Nieuwe tools topic

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Niet echt een tool... Maar wel heel voornaam als je je gezondheid hoog in het vaandel draagt. Dit is voor mij het eerste model dat echt perfect afsluit. Het betreft de 7500 reeks van 3M, ik heb geopteerd voor de houders met verwisselbare pads. Heel blij mee! Momenteel tevens ook in de aanbieding bij stofmaskershop.nl

20190220_190815.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Mooi masker wel. heb je zoveel fijnstof dan?

Heb onderstel van de kity aangepast. Staat nu op een 18mm triplex plaat met 4 zwenkwielen. Ik heb gewoon niet genoeg ruimte :(

IMG-20190220-WA0017.jpg
 
Laatst bewerkt:

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
IMG_20190227_231309.jpg
IMG_20190227_231319.jpg
Sinds afgelopen maandagavond in de schuur: een Startrite Tilt Arbor 175 inclusief afzuiging. Helemaal happy met deze aanwinst!
Hij is ter vervanging van mijn DeWalt DW745 die hier op het marktplein zal verschijnen. Geen specifieke reden gehad om de DeWalt te vervangen maar deze kwam gewoon op m'n pad.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Daatkr heb je een degelijke zaagtafel aan. Ik heb hier dezelfde staan. Alleen mijn stangen voor de geleider zijn bij mij aan de rechterkant langer dan die van jou. Ik heb daar een freestafel ingebouwd. Die afzuiger erbij is wel leuk. Gaat die automatisch aan als je de tafel aanzet? Of is die apart geschakeld
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik heb er wel 2 verlengstukken bij gekregen dus moet hem kunnen verlengen tot ongeveer 120 cm.
En de afzuiging gaat automatisch aan alleen ga ik die wel ergens anders plaatsen omdat ik mijn werkbank als uitvoertafel wil gebruiken. Zou ik die erachter laten dan wordt het (met de tafel erbij) krap in m'n schuur. Het is geen postzegel maar ook geen complete ansichtkaart die schuur van mij :)
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Daatkr heb je een degelijke zaagtafel aan. Ik heb hier dezelfde staan. Alleen mijn stangen voor de geleider zijn bij mij aan de rechterkant langer dan die van jou. Ik heb daar een freestafel ingebouwd. Die afzuiger erbij is wel leuk. Gaat die automatisch aan als je de tafel aanzet? Of is die apart geschakeld
Heb je een foto van je zaagtafel met freestafel?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Zo voelt hij ook zeker! Alleen het onderstel staat op 4 wielen zonder rem. Dus dat is nog wel wankel. Die ruil ik denk ik om voor het universele onderstel van HBM. Die zit volgens mij wel goed genoeg in elkaar.
Gr,
Luuk

Waarom zet je er geen 4 wielen met een rem onder of 2 bokwielen en 2 geremde wielen? Dat is goedkoper dan een HBM onderstel en waarschijnlijk gemakkelijker om te installeren. Het grootste verschil is de hoogte. Bij een HBM onderstel komt de zaagtafel maar 2-3 cm hoger, terwijl met wielen de zaagtafel 7 - 12 cm omhoog komt. Je moet dus kijken welke werkhoogte jij het fijnst vindt.

Onder mijn Hammer lintzaag heb ik een onderstel van Bora/Portamate gezet. Ze hebben van hetzelfde merk ook een lichter en goedkoper onderstel, een losse wielenset en een duurder model. Het model dat ik heb bevalt goed. Overigens was die niet zwart, maar had een andere kleurstelling:


8E8FD8A2-D3DF-4B9A-9666-405CE6B6D17E.jpg
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ja dat is wel goedkoper alleen is tot op heden mijn ervaring dat bokwielen met rem alsnog wat beweging overhouden. Met zo'n onderstel heb je 2 vaste poten en is dat (neem ik aan) dan niet het geval. Die van HBM is momenteel €60 euro (de 600kg variant en €40 voor de 320kg variant) dus dat is nog wel te doen.
Je opmerking van werkhoogte is wel een goeie, daar ga ik wel ff goed over nadenken!
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Daatkr heb je een degelijke zaagtafel aan. Ik heb hier dezelfde staan. Alleen mijn stangen voor de geleider zijn bij mij aan de rechterkant langer dan die van jou. Ik heb daar een freestafel ingebouwd. Die afzuiger erbij is wel leuk. Gaat die automatisch aan als je de tafel aanzet? Of is die apart geschakeld

Heb je nog tips & tricks t.a.v. deze tafel obv jou ervaring?
Gr,
Luuk
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Of natuurlijk wielen zoals je al aan je werkbank hebt zitten. Of een variatie daarop, dat je de wielen naar beneden schroeft bijvoorbeeld, zodat je de machine kan verplaatsen en omhoog zodat hij stevig op het onderstel staat en niet wiebelt.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Of natuurlijk wielen zoals je al aan je werkbank hebt zitten. Of een variatie daarop, dat je de wielen naar beneden schroeft bijvoorbeeld, zodat je de machine kan verplaatsen en omhoog zodat hij stevig op het onderstel staat en niet wiebelt.

Ook dat is nog een optie! Keuzes genoeg :) als hij maar niet wiebelt en de juiste hoogte heeft.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ja dat is wel goedkoper alleen is tot op heden mijn ervaring dat bokwielen met rem alsnog wat beweging overhouden. Met zo'n onderstel heb je 2 vaste poten en is dat (neem ik aan) dan niet het geval. Die van HBM is momenteel €60 euro (de 600kg variant en €40 voor de 320kg variant) dus dat is nog wel te doen.
Je opmerking van werkhoogte is wel een goeie, daar ga ik wel ff goed over nadenken!

Je hebt ook dubbel lockende wielen. Die remmen niet allen op het wiel, maar ook op de as die de rijrichting bepaald. Hierdoor heb je niet die beweging waar jij het over hebt. Dat soort wielen heb ik ook onder mijn zaagtafel en werkt goed.

 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Mijn cabinetzaag, 260kg, heb ik op een plywood plaat gezet met daaronder 4 blokken hout van 12x12x12 cm. Onder de blokken heb ik stukken tapijt gelijmd. Bedoeld om met de palletwagen te kunnen verplaatsen. In praktijk kan ik hem echter hierdoor ook "verschuiven".
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Mijn cabinetzaag, 260kg, heb ik op een plywood plaat gezet met daaronder 4 blokken hout van 12x12x12 cm. Onder de blokken heb ik stukken tapijt gelijmd. Bedoeld om met de palletwagen te kunnen verplaatsen. In praktijk kan ik hem echter hierdoor ook "verschuiven".

De vloer in mijn schuur is net een maandlandschap dus schuiven zit er helaas niet in.

Voor nu monteer ik de wielen iets hoger (dan komen ze dus aan de zijkant te zitten) en wil ik met 4 stukken draadeind (m12 heb ik nog liggen volgen mij) een mechanisme maken waarbij de tafel van de grond wordt getild als je de draadeinden aandraait, zodat de wielen dus vrij komen. Ik ben benieuwd hoe stabiel dat is, ik heb het wel eens eerder gedaan bij een werkbank en dat werkte redelijk maar daarvan was het gewicht wat minder dan van deze zaag.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Heb je een foto van je zaagtafel met freestafel?
Die zal ik morgen even voor je maken.

Heb je nog tips & tricks t.a.v. deze tafel obv jou ervaring?
Gr,
Luuk
Ik vind het gewoon een degelijke zaag. Geleider is makkelijk te stellen als deze wat te strak of slap staat dmv een schroef achterop de geleider. Het blad goed schoonhouden, maar dat geld voor elke zaag.

Ik heb er wel een hbm onderstel onder zitten, en dit bevalt mee zeer goed. Makkelijk te verrijden, en makkelijk vast te zetten dmw 2 poten die je naar beneden draait. Gaat geen kant meer op. Ik heb wel een gevlinderde betonvloer moet ik erbij zeggen.

Ik zal er morgen even wat foto's van maken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb die van hbm besteld.
Ben benieuwd, ziet er ongeveer hetzelfde uit als de portamate, maar is bijna 100 euro goedkoper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.