Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Schaaf

Schaaf

Wat is het verschil tussen een Dick schaaf (no4) van Teygeler en de Peaktool van Baptist.
    In de prijs zit wel een verschil, maar als dit nu dezelfde schaaf is?

Het zijn allemaal Quangsheng schaven, ook nog verkocht als Juuma door Dieter Schmidt. In principe zijn het dus dezelfde schaven.

Hallo Nico,

Ik heb zelf de Dick schaaf no 4 een cursist van mij heeft een Quangsheng schaaf van de Baptist en het zijn zeker niet dezelfde schaven!
    De Dick schaaf is fijner afgewerkt het schaafmes is iets dikker en de keerbeitel beter voorts is op het schaaf mes van Dick de D ingegraveerd. De Dick schaaf is op een veel hoger niveau afgewerkt vergelijkbaar dus met LN. Mijn keuze zou altijd de Dick schaaf zijn.
    Als je beide schaven naast elkaar legt zie je onmiddellijk de (kwaliteits) verschillen.

Gr. Roeland

Bedankt, Roeland, hier kan ik wat mee.

Roeland,

Was de zool van je Dick schaaf volledig vlak bij de aanschaf? En de zijkanten onder exact 90 graden? Welke nummer(s) heb je?
    Indien er nog forumleden zo'n schaaf hebben en deze zouden kunnen nameten zou het interessant zijn om dit eens bij elkaar te leggen.

Ik schreef zelf reeds eerder dat ik eens drie Juuma schaven, nummer 4, (dezelfde fabriek, wordt verkocht bij Dieter Schmid )heb gecontroleerd op haakse zijkanten en dat er bij één schaaf één zijkant niet onder 90 graden stond. De zolen zijn niet gecontroleerd .

Ik heb een blokchaafjes van Dick gecontroleerd en die had geen zijkanten onder 90 graden.

Voor op de futselplank is dat natuurlijk belangrijk.

groeten,
    Ornament

Hallo Ornament,

Ik heb de Dick schaaf no 4, de zool is perfect vlak! en de zijkanten staan exact haaks op de zool, uit de doos is deze schaaf zo te gebruiken, wel even de boel ontvetten! Ze zijn niet zuinig met de conservering olie.
    Het verschil tussen de no 4 van LN en de no4 van Dick is de naam en de prijs qua kwaliteit en afwerking ontloopt het elkaar niet! Het is echt een superschaaf met natuurlijk het bedrock systeem van Bailey(Stanley).

gr. Roeland

Dank je Roeland, voor de info.

De Juuma schaven nr 4 waren , buiten één zijkant, ook heel keurig afgewerkt. Je hebt en voelt een brok kwaliteit. Er is gewoon geen vergelijking met hedendaagse Stanleys (Bailey).

groeten
    Ornament

Hoi Roeland,

Bedankt voor de info. Ik was er vanwege allerlei reviews op internet van uit gegaan dat het allemaal hetzelfde was.
    Maar dit is goed nieuws. Ik wil een #62 kopen, om te gebruiken met een shootingboard.
    Al mijn schaven zijn niet haaks genoeg om daarvoor te gebruiken, en haaks maken vind ik een te groot karwei.
    Nu gebruik ik een oude stanley 130. Dat is het meest haakse wat ik heb, maar het is een kleine schaaf en niet prettig om hiervoor te gebruiken.

Als ik iets nieuws koop wil ik graag het beste wat er voor mijn budget is. Of je nou 169 of 280 uitgeeft, het is in beide gevallen een hoop geld en ik baal ervan als ik achteraf spijt krijg. Je kan het geld maar 1 keer uitgeven.
    Ik spaar liever wat langer als ik daarmee iets beters kan kopen.
    Maar als de Dick zo goed haaks is, en vergelijkbaar met de LN, dan ga ik voor de Dick. Dat scheelt toch een hoop.
    Dan kan ik ook wat meer uitgeven om een mooie beuken shootingboard te maken, ipv wat restjes vuren.

Groeten, Raymond

Het is een hele mooie schaaf inderdaad en je krijgt er ook zo'n rolletje bij voor gebruik op shooting board. Dat lijkt me heel handig, want ik krijg vaak kramp in mijn hand als ik veel 'shoot'.
    Een verschil met de Veritas die ik heb is de dikte van de beitel: 3.1mm voor de Dick en 4.8 voor de Veritas. Nu weet ik niet of dat een voor of nadeel is: makkelijker slijpen versus minder chatter?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duncan Bekijk Berichten
    Het is een hele mooie schaaf inderdaad en je krijgt er ook zo'n rolletje bij voor gebruik op shooting board. Dat lijkt me heel handig, want ik krijg vaak kramp in mijn hand als ik veel 'shoot'.
    Een verschil met de Veritas die ik heb is de dikte van de beitel: 3.1mm voor de Dick en 4.8 voor de Veritas. Nu weet ik niet of dat een voor of nadeel is: makkelijker slijpen versus minder chatter?
    Bij een dikkere beitel moet je meer materiaal weghalen. Kortom als je langere tijd met slijpen en wetten bezig wilt zijn dan moet je dikkere beitel nemen. Voor het schaven zelf is er geen aantoonbaar verschil.

Forum Rechten