Nieuwe tools topic

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Kolomboormachine

Soms zoek je niet eens en komt het zomaar op je pad. Ik heb al een paar jaar een kolomboor van FERM. Eigenlijk een waardeloos ding. Maakt herrie. Zit verkeerde boorsleutel bij etc. Eigenlijk staat ie meer in de hoek, omdat het zo ongemakkelijk is. Eigenlijk wilde ik wel een degelijker exemplaar. Al wel eens wat gelezen hier op het forum etc. Een van de machines die er vaak best goed uitkomt is een Contimac. Nu kwam er gisteren op MP een Contimac 16N voorbij compleet op een rijdend onderstel etc. Zag er nog netjes uit. Ik dacht doe eens gek. Ik bied € 150 en dan zien we wel. Inderdaad vanmorgen opgehaald en aan mijn verzameling toegevoegd.

Machine is nog niet zo oud en heeft in zijn leven alleen nog maar wat proppen gedraaid.

Ik ben er blij mee.

Op de foto kan je wel zien, dat ik er nog geen deftige plaats voor heb ingeruimd.


Gr. Ad
 

Bijlagen

  • IMG_20180801_184230811_HDR.jpg
    IMG_20180801_184230811_HDR.jpg
    97,2 KB · Weergaven: 728
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Vlak/vandikte (?) met spiraalmes

De ontwikkeling staat niet stil.....

Afgelopen week voor een zacht prijsje een nieuw houtbewerkingsapparaat aangeschaft met zelfs hier een spiraalmes. Ben onder de indruk van de kwaliteit :).

2018-08-02 13.03.58.jpg

2018-08-02 13.02.45.jpg

Hopelijk een einde aan het feit dat ik elke keer mijn puntenslijpers kwijt ben......
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat kan ook :). Maar ik kan er eigenlijk niet eens voor naar de Ikea rijden, deze waren €10 voor 50 en toen ik net naar de prijs keek die ik betaald had kreeg ik een suggestie voor een doos van 150 (zelfs met gum) voor €20. Dan is voorraad handig.

Nu alleen bedenken of dat spiraalmes te slijpen is....
 

WR1944

Oud hout
Als ik het me goed herinner waren de puntenslijpers die op mijn Lagere School werden gebruikt ook met roterende spiraalmessen, drie stuks. Er zat een slinger aan en het slijpsel viel in een doorzichtige ovale opvangbak. Als je goed opgepast had mocht je als beloning de potloden van de gehele klas slijpen. Degene die het minst had opgepast moest het reservoir legen want dat was een rot klus. Ik heb dus vaak het reservoir geleegd. Daarom kan ik me het mechanisme nog goed voor de geest halen. Dat reservoir moest je een kwart slag draaien om het los te krijgen. Je moest het voorzichtig leeg kloppen in de prullebak en zorgen dat alle houtkrulletjes en grafiet uit het reservoir verdween. Door het fanatisme van de slijpers ginger er onnatuurlijk veel potloden door de slijper. Wat wil je dan ook met een erebaantje.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Als ik het me goed herinner waren de puntenslijpers die op mijn Lagere School werden gebruikt ook met roterende spiraalmessen, drie stuks. Er zat een slinger aan en het slijpsel viel in een doorzichtige ovale opvangbak. Als je goed opgepast had mocht je als beloning de potloden van de gehele klas slijpen. Degene die het minst had opgepast moest het reservoir legen want dat was een rot klus.

Bij mij op school waren er diverse beloningssystemen. Goed gedrag werd beloond met een wisbeurt van het bord (meester gebruikte zo'n viltblok, maar af-en-toe moest het nat met een spons — ik vraag me nog steeds af waarom kids dat zo graag wilden doen…). Vijf foutloze dictees in het dictee-schriftje? Dan mocht je de volgende met rode inkt schrijven (we hadden nog inktpotjes ingelaten in de schoolbankjes én kroontjespennen). Dat vond ik trouwens wel leuk.
Bij het schrijven leren gebruikten we nog leitjes. Kan eraan gelegen hebben dat het een dorpsschool was, want anno 1962 sloeg dat natuurlijk nergens op. Aan het eind van de lagere school schreven we trouwens allemaal met BIC-balpennen — die lange met een los kapje, kon je lekker op kluiven. Niet echt goed voor je handschrift.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Het kost een half jaartje sparen, maar dan hebbie ook wat. Gisteren werd dan eindelijk mijn nieuwe speeltje geleverd.

Heb al wat proefsnedes gemaakt, het e.a. bijgesteld en al met al erg tevreden. Die verstekgeleider en dat inzetstuk bij de zaag ga ik wel zsm vervangen.

IMG_20180809_165215.jpg
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De week heb ik een Zyliss bankschroefje gekocht voor mijn werkbank. Echter bleken de klemmen niet te passen, waardoor bevestigen onmogelijk was. Gelukkig was dat gemakkelijk op te lossen met wat onderdelen die ik nog had liggen: stukje eik, 2 sterknoppen, 2 vierkante moeren en wat Osmo Hard Wax.

43371795075_d635923191_z.jpg


43371797785_39ef3b0b29_z.jpg


30410506748_7bc6c6c9e8_z.jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
De week heb ik een Zyliss bankschroefje gekocht voor mijn werkbank. Echter bleken de klemmen niet te passen, waardoor bevestigen onmogelijk was. Gelukkig was dat gemakkelijk op te lossen met wat onderdelen die ik nog had liggen: stukje eik, 2 sterknoppen, 2 vierkante moeren en wat Osmo Hard Wax.

43371795075_d635923191_z.jpg


43371797785_39ef3b0b29_z.jpg


30410506748_7bc6c6c9e8_z.jpg
Waarvoor heb je hem gekocht? Mijn vader had er eentje die mijn moeder nog ergens in de Garage heeft liggen. Is pure nostalgie voor mij
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.