Nieuwe tools topic

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Vandaag heb een “nieuwe” electrische figuurzaag opgehaald. Het is een Huvema HU 22 BS en hij is groot! De afstand tussen het zaagje en de achterkant van de arm is 55cm. Hij heeft wel wat liefde nodig. O.a. zit er roest op het blad en is de demper van rubber gescheurd.

B7066B3D-75E6-4F9A-8B38-4F0942A3BDAE.jpg

Ter vergelijking met de goedkope zaag die ik nu heb:

E995D35B-79CF-48BC-B825-42C6BA4A2540.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Dat is een mooie machine. hopelijk kan je er nog een blaasbalg bij krijgen, scheelt je hoop kijken en blazen naar de lijntjes. Ga je ook een V.W. Kever maken :)
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Sinds gisteren een Bosch GOF 1300 ACE. (1 keer raden van wie..).
Er zit een ronde plaat bij die onder de voet van de machine kan, echter weet ik niet wat de functie van de plaat is. Misschien één van jullie?

Het is een mooi ding, alleen valt me op dat door de stofafzuigingsadapter het zicht op het freesje totaal ontnomen wordt. Tegenwoordig zijn deze adapters van doorzichtig plexiglas echter bij deze is dat nog gewoon van zwart kunstof. Weet iemand of deze adapters van doorzichtig plexiglas los te krijgen zijn voor dit type?

IMG_0867.jpg

IMG_0868.jpg

thumbnail_IMG_2468.jpg
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Zojuist een (naar ik overal lees) goede decoupeerzaag besteld. Het wordt de Mafell P1CC. Ik ben heel benieuwd.
Dit na het onlangs ontdekken van dit forum en alle positieve verhalen. Mijn huidige hobby-model Bosch is echt om te huilen. Binnenkort ga ik verhuizen en heb dan een stuk meer ruimte om te klussen. Het wordt daarom tijd wat knapper gereedschap te verzamelen zo langzamerhand. De decoupeerzaag is de eerste nieuwe tool.
 
P

Pel

Guest
Zojuist een (naar ik overal lees) goede decoupeerzaag besteld. Het wordt de Mafell P1CC. Ik ben heel benieuwd.
Dit na het onlangs ontdekken van dit forum en alle positieve verhalen. Mijn huidige hobby-model Bosch is echt om te huilen. Binnenkort ga ik verhuizen en heb dan een stuk meer ruimte om te klussen. Het wordt daarom tijd wat knapper gereedschap te verzamelen zo langzamerhand. De decoupeerzaag is de eerste nieuwe tool.

Daar zul je nog veel plezier aan beleven, het is zondemeer de beste decoupeerzaag die ik ken.

Groet Pel
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Begin met die Mafell alleszins zo snel mogelijk ondersteboven met het zaagblad achterstevoren te werken. Je zal dat niet gewend zijn, en uit gewoonte op de oude manier aan de slag gaan (waarbij de P1CC uiteraard ook beter presteert dan eender wat, maar dit ter zijde), maar dan mis je -permanent- de helft vd genialiteit van deze machine.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Nieuw speelgoed.

Een accu multitool van Makita.
De Dtm51zjx3
kowlhstwld.jpg

Hij werkt prima.
Heb hem al veel kunnen gebruiken met het plaatsen van een schuifdeur boven aan de trap naar 1e verdieping.
Hij is redelijk aan gewicht en kan geen uren werken op accu.
Maar het zijn vaak kleine zaagsnedes en moeilijke hoekjes waar ik hem voor gebruik.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Kan je dat uitleggen Jimbo? Wat verschilt deze machine bij ondersteboven zagen van andere?

Bij de Mafell kan het zaagje er achterste voren in doen omdat er geen geleiding zit zoals bij andere zagen. Hierdoor kan je dus al heel de voetplaat van de zaag tegen het werkstuk drukken voordat het zaagje het hout raakt, waardoor je veel haakser en netter kan zagen.

In dit filmpje te zien: https://youtu.be/iBsezGZ3u2s
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Bij de Mafell kan het zaagje er achterste voren in doen omdat er geen geleiding zit zoals bij andere zagen. Hierdoor kan je dus al heel de voetplaat van de zaag tegen het werkstuk drukken voordat het zaagje het hout raakt, waardoor je veel haakser en netter kan zagen.

In dit filmpje te zien: https://youtu.be/iBsezGZ3u2s
Dit dus :).

Ik durf toch af en toe "scheef" starten met het zaagje normaal gemonteerd. Zeker als ik een heel smal hoekje wil weghalen, dan vind je amper steun bij normaal gebruik.

Voorts vind ik het ook gewoon handig dat je het zaagblad beter ziet, want dat wil bij de Mafell wel tegenvallen (nu niet dat ik kan vergelijken met andere toestellen, tenzij met een hobby-Bosch: daar zit de zaag veel "bloter", maar ze gaat dan ook alle kanten op :) ).
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Sinds vandaag na een helse rit van Groningen naar Lelystad om naar Toxiq te gaan (ben jalours op je werkplaats) de CMS-OF opgehaald. Had genoeg budget om deze aan te schaffen i.p.v zelf een freestafel te maken. Was prettig om kennis gemaakt te hebben!
download.jpg
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Begin met die Mafell alleszins zo snel mogelijk ondersteboven met het zaagblad achterstevoren te werken. Je zal dat niet gewend zijn, en uit gewoonte op de oude manier aan de slag gaan (waarbij de P1CC uiteraard ook beter presteert dan eender wat, maar dit ter zijde), maar dan mis je -permanent- de helft vd genialiteit van deze machine.

Dank voor de tip. De Mafell is binnen, heb hem nog niet gebruikt, maar de eerste indruk is al zeer goed. Alles voelt solide en uitgewerkt. Mijn el-cheapo Bosch houd ik wel voor het ruwe ram- en timmerwerk waarbij nauwkeurigheid niet van belang is.
 

Gertwarringa

Nieuw lid
7 dec 2017
15
0
Ik heb vorige week mijn eerste vlak-vandiktebank gekocht. Een Scheppach HM1 met messlijp inrichting en langgatboor. Afgelopen weekend de rubber rollen voorzien van nieuw rubber en hij werkt als een speer. Ik heb nog geen tijd gehad er echt mee te werken. Ik ben een schuur aan het bouwen, dus ik kan hem de komende tijd goed gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.