Vurenhouten krukje

kroongj

Actieve deelnemer
19 sep 2012
42
0
Waarom heeft niemand mij gewaarschuwd dat dit verslavend is? Na het nachttafeltje nu het onkruidwiedkrukje. Naast houtbewerken is de moestuin een van mijn grootste hobby's. Bij tuinieren hoort onkruid. Onkruid moet gewied worden. Wieden zorgt voor pijnlijke knieën en rug. Tot nu toe. Met dit krukje hoop ik het werk wat dragelijker te maken.

Het krukje is gemaakt van hetzelfde, resterende, hout als het nachttafeltje. 27 x 44mm vuren van de bouwmarkt. Eerst maakte ik de vier paneeltjes en schaafde en schuurde ze recht en glad. Daarna maakte ik met mijn freestafeltje een 'sliding dovetail' om zijnpanelen met het zitvlak te verbinden. Het tussenpaneel valt ongeveer een halve centimeter in de zijpanelen. Ook die groef heb ik gefreesd. Het handvat in het tussenpaneel is bereikbaar door een gat in het zitvlak. Het handvat is afgerond met de frees. Na het nodige schuurwerk heb ik de boel in en aan elkaar gelijmd. Morgen gaat het krukje in de eerste laag olie.

Ik overweeg nog om een aantal deuvels door het zijpaneel in het tussenpaneel te boren en lijmen voor extra stevigheid.

IMG_20140816_215209.jpg


IMG_20140816_215226.jpg


IMG_20140816_215127.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Leuk hoor! Hoe heb je dat tussenschot nu bestigd dan?


Fons
 

kroongj

Actieve deelnemer
19 sep 2012
42
0
Leuk hoor! Hoe heb je dat tussenschot nu bestigd dan?


Fons

In de zijschotten is een gleuf gefreesd van 6 mm. Hier valt het middenschot in. Dit is ook verlijmd. In de eerste instantie wilde ik deze verbinding ook met een sliding dovetail doen. Achteraf jammer dat ik dat niet heb gedaan. Alleen ben ik vergeten om de bovenzijde van het tussenschot aan het zitvlak te verlijmen.

Ik twijfel nu aan de sterkte bij zijdelingse belasting. Zeg maar wiebelen van links naar rechts. Op dit moment voelt het zeer soliede maar het krukje zal flink misbruikt worden straks.
Ik denk erover om per zijde een tweetal deuvels van 10mm dik door het zijschot in het tussenschot te boren/lijmen.

Oh ja, deze keer heb ik wel een tekening gemaakt in Sketchup waar ik mee redelijk aan gehouden heb.

krukje.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi krukje en degelijk gemaakt.
Mijn compliment voor de arbeid die je erin hebt gestopt.
Wat is de bedoeling of functie heeft het gat op de zitting?
 
A

Athanor

Guest
Maar dan is je constructie sterk genoeg en heef dit geen extra deuvels nodig!


Fons
 

kroongj

Actieve deelnemer
19 sep 2012
42
0
Mooi krukje en degelijk gemaakt.
Mijn compliment voor de arbeid die je erin hebt gestopt.
Wat is de bedoeling of functie heeft het gat op de zitting?

Via het gat kan je hand bij de handgreep in het tussenpaneel. Traditioneel is er meestal een smalle opening in het zitvlak voorzien waar je het krukje aan oppakt, maar op de één of andere manier kwam dit idee in mijn hoofd op. Het ziet er wel origineel uit volgens mij, en je merkt er niks van als je zit.

Maar dan is je constructie sterk genoeg en heef dit geen extra deuvels nodig!


Fons

Bedankt voor het meedenken! Ik zie dat ik wat onduidelijk ben in mijn vorige bericht. De sliding dovetail in de zijpanelen, zie je op de tekening ziet, is dus vervangen door een simpele groef. Minder sterk maar makkelijker. Ik heb even wat oefeningen op het krukje gedaan en het voelt zo stevig genoeg.
 
A

Athanor

Guest
Oké, eerst maar vertrouwen op de lijmverbindingen. Je kunt er altijd nog deuvels in boren en lijmen als het gaat schranken.

Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.