kast met gleuven

gewoonfreek

Nieuw lid
18 aug 2014
12
3
beste, ik ben nieuw op het forum en ga binnenkort een kast maken.
Het idee is om met lange lengtes ayous hout te werken (26X360x3000)
vijf lengtes zullen staan en vijf zullen liggen. Ik wil zowel de staande als de liggende planken voor de helft inzagen
om ze dan haaks in elkaar te schuiven.gleuven.jpg

Een leuk klusje waarbij ik dus zeer precies 50 exact gelijke gleuven zal moeten maken.
Ik ben al een tijdje aan het nadenken over hoe ik dat nu het beste kan aanpakken.
Iemand een idee?
Ik heb geen zaagtafel of lintzaag, maar ik kan wel een klein apparaat aanschaffen.

Ik zit zelf nu te denken aan of een invalhandcirckelzaag met gelijder of een bovenfrees met een mal.
Grootste nadeel van de bovenfrees lijkt me dat je er geen rechte hoeken mee kan maken. (of wel?) en dat het hout me erg dik lijkt om helemaal doorheen te frezen. De invalcirkelzaag is dan misschien beter, niet? En dan met een beitel de stukjes eruit halen.

Iemand een tip of beter idee?

vriendelijke groeten,
Freek.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Tip: als je deze verbinding gebruikt zie je niet dat het eind van de sleuf ronde hoekjes heeft. Daar zit de andere plank namelijk overheen. Een frees lijkt me hier handiger dan een cirkelzaag. Een handzaag en een beitel lijken me nog handiger trouwens, maar that's me ;)
 

gewoonfreek

Nieuw lid
18 aug 2014
12
3
Bedankt voor je antwoord.
Ik had daar nog niet over nagedacht dat ze inderdaad niet helemaal sluitend hoeven te zijn. Zolang ze maar aan de zijkant goed klemmen.
Lijkt me wel dik om helemaal door heen te frezen, maar dat kan dus gewoon?

Het liefst zou ik het ook gewoon met handzaag en beitel doen, maar daar vertrouw ik mijn zaagkwaliteiten toch niet genoeg voor :)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je moet er niet in een keer doorheen frezen maar in stapjes. Het mooiste is om de halve diepte van de ene kant te doen en de rest van de andere kant. Met het maken van je freesmal kun je rekening houden dat je de mal goed moet kunnen positioneren van twee kanten.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hoe breed moeten de gleuven worden? Als het minder dan een half cm is zou ik zagen met invalzaag. Gaat veel sneller dan frezen waarin je elke keer de diepte opnieuw in moet stellen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Diepte instellen hoef je maar een paar keer te doen. Je kunt alle gleuven in alle planken op dezelfde diepte frezen, dan verstellen. Als je het met een cirkelzaag doet moet je elke keer de geleider precies haaks neerleggen, twee keer per gleuf, of vier keer als je van twee kanten zaagt om uitsplinteren te voorkomen. Met een freesmal met aanslagen is de mal zo neergelegd. Ik denk niet dat dat veel langzamer gaat dan de cirkelzaag.
 

gewoonfreek

Nieuw lid
18 aug 2014
12
3
Die gleuven moeten 180 bij 28 bij 28 worden. Tot het hart van het hout en een plank dik. Dus misschien wat veel werk om het helemaal uit te zagen, zou dan sowieso alleen de zijkanten zagen en de rest er uit beitelen (met een paar inzaagjes). Maar met een hele goede mal, die ik dan moet maken, is het uitfrezen misschien geen slecht idee. Ook al moet dat dan in misschien wel 4/5 stapjes?

Klopt het dat ik dan de frees moet laten lopen tot het middelpunt van de boor 180 mm diep is en niet tot de bovenkant van de boor daar is? Ivm de ronde hoekjes? Of is dat verschil te mimiem en hou ik gewoon de bovenkant van de boor aan?

(dank voor alle antwoorden trouwens; erg fijn!)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Met planken van 26 zou ik geen gleuven van 28 maken, dat gaat rammelen ;-) Ehh... "diep"? Je freest met de freesmachine op de 360x3000-kant, dus je gaat max 15 diep (net over de helft van de dikte). Ik zou de sleuf een halve freesdiameter langer frezen en bij het verlijmen goed opletten dat één kant helemaal netjes ligt, óf -als je een niet te dik freesje gebruikt- tot de halve plankbreedte gaan en de boven- en onderkant van de sleuf iets schuin afsteken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.