Nieuwe tools topic

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Niet helemaal een tool, maar kon het toch niet laten om deze te posten. Mijn Beta C24S 7/G is binnen:

38826598544_bb89f71041_o.jpg


Op de achtergrond mijn extra werkbank die ik afgelopen dagen heb gemaakt en de 2 karretjes met de lintzaag en kolomboor die ik al eerder heb gemaakt.

Closeup:

38826596734_8dee1a11d3_o.jpg


Handige houder voor kleine dingen, bv een fles WD40:

38826603454_d30d7019e7_o.jpg


Het rekje kan ook lager geplaatst worden of kan aan de linkerkant van de wagen geplaatst worden.

Plenty of storage:

38826594984_b26190819e_o.jpg


24667821257_d5a9e5680b_o.jpg


De eerste ervaringen zijn positief. Alles is super afgewerkt en lijkt van zeer goede kwaliteit. De lades gaan soepel en hebben heel weinig zijwaartse beweging. Ik heb ze alleen nog maar leeg getest, maar verwacht dat ze geladen ook soepel gaan. Er zit een beveiliging/weerstand op dat de lades niet open gaan tijdens het verplaatsen. Deze weerstand betekent dat je de lades het laatste stukje wat harder dicht duwen.

De Beta is gekocht bij Toolmania in Sittard. Zij verkopen ook werkbanken van HBM. In vergelijking met de HBM gereedschapswagens die bij Toolmania staan is deze een stuk steviger en gaan de lades soepeler. Ook het vak aan de zijkant lijkt mij een meerwaarde. Maar de Beta is dan ook €200 duurder....
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Niet helemaal een tool, maar kon het toch niet laten om deze te posten. Mijn Beta C24S 7/G is binnen
De eerste ervaringen zijn positief. Alles is super afgewerkt en lijkt van zeer goede kwaliteit. De lades gaan soepel en hebben heel weinig zijwaartse beweging. Ik heb ze alleen nog maar leeg getest, maar verwacht dat ze geladen ook soepel gaan. Er zit een beveiliging/weerstand op dat de lades niet open gaan tijdens het verplaatsen. Deze weerstand betekent dat je de lades het laatste stukje wat harder dicht duwen.

De Beta is gekocht bij Toolmania in Sittard. Zij verkopen ook werkbanken van HBM. In vergelijking met de HBM gereedschapswagens die bij Toolmania staan is deze een stuk steviger en gaan de lades soepeler. Ook het vak aan de zijkant lijkt mij een meerwaarde. Maar de Beta is dan ook €200 duurder....

Fraaie gereedschapswagen, daar ga je plezier aan beleven.

En de kwaliteit van de laden en geleiders is meer dan goed, ik heb nu een paar weken de Beta C28 in gebruik en de laden blijven soepel bewegen ook bij een zwaardere belasting. Erg handig ook die laden, blijf me verbazen over wat ik erin kwijt kan. Zoveel efficiënter met ruimte dan het opbergen in systainers dat ik eerst deed. En met een vulling van Kaizen schuim helemaal af omdat dan niets meer schuift en alles een eigen plek heeft.

2018-01-07 07.06.05.jpg

HBM is trouwens ook dealer van Beta..... kon ze daar mooi vergelijken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Die Beta C28 is groot! Waarom ben je voor een dergelijk wagen gegaan? Daar kun je wel enorm veel in kwijt!

Mijn C24S ga ik vooral gebruiken voor kleiner (hand)gereedschap. Ik kwam er achter dat de assortimentsbakjes van Auer precies passen. In de diepte helemaal perfect en in de breedte heb ik 14 mm over. Dat kan ik eventueel wel opvullen met een latje. Als testje heb ik er diverse bakjes met inhoud ingedaan.

39510628222_09679b9369_o.jpg


De grootste maat bakjes is net te klein voor bepaalde stukken handgereedschap. Zo is mijn Incra 300mm T-rule net te lang. Daar zal ik dus een bakje voor moeten maken.

Mijn elektrisch gereedschap hou ik juist zo veel mogelijk in de systainers. Die zitten in de lades van de kastjes van de kolomboor en lintzaag.

27775837429_edc96b7e2f_o.jpg


Achter de systainer is wat ruimte voor toebehoren. Hier o.a.2 zaagbladen voor mijn CS70 en reservestrips voor de linialen.

39551879931_e537bbc874_o.jpg


De lades kunnen helemaal open, waardoor de systainer open kan zonder deze er uit te hoeven halen.

24684451657_4644419f4f_o.jpg
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Handig dat de Auer bakjes zo mooi passen.... blijft altijd jammer om te zien dat er zoveel verschillende oplossingen en formaten bestaan, dan is het prettig als het eens een keer goed past. Maar met deze bakjes heb je weinig anders nodig.

Hoewel je voor je wat meer delicate spullen zoals linialen en blokhaken wellicht wat maatwerk in eigengemaakte bakjes de moeite is. Daar ben ik ook erg blij met het Kaizen schuim, dat kan nu echt geen kant op en niet beschadigen. Voordeel is dat alles een vaste plaats heeft, nadeel is dat je bij een nieuwe aanschaf een plekje moet zoeken of maken :). En je verliest ook wel wat ruimte natuurlijk.

2018-01-07 10.56.01.jpg

En ik ben positief verrast over de kwaliteit van Beta, blijft toch altijd een beetje afwachten maar alles werkt perfect en de laden lijken meer dan duurzaam. ook dat systeem met verplaatsbare kunststof bakjes aan de zijkant biedt best handige opbergruimte.
En ja, de C28 is groot. Ik heb alleen geen vaste werkplaats maar moet mijn spullen in de berging opbergen als ik niet aan het werk ben. Gelukkig heb ik op die zelfde verdieping dan wel weer een ruim te van 6x3m om alles neer te zetten en te werken. Een mobiele werkbank en opbergruimte is dan een uitkomst. Daarom ook alles rammelvrij opgeborgen.

Die laden voor de systainers zijn handig, als ik de ruimte had zou ik ook zoiets doen. Maar voor nu ben ik blij dat ik in 1 lade van 21cm diep zowel een Domino als een bovenfrees kwijt kan, koste me eerst 2 grote systainers.

Gisteren trouwens nog een goede aanschaf binnengekregen, een redelijk complete set met Spax schroeven en de corresponderende bits. In een mooie Sortimo L-Boxx.... beetje overkill maar voorlopig pak ik niet meer mis als ik een bepaald formaat schroef nodig heb.

2018-01-07 13.16.39.jpg
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik twijfel een beetje over kaizen Foam. Het lijkt mij perfect voor, zoals je het zelf zegt, delicater gereedschap. Maar mijn gereedschap wisselt nog te vaak om te gaan voor zo’n vaste indeling. Ik zou het zonde vinden om een indeling te maken en dan er na een paar maanden achter te komen dat jouw nieuwe stuk gereedschap er net niet bij past in de huidige configuratie en dat je het beter anders had kunnen indelen.

Maar misschien is dat op te lossen door modulair te werken, dus zoals ook wordt gedaan met gereedschapsmodules voor gereedschapswagens. Dus door 3 of 4 stukken Kaizenfoam maken met exact dezelfde afmetingen. Als je dan een extra stuk gereedschap koopt dat niet meer in een bestaande module past, dan hoef je maar 1/3 of 1/4 van de lade opnieuw te snijden in Kaizen Foam. Of je haalt er een module uit en zet die in een andere lade. In de vrijgekomen ruimte plaats je een nieuw stuk Kaizenfoam met het nieuwe gereedschap. Dus zoals hier, maar dan met Kaizen Foam:

 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ja, de "vaste" indeling is zowel een voor- als een nadeel....... ik ervaar zelf vooral de voordelen, juist door die vaste indeling weet je precies waar alles ligt en zie je ook gelijk dat er spullen missen in een lade. Maar het vereist inderdaad het nodige puzzelwerk om een goede indeling te maken. Ik kan eigenlijk nagenoeg alles wat ik aan handgereedschap heb kwijt in de C28 dus hoef niet echt veel na te denken wat er wel en niet in te doen, dat scheelt al.

En er zijn trucs zoals de genoemde indeling in segmenten (zeker voor de kleinere dingen werkt dat prima). En een andere is niet voor alles een eigen plekje op maat snijden maar bijvoorbeeld gewoon vierkante vormen uitsnijden. En je moet ook niet doorslaan... ik had een lade waar ik al mijn beitels individueel in schuim had opgeborgen. Een hele la vol met slechts 12 beitels terwijl ik ze nu gewoon in hun roletui laat zitten en ze in de la leg. Past er nog het nodige bij. Maar uiteindelijk ben ik nu voor veel spullen overtuigd, die la met meetgereedschap werkt bijvoorbeeld erg prettig. En het rammelt niet :).

Maar een paar stukken verliezen omdat je inzichten wijzigen gaat zeker gebeuren (ik had eerst ook al mijn Domino spullen in 1 hoge lade, maar nu zitten alleen de hoge spullen in die la samen met de bovenfrees en het kleine spul in de la er boven). Dwingt je wel tot een efficiënte indeling te komen. En de prijs schrok me in het begin ook af. Tot ik een paar fatsoenlijke aanbieders vond waar bijvoorbeeld een plaat van 1200x600x30 minder dan €20 kost. Daar haal je 3 lades uit plus een reststuk. Dictum heeft het ook net in het assortiment tegen normale prijzen.... en je kan er ook prima een indeling voor een systainer uit snijden.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb zelf bij Rutlands.co.uk besteld waar de 5cm dikke versie ongeveer €35 kost als je er minstens 3 besteld.

Maar later zag ik dat er ook een goedkopere leverancier in NL is: Superlean.nl in Vlaardingen (3cm dik €20, 5cm dik €25), maar daar heb ik zelf geen ervaring mee....
En afgelopen maand zag ik dat Dictum nu ook kan leveren (3cm dik €19, 5cm dik €35 maar dat is wel de zwart/witte variant).

30mm dik is meestal voldoende merk ik zelf, zeker in de laden die ik heb van 70mm. In de diepere laden voor grotere spullen is 57mm wel prettig maar dat zou je ook kunnen oplossen door 2x30mm te stapelen. Ik heb van 57mm iets van 30mm gemaakt maar het is niet echt een lekkere klus om ze dunner te maken. Het uitsnijden van vormen en het dan "plukken" gaat wel redelijk eenvoudig.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
De eerste (en voorlopig laatste;) ) investering voor 2018 is gedaan.

IMG_3337.jpg
IMG_3338.jpg

Net voor de kerst kwam ik een zeer voordelige machine tegen op het internet, het enige nadeel: hij stond 800km verderop in zuid Duitsland. Na wat overleggen nog iets van de prijs af kunnen krijgen waardoor het de reis wel waard was. Inmiddels staat ie op z'n plek en is de afzuiging voorlopig even primitief via een lange slang. Binnenkort wordt de boel nog verbouwd, daarna komt alles op de definitieve plaats te staan en wordt de afzuiging ook in orde gemaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd met de aankoop Marco, mooie machine ziet er behoorlijk nieuw uit.

Groet Pel.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb zelf bij Rutlands.co.uk besteld waar de 5cm dikke versie ongeveer €35 kost als je er minstens 3 besteld.

Maar later zag ik dat er ook een goedkopere leverancier in NL is: Superlean.nl in Vlaardingen (3cm dik €20, 5cm dik €25), maar daar heb ik zelf geen ervaring mee....
En afgelopen maand zag ik dat Dictum nu ook kan leveren (3cm dik €19, 5cm dik €35 maar dat is wel de zwart/witte variant).

30mm dik is meestal voldoende merk ik zelf, zeker in de laden die ik heb van 70mm. In de diepere laden voor grotere spullen is 57mm wel prettig maar dat zou je ook kunnen oplossen door 2x30mm te stapelen. Ik heb van 57mm iets van 30mm gemaakt maar het is niet echt een lekkere klus om ze dunner te maken. Het uitsnijden van vormen en het dan "plukken" gaat wel redelijk eenvoudig.

https://www.powerplustools.nl/accessoires-voor-gereedschapswagens
Is dit iets voor de gereedschapkar?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De eerste (en voorlopig laatste;) ) investering voor 2018 is gedaan.

Fraai hoor.. en wat een goed voornemen :cool:.


Als de maten passen is het een oplossing. Maar dit zijn relatief kleine stukken die (op basis van de omschrijving) een stuk grover lijken, echt Kaizen schuim heeft veel meer laagjes. Maar als het past zijn de prijzen een stuk voordeliger.
 
Laatst bewerkt:

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Heren bedankt, ik loop de laatste dagen elke dag met een glimlach de werkplaats in. :cool:

De machine is van 2014 en had de opties die ik graag wou hebben (digi-drive en silent-power schaafas) dus het was wel een mazzeltje. Een paar kleine gebruikerskrasjes maar die had ik er zelf ook wel op gemaakt.

De eerste 2 zakken met krullen zijn gevuld, we gaan nog maar even door. :eek:
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.