in verhouding is met wat ie gekost heeft.

Keuzes keuzes! :D

En natuurlijk: Mooi speelgoed heb je gekocht! :D
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Je kunt altijd nog ruilen met mijn Makita 5903RK Cirkelzaag... Scheelt mij een adapter kopen voor de rail, en jij hebt er een beest van een cirkelzaag bij...
Ik ga juist een invalzaag de deur uit doen. En heb dan een TS55 invalzaag die ik gewoon los kan gebruiken, heb al 4 geleiderails liggen. 1x 1400 en 2x 70.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Nja, ik snap je punt. Maar ik heb ook niet zo heel veel ruimte en ik ben toch blij dat ik beide heb. Dat in- en uitbouwen moet namelijk altijd gedaan worden als het net niet uitkomt.. Ik heb wel een MFT tafel wat het gebruik van een losse zaag wel logischer maakt, maar ook toen ik nog een Basis tafel had was ik blij dat ik een losse ATF55 erbij had.

De ruimte die een invalzaag in een systainer inneemt is natuurlijk bijna verwaarloosbaar, maar als je de opbrengst aan ander gereedschap wil uitgeven kan je dat natuurlijk ook doen. Hou er wel rekening mee dat wat je voor de Makita staat niet in verhouding is met wat ie gekost heeft.

Keuzes keuzes! :D

En natuurlijk: Mooi speelgoed heb je gekocht! :D
Ja verkopen doet altijd pijn. Had deze vandaag net opgehaald en zie een completere set op MP staan voor 100 eur meer maar ja..achteraf :) En ga er zeker plezier aan beleven, stuk beter dan de goedkopere van de bouwmarkten.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ja verkopen doet altijd pijn. Had deze vandaag net opgehaald en zie een completere set op MP staan voor 100 eur meer maar ja..achteraf :) En ga er zeker plezier aan beleven, stuk beter dan de goedkopere van de bouwmarkten.

Als je nog een keer zo een tegenkomt, dan kan ik je die aanraden. Met schulpen wordt je er erg blij van, de hoekaanslag is leuk voor lichter spul maar als het wat dikker/zwaarder is vind ik 'm te wiebelig.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Ik ga juist een invalzaag de deur uit doen. En heb dan een TS55 invalzaag die ik gewoon los kan gebruiken, heb al 4 geleiderails liggen. 1x 1400 en 2x 70.

Haha, nee de rail hou ik zelf, maar voor de 5903 heb je nog een adapter nodig voor op de rail... vandaar ;)
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Zo de lengte aanslag ook nog gevonden via MP en die is ook ingekocht. Nu is er even een aantal maanden een algehele budget noodstop :p Nu de invalzaag nog slijten en dan heb ik weer wat adem. Laat het bouwen maar beginnen denk ik zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.