Mijn eerste tafel

Driessen

Nieuw lid
18 dec 2012
16
0
Erp
Beste forummers, na veel gelezen te hebben en wat kleinere projectjes ben ik begonnen aan een een tafel voor onze keuken. Het word een beetje alla Rivièra maison, met kruispoten. De poten zijn gemaakt van vuren en metselprofielen, ben vrachtwagenchauffeur en kom veel op bouwplaatsen :) Deze worden wit gelakt. Het blad is van een voor mij onbekende houtsoort, iemand een idee? Gekregen van een meubelwinkel in de buurt die vroeger ook een eigen meubelmakerij hadden, welke gesloopt werd voor nieuwbouw van woningen.
Weet alleen nog niet goed hoe ik het blad af ga werken, ook hier weer iemand tips? Wil de kleur van het hout niet teveel beïnvloeden, maar heb wel 3 kinderen waaronder een tweeling van 7maanden. Dus het moet wel goed te reinigen zijn. Dacht zelf aan skylt oid.
Dus als iemand een idee heeft over de houtsoort of afwerking, dan hoor ik dat graag!
Groeten Willem Driessenimage.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    67,9 KB · Weergaven: 635
  • image.jpg
    image.jpg
    90,7 KB · Weergaven: 627
  • image.jpg
    image.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 625
  • image.jpg
    image.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 628
  • image.jpg
    image.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 625
  • image.jpg
    image.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 627
  • image.jpg
    image.jpg
    62,5 KB · Weergaven: 627

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mooi hoor, maar met een Scheppach freestafel en vlak- vandiktebank is dat natuurlijk ook een stuk makkelijker :)
 

Driessen

Nieuw lid
18 dec 2012
16
0
Erp
Dankje, maar de frees heb ik nog niet gebruikt hoor. Daar moet ik me eerst eens goed in gaan verdiepen, heb geen houtbewerkersopleiding gehad ofzo.
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
denk iroko

is een beetje vettig en kruisdradig en een bepaalde geur bij het zagen
 

Driessen

Nieuw lid
18 dec 2012
16
0
Erp
Rook wel apart bij het zagen, kan de geur moeilijk omschrijven.
@ RPposdijk waarom moet ik bang zijn dat de naden gaan scheuren 😳

- - - Updated - - -

Heb een masker halfgelaatsmasker opgedaan tijdens het zagen omdat ik niet vrolijk werd van het stof inderdaad.. Zal eens wat plaatjes van iroko opzoeken en vergelijken, alvast bedankt voor de tips!
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
@ driessen: omdat hout voornamelijk werkt in de breedte. Ik zeg niet dat het gebeurd hoor, maar blijf het altijd een beetje tricky vinden met een lamello en koude verbinding. Hoop dat het hout goed droog is, scheelt ook al

Ziet er verder goed uit hoor!
 

Driessen

Nieuw lid
18 dec 2012
16
0
Erp
Dankje. Ja ik vind het ook wel een beetje spannend hoor, is de eerste keer dat ik zo een grote oppervlakte gelijmd heb, fingers crossed.. Maar tafelbladen worden toch meestal zo gelijmd, of meen ik dit nu maar. Heb al mijn 'kennis' van dit geweldige forum ��
Niemand een idee waar ik dit waarschijnlijk iroko het beste mee af kan werken waardoor het er zoveel mogelijk uit blijft zien zoals nu. En het wel goed te reinigen blijft en niks het hout in kan trekken?

En nog een update van de poten:
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    92,3 KB · Weergaven: 343
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Niemand een idee waar ik dit waarschijnlijk iroko het beste mee af kan werken waardoor het er zoveel mogelijk uit blijft zien zoals nu. En het wel goed te reinigen blijft en niks het hout in kan trekken?

Ik heb eerder dit jaar een salontafel gemaakt uit Europees eiken. Wilde toen ook het mooie uiterlijk en karakter van het hout zoveel mogelijk behouden laten. Uiteindelijk kwam ik toen terecht bij een matte, blanke lak op waterbasis (dit laatste omdat alkyd-lakken nogal eens de neiging hebben te 'vergelen'). Advies: wat je ook probeert, verwerk het eerst op wat reststukjes van het hout. Als je gevonden hebt wat het beste aan je wens voldoet kun je los op je daadwerkelijke werkstuk.

Succes !
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb op het bijzettafeltje en de eettafel die ik heb gemaakt Osmo hardwax oil gebruikt.
De ongelukjes van een 5 jarige kleuter zijn tot nu toe niet te zien :)
Het veranderd de kleur van het hout niet, en geeft een hele mooie diepte in de nerf.

Groet John
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Ik heb op het bijzettafeltje en de eettafel die ik heb gemaakt Osmo hardwax oil gebruikt.
De ongelukjes van een 5 jarige kleuter zijn tot nu toe niet te zien :)
Het veranderd de kleur van het hout niet, en geeft een hele mooie diepte in de nerf.

Groet John

Ook ik heb de OSMO Hard wax olie gebruikt voor o.a. mijn badkamermeubel, versterkt de kleur en blijft erg mooi!
Zou het inderdaad eerst proberen op een reststukje! en dit een paar dagen laten liggen.. (niet in een donkerhoekje maar bijvoorbeeld daar waar de tafel komt te staan!)
 

Driessen

Nieuw lid
18 dec 2012
16
0
Erp
Dan zal ik eens wat proefstukken gaan behandelen met Osmo en met een watergedragen lak. Bedankt voor de reacties
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Iroko kan je mssh eerst best ontvetten alvorens in te wrijven of behandelen met producten. Best wel eerst een proefstuk,gebruiken
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Oké, waar kan ik het best mee ontvetten? Gewoon met terpentine?


Gemakshalve (geen zin om het hele verhaal hier te typen...) maar even een stukje tekst uit artikel van het web geplukt:

Teak, en ook iroko, zijn houtsoorten die vettige inhoudstoffen en zuren (waaronder kiezelzuur) bevatten. Teakhout en vooral het hout van
oudere teakbomen heeft een bijzonder
dichte structuur waardoor de lak slechts beperkt in de nerf kan trekken.

Om toch een goede hechting te krijgen moet het kale hout daarom vooraf met ruime hoeveelheden vluchtig oplosmiddel worden afgenomen,
bijvoorbeeld met wasbenzine, thinner of aceton. Met het vluchtige oplosmiddel wordt het hout goed verzadigd en tijdens het verdampen van het
oplosmiddel wordt vettigheid meegetrokken.

Draai en verwissel de doeken regelmatig om de vettigheid ook echt te verwijderen en niet alleen maar te verplaatsen. Bedenk wel dat ook uw
handen hierbij ontvet zouden worden en bescherm uw huid daarom met een oplosmiddelbestendige handschoenen en/of een goede
beschermende huidcrème.

Maak op teak geen gebruik van water aangezien dit de in het hout aanwezige stoffen kan activeren.


Bron: rigoverfcentrum.nl
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Uiteindelijk kwam ik toen terecht bij een matte, blanke lak op waterbasis (dit laatste omdat alkyd-lakken nogal eens de neiging hebben te 'vergelen'). Advies: wat je ook probeert, verwerk het eerst op wat reststukjes van het hout. Als je gevonden hebt wat het beste aan je wens voldoet kun je los op je daadwerkelijke werkstuk.

Succes !

In sommige gevallen is dit advies niet erg handig. Als je een stuk hout in de epoxy zet en het vervolgens niet meer behandelt met een systeem met UV-filter dan gaat het niet goed komen. Alleen uitproberen is in sommige gevallen niet voldoende. Lees je goed in in de eigenschappen van het systeem dat je wilt gebruiken. Ik ben erg weg van Skylt, maar weet ook dat ik het nooit op een oppervlak zal gebruiken dat deels wel en deels niet direct zonlicht vangt. Vergeling is dan niet gelijkmatig.

Van het www:
Epoxies zijn gevoelig voor UV-straling uit zonlicht en moeten derhalve beschermd worden met een 2-componenten kleurlaksysteem of blanke lak met sterk UV-filter.

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.