Versplinteren

Pieter30

Nieuw lid
17 jan 2014
21
0
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan voorkomen dat het hout aan de onderkant versplintert
of beschadigd raakt als ik het op mijn tafelzaag zaagt.

Een liefhebber maar volkomen leek in houtbewerking,
b.v.d. Pieter
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Een plaatje hard board oid eronder leggen tijdens het zagen. Wellicht dat brede schilderstape ook werkt.

Succes, Paul
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een ritszaag gebruiken (vooral bij plaat), maar de zaag zo instellen dat deze maar net boven het hout uitkomt helpt ook. Verder een goed en scherp zaagblad gebruiken met de juiste vertanding.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Mijn eigen ervaring is een bloedscherp zaagblad hebben en inderdaad langzaam zagen met de zaag maximaal een tand boven het plaatmateriaal uit.
En dan zorgen je je plaatmateriaal goed op de tafel drukt dat er geen speling op en neer is.

Een andere oplossing is inderdaaad hardboard oid eronder. Maar ja, dat brengt (buiten de verspilling) weer andere problemen met zich mee.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
eerste een stukje plaatmateriaal zagen en deze op de tafel laten liggen.
zodat er maar een hele kleine naad tussen het zaagblad en de tafel zit voorkomt uitbreken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.