Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 214 van de 214 EersteEerste ... 114164204212213214
Resultaten 2.131 tot 2.140 van de 2140

Onderwerp: Nieuwe tools topic

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hopmangj Bekijk Berichten
    Bijlage 83335
    voor het weekend hier de nieuwe eigenaar van geworden incl de 2 rails.
    eerste meters inmiddels mee gezaagd en wat een top ding is dit.
    Gefeliciteerd. Het is altijd een genot om met goed gereedschap te kunnen werken!

Het is zeker een genot om mee te werken. Wel ff wennen hoe de lineaal goed te gebruiken om mooi haaks en recht te zagen.

Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hopmangj Bekijk Berichten
    Het is zeker een genot om mee te werken. Wel ff wennen hoe de lineaal goed te gebruiken om mooi haaks en recht te zagen.
    Ik heb inmiddels wat er ervaring met mijn Mafell invalzaag. Belalngrijkste tip: klem je werkstuk vast, klem je liniaal vast en zorg dat je werkstuk goed ondersteund is. Mijn rubberen zaagrand heeft al een paar beschadigingen.

Nieuwe aanwinst, erg blij met die kadopasjes van de Hornbach..

Sinds kort ben ik de eigenaar van een Metabo HC 260 vlak/vandiktebank:

Ik merkte dat de langsgeleider en de tafels van mijn Inca vlak/vandiktebank toch wat kort waren om 2 meter lange eiken planken te verwerken. Het gaat wel, maar niet heel gemakkelijk. Met name het schaven van de dunne zijde was wat lastiger. De tafels van de Metabo zijn samen 25 cm langer en ook de langsgeleider is een stuk langer. Bovendien kun je de bescherming boven de messen gebruiken om de plank tegen de langsgeleider te houden, waardoor het schaven ook gemakkelijker wordt. Ook de spaanafzuiging is een stuk beter, want de Inca had geen spaanderkap (al had ik die zelf gemakkelijk kunnen maken).

Een nadeeltje van de Metabo is dat de hendel voor de hoogteinstelling aan de zijkant zit op een plek die niet heel handig is. Voor het werken met de vandiktebank gaat het nog wel. Maar voor het schaven moet je de spaanderkap gebruiken, want anders werkt de Metabo niet (er is een microswitch die ingedrukt moet worden door de kap). Die kap zet je er van de ene kant in en die moet je op zijn plaats houden, terwijl de hendel voor de vandikteinstelling aan de andere kant zit. Je moet de vandiktetafel omhoog zetten, want die houdt de spaanderkap op zijn plek.

Een ander mogelijk nadeel is dat de Metato gebruik maakt van wisselmessen. Die zijn 2-zijdig te gebruiken en kosten €20 per set. Dat is ongeveer evenveel als 2 keer schaafmessen laten slijpen. Als de standtijd van de messen lager is dan die van herslijpbare messen, dan ben je met wisselmessen duurder uit. Het voordeel van de wisselmessen is dat je de hoogte van de messen niet opnieuw hoeft in te stellen bij het wisselen van de messen.
    Laatst gewijzigd door L.N.; 11-01-19 om 09:45.

Leuke aankoop! Bij de Elektra Beckum variant zat die hendel ergens anders, maar zeker zo onhandig... Als je geleider te ver naar achter stond, kwam hij er gewoon tegen Ben je er overigens zeker van dat je de schaafmessen niet meer hoeft te stellen? Bij de EB ging dat toch altijd gepaard met wat gefriemel voor ze volledig vlak en op hoogte zaten.

Volgens mij verkoopt EB een ombouwsetje, zodat je ook gewone herslijpbare messen kan gebruiken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Petrolhead Bekijk Berichten
    Leuke aankoop! Bij de Elektra Beckum variant zat die hendel ergens anders, maar zeker zo onhandig... Als je geleider te ver naar achter stond, kwam hij er gewoon tegen Ben je er overigens zeker van dat je de schaafmessen niet meer hoeft te stellen? Bij de EB ging dat toch altijd gepaard met wat gefriemel voor ze volledig vlak en op hoogte zaten.
    Bij de oudere modellen (bv die groene of de zwart/verzinkte) zat de hendel aan de bovenkant (aan de zijkant van de uitvoertafel). Dat is inderdaad ook geen handige plek om de spaanderkap te installeren. Bij het gebruik van de vandiktbank is die plek wel handig. Al heeft mijn Inca die aan de andere kant van de tafel zitten en dat is nog handiger. Bij de herslijpbare messen van de Elektra Beckum is het instelen van de messen inderdaad een gefriemel. Er zijn ook latere modellen van EB met wisselmessen, maar ik weet niet of het systeem hetzelfde is als bij de Metabo.

Als het goed is hoef ik ze maar 1 keer in te stellen. Er zijn 3 of 4 boutjes die je instelt om de messen op een bepaalde hoogte te zetten. Bij het wisselen van de messen zorgen die boutjes er voor dat de hoogteinstelling hetzelfde blijft. De wisselmessen vallen in een nokje, waardoor ze altijd op dezelfde plek zitten. Maar dat is de theorie. De messen van de Metabo heb ik nu goed ingesteld, maar nog niet vervangen. Pas bij vervanging zal blijken of de theorie en de praktijk overeen komen.

Trouwens, mijn zaaglinten voor de Hammer zijn gisteren binnen gekomen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Een aanvoerapparaat voor op mijn Lurem:

Een mooi klein model.

BAE521A0-85BB-49B5-A8BE-6D13BF5FCF73.jpg

B1DA665F-130D-45EA-8F6A-5BCD0746C4DA.jpg
    Vriendelijke groeten,

Corné

Forum Rechten