Nieuwe tools topic

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Die heb ik al jaren in gebruik. Niet openklappend, maar gewoon met scharnieren aan het deksel en met houten vakverdeling. Beetje lomp, maar je kan er ook prima op staan.
Zou het weer eens tijd worden om het kissies topic een nieuw leven in te blazen Rene?
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Hij stond op mp.
dus ik heb hem opgehaald, eerste indruk niks mis mee.
 

Bijlagen

  • IMG_0466.jpg
    IMG_0466.jpg
    77,2 KB · Weergaven: 611

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb voor het Festool storage boxje toch wat vulling weten te vinden ,boortjes,freesjes,zaagblaadjes etc .
De optie lunch box is hiermee vervallen.
E46C7078-EBF0-4A75-B03C-45DEDF7F87B4.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Omdat ik een beetje een a-typische zaag heb, heb ik ook een a-typische slede om af te korten nodig:

45760976942_a9eb0690aa_k.jpg


31939300858_457212f9c6_k.jpg


De slede is gebaseerd op de Incra Miter Express en bestaat uit 2 delen. Het gedeelte dat het dichtst bij de langsgeleider zit, blijf op zijn plek en schuift niet mee. Het andere stuk schuift wel, zoals op de onderstaande foto te zien is:

43993488540_757b0259e9_k.jpg


Het voordeel van dit ontwerp is dat je niet alleen 90 graden kunt zagen, maar eigenlijk elke hoek:

45810182831_84ae1030be_k.jpg


Het geheel bestaat uit 3 delen: fence, veschuifbaar deel en "vast" deel. Het is gedeeltelijk opgebouwd uit Incra onderdelen en dan loop je tegen het probleem dat ze uitgaan van plaatmateriaal van 12,7 mm (=1/2") en mijn multiplex was 12,2 mm. Hierdoor zou het onderdeel van Incra waar de multiplex aan vast zit uitsteken. Om dit te voorkomen heb ik de multiplex "opgedikt" met glijstrips van Makita linialen. Bijkomende voordeel is natuurlijk dat het geheel gemakkelijker schuift:

31939295528_4bbcb5a755_k.jpg


Omdat ik het geheel wat wilde verstevigen tegen doorbuigen heb ik een strook eiken aan het geheel gezet. Hierdoor liep ik tegen het probleem dat ik de Incra klem niet meer erin kon zetten. Dat heb ik opgelost door een gaatje te boren in de T-track:

43993490560_5c92beb2c2_k.jpg


In het vaste deel heb ik extra gaatjes geboord, zodat ik de speling uit de Incra Miterbar kon halen:

45810177431_e46b41c519_k.jpg


Ook heb ik er een stop op gezet, zodat deze niet te ver door kon schuiven (linksonder op de foto):

31939297388_c6ee04fa3f_k.jpg


Het geheel moet natuurlijk wel gemakkelijk op te bergen zijn en gemakkelijk te pakken, dus ik heb een gat in de slede geboord en een reststukje ronde staaf aan de muur bevestigd:

44897227985_5159f2a72d_k.jpg


Nog wat details:

- De afkortcapaciteit is ongeveer 505 mm. Indien nodig kan de eiken strook weggehaald worden, waarmee de capaciteit vergroot wordt.
- Er zit een MDF strook op de fence waarin gezaagd wordt, zodat je geen uitbrekende vezels hebt.
- Het geheel is van lindenmultiplex met een randje van eiken.
- Het is afgewerkt met 2 lagen Osmo hardwax

Ik heb niet gekozen voor een Incra Miter Express, want de afstand tussen mijn 2 T-tracks is te groot. Bovendien is mijn oplossing de helft goedkoper....
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Knappe slede geworden, Toxiq! Blijft toch leuk spul, Incra :) Kleine opmerking misschien: is het geen idee om het gedeelte wat vast gemonteerd zit aan de andere kant van het zaagblad, te verlengen tot aan het einde van de tafel (of zelfs nog wat verder)? Nu gaan de stukjes die je afzaagt telkens meteen van het verhoogde gedeelte afkantelen. Wanneer we over stukken van 20+ cm spreken vooral dan, bij korte lengtes vormt het uiteraard geen probleem.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Knappe slede geworden, Toxiq! Blijft toch leuk spul, Incra :) Kleine opmerking misschien: is het geen idee om het gedeelte wat vast gemonteerd zit aan de andere kant van het zaagblad, te verlengen tot aan het einde van de tafel (of zelfs nog wat verder)? Nu gaan de stukjes die je afzaagt telkens meteen van het verhoogde gedeelte afkantelen. Wanneer we over stukken van 20+ cm spreken vooral dan, bij korte lengtes vormt het uiteraard geen probleem.

Toxiq? Het vaste stuk langer maken had gekund, maar dan passen ze niet meer in elkaar als ik ze ophang. Het zijn de restjes die ik eraf zaag, dus denk niet dat het probleem is als die 12,7 mm vallen. En ik kan het zaagblad naar voren schuiven als het wel een probleem is. Dat is het voordeel van een trekzaag.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik kan de naamsverwarring even niet verklaren... Zat volgens mij op een ander tabblad een topic met hem erin te lezen :D In dat geval heb ik er echt niets meer op aan te merken, veel plezier ermee!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Verjaardagskado. Inclusief liniaal van 160 cm. Eindelijk een zaag om echt haaks een recht te zagen. Het afgelopen jaar geprobeerd wat voor elkaar te krijgen met mijn oude Metabo KS 55, maar dat is geen doen met een blikken zool.

MAfell MT 55 CC.jpg

Bericht even verwijderd en nogmaals geplaatst.

@Klaas: was tevens van mijn verjaardag van vorig jaar. Nu nog wat assecoires.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
De laatste tijd merkte ik een steeds grotere nood aan een langere rolmeter dan het 3m exemplaar dat ik al had.. Al snel werd duidelijk dat het ook het moment was om voor een klasse 1 exemplaar te gaan. Vervolgens hier op het forum wat zitten opzoeken, en daar kwam de Sola toch telkens als aanrader eruit. Ook maar meteen een Powerlock besteld om binnenkanten op te meten, en toevallig genoeg op de dag van de levering van een vriend de 8m Stanley gekregen. De Atorn zat als extra'tje bij de bestelling van de Powerlock en de Sola. Moeten er nog rolmeters zijn?

20181113_200857 (2).jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Zo'n powerlock met een raampje, is dat speciaal? Ik gebruik eigenlijk altijd de 8m, maar die heb ik nog nooit met zo'n raampje gezien. Alleen jammer dat Stanley geen losse linten meer verkoopt.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
De waarde in het raampje, is de afstand tot de achterkant van de rolmeter. Speciaal om binnenmaten op te meten. Op vele rolmeters staat gewoon de afstand die je erbij op moet tellen, moet ik er wel even bij vermelden. Maar dit leek me toch net dat tikkeltje handiger. Is wel de meest lawaaierige van de 5.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Die Tylon rolmaten van Stanley zijn geweldig. De ergste rolmaten zijn die met inch/cm aanduiding. De metrische getallen zitten altijd aan de verkeerde kant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.