Nieuwe tools topic

WR1944

Oud hout
Even mopperen: wat is dit toch een rommelpost. Er staan hier zo veel zaken bij die veel beter in een apart topic geplaatst kunnen worden. De Incra oplossing, de MFT mal etc. Nu loopt alles door elkaar heen en later niks terug kunnen vinden. Persoonlijk vind ik dit wel jammer.

jaap

In bijdrage #7 had ik ook al m'n bedenkingen geuit. Het melden van iets nieuws kan evengoed onder de betreffende hoofdstukken, evenals de resultaten of bevindingen. Het zoekmechanisme van dit forum is voor het opgraven van topics een beetje behoeftig. Ook een compacte maar voldoende beschrijvende titel zou al een goede stap vooruit zijn. Maar over het algemeen ben ik toch erg blij met dit forum en ben Jaap dankbaar voor z'n inzet.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik vroeg me al af waar ik mijn mft mal nu het beste kon posten.
Het is geen electrisch gereedschap maar ook niet echt handgereedschap.
Aangezien er van alles nieuws wordt vermeld in dit topic heb ik dit maar hierbij geplaatst.
Mischien moet er een nieuw hoofdstuk komen met "jigs en tricks"
En dan daarin een "nieuwe jigs" topic.

Zou ik zelf in elektrisch gereedschap zetten, maar ik ga het echt niet verplaatsen als het onder handgereedschap staat... Zo streng is echt nergens voor nodig. Het grote voordeel van ons forum boven b.v. Facebook is de zoekfunctie en hoe je bij beantwoorden de boel bij elkaar houdt en je kunt ergens naar verwijzen...

Mijn onvrede was meer dat er zulke leuke dingen tussen staan, die zo niet echt opvallen en niet terug te vinden zijn...

jaap
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Zou ik zelf in elektrisch gereedschap zetten, maar ik ga het echt niet verplaatsen als het onder handgereedschap staat... Zo streng is echt nergens voor nodig. Het grote voordeel van ons forum boven b.v. Facebook is de zoekfunctie en hoe je bij beantwoorden de boel bij elkaar houdt en je kunt ergens naar verwijzen...

Mijn onvrede was meer dat er zulke leuke dingen tussen staan, die zo niet echt opvallen en niet terug te vinden zijn...

jaap

gewoon vaak dit topic bekijken jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
gewoon vaak dit topic bekijken jaap

Nah, Jeffrey .... we zijn denkende wezens (sommigen in ieder geval....) en we lossen zaken op, we werken er niet om heen ;). Als het dak lekt ga je geen regenpak in huis dragen, dan repareren we het dak.....

Ben nooit een fan geweest van deze verzameltopics, ..... maar ja, ben niet de baas......

jaap
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Leuk om te lezen en te zien wat jullie allemaal aan gereedschap hebben gekregen en/of gekocht.
Daarom zal ik zelf ook een kleinigheidje toevoegen aan dit topic. En omdat ik gezien mijn leeftijd bij het analoge zou moeten blijven maar toch vooruitstrevend wil overkomen, heb ik het volgende (via internet) aangeschaft voor mijn a.s. zaag en freestafel.
De omschrijvingen zijn in het engels omdat het online-vertaal programma nog niet ver genoeg ontwikkeld is en de plaatjes zeggen hopelijk meer dan genoeg.

- 800mm (31 1/2") Extension Kit for Wixey WR-700 Saw Fence Readout (GBP 35.82)
- Reading Head For Wixey WR-700 Saw Fence Readout (GBP 24.91)
- 150 mm 6'' Digital Readout linear scale DRO Magnetic Remote External Display (US $23.82)
1.jpg2.jpg3.jpg
Nu ben ik nog zoekende naar een goede langsgeleider voor mijn zaagtafeltje.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
En voor mijn verjaardag
drie Holzwerken boeken
Handbuch Elektrowerkzeuge: Sägen – Schleifen – Bohren
HolzWerken Die besten Vorrichtungen: 19 selbst gebaute Helfer für Säge, Fräse und Hobelbank
Handbuch Oberfräse: Auswählen, bedienen, beherrschen

Een Bosch GKS12V-26

Een FSN 1100
20181228_124405314_iOS.jpg20181228_125125071_iOS.jpg20181229_220843931_iOS.jpg

Met de GKS ga ik een nieuw blad voor mijn workmate op maat zagen. Klus die daarvoor precies goed lijkt.
 
Laatst bewerkt:

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Schermafbeelding 2019-01-01 om 20.09.31.jpg
voor het weekend hier de nieuwe eigenaar van geworden incl de 2 rails.
eerste meters inmiddels mee gezaagd en wat een top ding is dit.
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Het is zeker een genot om mee te werken. Wel ff wennen hoe de lineaal goed te gebruiken om mooi haaks en recht te zagen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het is zeker een genot om mee te werken. Wel ff wennen hoe de lineaal goed te gebruiken om mooi haaks en recht te zagen.
Ik heb inmiddels wat er ervaring met mijn Mafell invalzaag. Belalngrijkste tip: klem je werkstuk vast, klem je liniaal vast en zorg dat je werkstuk goed ondersteund is. Mijn rubberen zaagrand heeft al een paar beschadigingen.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Nieuwe aanwinst, erg blij met die kadopasjes van de Hornbach..

jvnagysslted.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Sinds kort ben ik de eigenaar van een Metabo HC 260 vlak/vandiktebank:

39733854233_b1d71b9b5d_o.jpg


Ik merkte dat de langsgeleider en de tafels van mijn Inca vlak/vandiktebank toch wat kort waren om 2 meter lange eiken planken te verwerken. Het gaat wel, maar niet heel gemakkelijk. Met name het schaven van de dunne zijde was wat lastiger. De tafels van de Metabo zijn samen 25 cm langer en ook de langsgeleider is een stuk langer. Bovendien kun je de bescherming boven de messen gebruiken om de plank tegen de langsgeleider te houden, waardoor het schaven ook gemakkelijker wordt. Ook de spaanafzuiging is een stuk beter, want de Inca had geen spaanderkap (al had ik die zelf gemakkelijk kunnen maken).

Een nadeeltje van de Metabo is dat de hendel voor de hoogteinstelling aan de zijkant zit op een plek die niet heel handig is. Voor het werken met de vandiktebank gaat het nog wel. Maar voor het schaven moet je de spaanderkap gebruiken, want anders werkt de Metabo niet (er is een microswitch die ingedrukt moet worden door de kap). Die kap zet je er van de ene kant in en die moet je op zijn plaats houden, terwijl de hendel voor de vandikteinstelling aan de andere kant zit. Je moet de vandiktetafel omhoog zetten, want die houdt de spaanderkap op zijn plek.

Een ander mogelijk nadeel is dat de Metato gebruik maakt van wisselmessen. Die zijn 2-zijdig te gebruiken en kosten €20 per set. Dat is ongeveer evenveel als 2 keer schaafmessen laten slijpen. Als de standtijd van de messen lager is dan die van herslijpbare messen, dan ben je met wisselmessen duurder uit. Het voordeel van de wisselmessen is dat je de hoogte van de messen niet opnieuw hoeft in te stellen bij het wisselen van de messen.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Leuke aankoop! Bij de Elektra Beckum variant zat die hendel ergens anders, maar zeker zo onhandig... Als je geleider te ver naar achter stond, kwam hij er gewoon tegen :rolleyes: Ben je er overigens zeker van dat je de schaafmessen niet meer hoeft te stellen? Bij de EB ging dat toch altijd gepaard met wat gefriemel voor ze volledig vlak en op hoogte zaten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Volgens mij verkoopt EB een ombouwsetje, zodat je ook gewone herslijpbare messen kan gebruiken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Leuke aankoop! Bij de Elektra Beckum variant zat die hendel ergens anders, maar zeker zo onhandig... Als je geleider te ver naar achter stond, kwam hij er gewoon tegen :rolleyes: Ben je er overigens zeker van dat je de schaafmessen niet meer hoeft te stellen? Bij de EB ging dat toch altijd gepaard met wat gefriemel voor ze volledig vlak en op hoogte zaten.

Bij de oudere modellen (bv die groene of de zwart/verzinkte) zat de hendel aan de bovenkant (aan de zijkant van de uitvoertafel). Dat is inderdaad ook geen handige plek om de spaanderkap te installeren. Bij het gebruik van de vandiktbank is die plek wel handig. Al heeft mijn Inca die aan de andere kant van de tafel zitten en dat is nog handiger. Bij de herslijpbare messen van de Elektra Beckum is het instelen van de messen inderdaad een gefriemel. Er zijn ook latere modellen van EB met wisselmessen, maar ik weet niet of het systeem hetzelfde is als bij de Metabo.

Als het goed is hoef ik ze maar 1 keer in te stellen. Er zijn 3 of 4 boutjes die je instelt om de messen op een bepaalde hoogte te zetten. Bij het wisselen van de messen zorgen die boutjes er voor dat de hoogteinstelling hetzelfde blijft. De wisselmessen vallen in een nokje, waardoor ze altijd op dezelfde plek zitten. Maar dat is de theorie. De messen van de Metabo heb ik nu goed ingesteld, maar nog niet vervangen. Pas bij vervanging zal blijken of de theorie en de praktijk overeen komen.

Trouwens, mijn zaaglinten voor de Hammer zijn gisteren binnen gekomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.