Nieuwe tools topic

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Gisteravond een zaagtafel (Elektra Beckum PK200) opgehaald:


Zaagtafel6.JPG Zaagtafel3.JPG

Ben er zeer blij mee, en het apparaat is zeer netjes en compleet :D
Alleen de beschermkap ontbrak, maar die kunnen we gewoon bestellen.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ziet er mooi uit, Danny. Ben benieuwd wat je ervaring er mee is. Ik zie ze ook wel eens voorbij kopen op Marktplaats (evenals de vergelijkbare iets grotere varianten), maar vroeg me af hoe precies ze nou zijn. Qua functionaliteit lijken me het mooie machines, zeker voor de prijs.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik heb er nu enkele 9/12 mm multiplex platen mee moeten zagen, en dat ging erg snel en gemakkelijk.
Werkblad is voor mij voldoende om platen van 70/80cm breed erop te zagen.

De geleider zit bij het vastzetten ook echt vast, dus ik had een plaat gepakt en aan beide kanten afgetekend op de juiste breedte, toen de geleider ingesteld, en de plaat is er netjes haaks af gekomen, dus qua precisie lijkt het zo op het eerste oog echt goed te zijn.

De hoogte van het apparaat incl de originele standaard is 90cm, en zo hoog wordt mijn werkbank ook, dus als het goed is heb ik hierna ook een mooie 1,50m uitvoertafel er achter staan :)

Tot op heden ben ik zeer tevreden over de aanschaf.
Maximale wat ik ermee zaag is over het algemeen 30mm hoog, dus ik denk dat het geen probleem is voor deze machine.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Vrijdag gehoord dat mijn Hammer N3800 afgeleverd is bij Hammer/Felder Nederland. Hopelijk is die snel hier. Tot die tijd vermaak ik mij met het opknappen van weer een Ryobi RA2500 radiaalzaag.

D20ED21E-E849-4166-9542-769465529662.jpg

296B9ACA-2F60-4892-8487-74AAED8ADD86.jpg
 
Laatst bewerkt:

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Jarig, dus wat nieuwe tools :)

td111dzj.jpg

TD111 slagschroevendraaier BL 12V CXT accu, erg fijn machientje en niet meer wisselen!

HGTC2469_1.jpg

blokhaakje DIN 875/0
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Bij die winkel in Arnhem, gisteren een Tormek T8 natslijper. Gelijk al mijn schaafbeitels en steekbeitels geslepen. Hele klus.

Het wisselen van grove naar fijne steen met die stone-grader is best te doen, andersom is een stuk moeilijker. In de fijne stand is de afname erg gering. Ik heb uiteindelijk het na-slijpen met de fijne steen maar gelaten voor wat het was, net als dat wetten met die leer-schijf. In plaats daarvan vouw slijpen met de ruwe steen op de Tormek, en dan op een 8000 grit Japanse watersteen een micro-bevel trekken, dat gaat in een paar halen. Met die enigszins holle vouw is de beitel heel goed op gevoel op de steen te zetten. Vervolgens nog een paar keer over de strop en klaar is Thymen!

Bij het handmatig slijpen met slijphulpstukken op diamant- of waterstenen krijg ik last van mijn handen en schouder, en voor gewoon uit de hand slijpen ontbreekt het me aan de routine om de vouw constant recht en onder de goede hoek te houden. Met de Tormek erbij gaat het nu een stuk beter.

Ding is wel duur, maar ach....
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Vandaag is mijn Hammer N3800 gekomen. Nog niet veel mee kunnen zagen, maar hier zijn alvast de foto’s:

D98DC0EB-9AED-46FB-B02F-7CF7A6EA59B1.jpg

301AAB08-2F54-47C3-A9B5-83E41AE610AC.jpg

E56EC7F2-0604-4713-91B6-FB2A546C4033.jpg

8E8FD8A2-D3DF-4B9A-9666-405CE6B6D17E.jpg
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
nou Luuk, voor een ‘klein’ schuurtje (je eigen woorden geloof ik), heb je plaats voor een paar mooie nieuwe tools zeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
nou Luuk, voor een ‘klein’ schuurtje (je eigen woorden geloof ik), heb je plaats voor een paar mooie nieuwe tools zeg

Ach, mijn garage is 15,5m2. Dus niet heel klein, maar zeker ook niet groot. Maar door doordachte flexibele plaatsing kan ik wel wat tools kwijt. Maar het meeste is niet heel groot en alles staat op wielen, waardoor het wel lukt. Mijn werktplaats is nu wel heel vol, doordat er nog een radiaalzaag staat die ik aan het opknappen ben en ik de vlak/vandiktebank nog moet aanpassen zodat deze onder mijn werkbank past. Zodra die radiaalzaag verkocht is heb ik weer plek en kan ik weer echt wat gaan maken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
....en dan stoot je ineens weer op een gouden kans op de tweedehandsmarkt :p

Niet zo zeer een gouden kans. Maar door de temperatuur en de luchtvochtigheid is werken met massief hout (incl lijmen, verven en olieen) niet zo handig. Dus dat stellen we uit naar momenten dat het weer beter is. En in de tussentijd is het opknappen van machines een leuke bezigheid.
 

tiz

Nieuw lid
22 jul 2017
16
0
Luuk, slightly off topic, maar ik heb een werkplaats met vergelijkbaar oppervlak en stoei om een handige inrichting te verzinnen. Heb jij een lay out die je kan/wil delen ter inspiratie? Ik heb een tafelzaag, afkortzaag, kolomboormachine en werkbank, de gebruikelijke kastjes voor spullen en een beetje houtopslag. En daar moet nog een flinke afzuiging bij (voor de zaagtafel) en van een lintzaag en vlak/vandiktebank droom ik nu alleen maar omdat ik denk dat dat niet past :). Ben dus benieuwd wat jij hebt staan en hoe je dat hebt neergezet.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik kan morgen wel wel even paar foto’s maken. Maar bijna alles (zaagtafel, 1 vd 2 werkbanken, vlak/vandiktebank, cycloon, kolomboor & lintzaag) staat bij mij op wielen en mijn afkortzaag met onderstel staan opgeklapt waardoor ik flexibel ben. Er is dus geen vaste indeling bij mij. Alleen het houtrek en 1 werkbank staan vast.
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Vergeet ik em helemaal hier te posten. Afgelopen weekeinde in Limburg geweest om mijn nieuwe vriendin op te halen. De Kity 636, heb em voor 300 euro kunnen scoren met afzuiging stukken , 2 extra set beitels (1 geslepen 1 bot) en met metalen onderstel (zelfbouw) eronder. Die gaat er dus af omdat het veel ruimte vreet. Dat wil ik ombouwen naar een 18mm triplex plaat eronder met 4 zwenkwielen (2 remmend en niet meer kunnen draaien).

Mag ik u voorstellen mijn nieuwe vriendin (met goedkeuring van vrouwe straat ;) )
Naamloos3.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.