lintzaag slijpen daarna een probleem.

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste forum leden,

Ik ben al jaren in het bezit van een lintzaagmachine en heb op forum gelezen dat je zelf heel eenvoudig je zagen kan slijpen.
In de buurd is geen slijperij dus je moet wel zelf slijpen.
Dus een botte zaag ter hand genomen en met de hand geslepen niet met een slijpschijf maar met een vijl.
Het slijpen is perfect gelukt en zaag weer als de beste ook dik eikenhout.
Maar een probleem als ik langs de geleider wil zagen loopt de zaag naar binnen en wordt het te zagen hout van de geleider afgedrukt.
Wat is hier aan de hand,zetten is niet mogelijk omdat de tandjes heel klein zijn maar wat kan ik dan doen om het probleem op te lossen.

Wie weet raad?:mad:

Simon
 

tuoh

Oud hout
Je word geconfronteerd met "drift", dit kan optreden wanneer de zetting van de tanden niet gelijk is links en rechts, of wanneer er onevenwichtig gevijld werd. Eén van de mogelijkheden is de geleider bijregelen tot ie evenwijdig staat met de mate van drift. Niet elke machine laat toe om de langsgeleider bij te regelen, eerst eens kijken of het kan dus.

Is dit bijstellen van de geleider niet mogelijk dan zal je de vijl nog eens moeten boven halen om de links of rechts getrokken tanden nog eens een streek te geven, dit al naar gelang de richting van de drift. De zaag loopt weg naar de kant met de "kortere" tanden, of naar de kant waar de zetting minder is.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Tuoh bedankt voor je uitleg.
Ik heb alle tanden van een en dezelfde kant gevijld dus dat zal dan mijn probleem zijn .
Ik ga de zaag nog een keer bewerken en dan vijlen richting de zetting van de tanden.

Simon
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Mogelijk heb je al iets te veel gevijld.
Als je een lintzaag op de slijpsteen slijpt, dan allen heel even het puntje van de tand en dan slijp je deze ook van een kant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.