Freesmachine... hoe werkt het?

zilverster

Nieuw lid
19 jan 2010
7
0
Ik heb weer eens wat gekocht waarvan ik niet weet hoe het werkt.
Ik heb een kleine 380 V freesmachine gekocht, zonder gebruiksaanwijzing,
met een aanvoerapparaat, maar ik vraag mij eigenlijk af hoe hij gebruikt moet worden!
Jarenlang heb ik met een zelfbouwapparaat gewerkt, met een 8 mm as.
Omdat ik veel met hardhouten palen werk, leek me dit een goede investering,
maar wie kan me helpen met een aantal vragen over de werking? Ik kan nergens een eenvoudige uitleg vinden!

Ik gebruik hem met name om er over de lengte hoeken uit te frezen van ca 18 x 18 mm, uit een paal van 43 x 68 mm.
1) 6200 toeren per minuut, is dat een logische snelheid voor hardhout?
2) hoeveel mm kan ik er per keer uitfrezen zonder de machine, het hout en de frees te slopen?
3) moeten de wieltjes van het aanvoerapparaat van boven of van voren op het hout drukken?
4) zijn er nog essentiële dingen die ik niet moet vergeten?!

alvast bedankt!
 

wouter

Nieuw lid
11 dec 2008
21
0
Hallo Zilvester,

Gefeliciteerd met je aankoop, ik heb er zelf 2 weken geleden ook een gekocht.
Eerlijk gezegd werk ik er nu ook voor het eerst mee.
Zelf heb ik ook naar filmpjes gekenen op internet om dingen te verduidelijken.
Kijk bijvoorbeeld is naar het Hammer B3 filmpje.

Het enigste wat ik zeker kan zeggen is dat de rollen van het aanvoerapp. op je werkstuk
moeten drukken.

Ik hou deze post ook maar goed in de gaten.. :)

Gr. Wouter
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
gewoon testen zou ik zeggen met heel rustig beginnen. Wel op volledige sponningsdipte beginnen dus 18mm en dan rustig per gang 2 mm infrezen, kijken hoe het gaat. Dan een gang van 3mm etc. Persoonlijk denk ik niet dat je sneller moet infrezen dan 4 a 5 mm voor een mooi resultaat.

O ja sowieso niet dieper infrezen dan je messen aankunnen. De messen moeten de spanen wel lekker weg kunnen ruimen. Vergelijk het maar met een vlak van dikte bank, deze hebben ook grote messen maar kunnen toch maar max. 3mm in een keer afnemen.
 

tuoh

Oud hout
Een freesmachine is niet direct de gemakkelijkste machine om mee te starten zonder enige opleiding.
Bij een verkeerde manipulatie kunnen de gevolgen desastreus zijn.

Enkele vuistregels om één en ander in goede banen te leiden zijn de volgende;

- gebruik zoveel mogelijk de beveiligingen of de aandrijver
- gebruik een tabel om de omtreksnelheid per frees en het toegestane toerental voor die diameter in te stellen. ( dit is een zeer kritisch punt)
- frees zoveel mogelijk langs onder
- de afnamekapaciteit word niet alleen bepaald door de frees maar ook door de motor en freesas lagering, elke frees kan tot tegen de freesas in het hout, maar de motor heeft maar een bepaald vermogen en bij goedkope machines is de lagering altijd ondermaats.
- Om de standtijd van de snijkanten te verlengen steeds frezen op een zo hoog mogelijk toerental en met een zo hoog mogelijke doorvoersnelheid. ( wel steeds aangepast aan het motorvermogen)
- vermijd onbalans bij het frezen ( freeskoppen met verwisselbare messen zijn hier zeer gevoelig voor)
- gebruik de gepaste frezen, er zijn verschillende uitvoeringen, handdoorvoer, en mechanische doorvoer zijn er twee van, bij frezen voor handdoorvoer is er een spaanbegrenzer.
- hou de opening tussen beide geleiders steeds zo klein mogelijk.
- zet alle spanners vast voor je de machine start, en controleer steeds voor het starten of de frees onbelemmerd ronddraait.
- denk driemaal na voor je de machine start.

Ik wil niemand bang maken maar bedenk dat de freesmachine één van de gevaarlijkste machines is bij de houtbewerking, ik zou gebruik zonder opleiding ten stelligste afraden, heb er al verschrikkelijke ongelukken mee weten gebeuren.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Nog enige punten ter overweging bij gebruik van de freesmachine, Los van wat ik hier boven al aangehaald heb, wanneer je een freesmachine leert gebruiken tijdens een opleiding ga je merken dat deze machine's heel veelzijdig zijn, en je leert wat kan en niet kan zonder lichamelijke schade op te lopen.

Je kan er veel meer dan stomweg een sponning frezen, een werkje dat met een tafelzaag zeker zo snel gaat.

Als je de machine beheerst gaat er een nieuwe wereld open, pennen zagen, planken op breedte zagen, profielen frezen, zelf samengestelde profielen met een combinatie van verschillende profielmessen voor restauratiewerk instellen en gebruiken.
Invalwerk ( een slag of groef frezen met inval en uitloop), cirkels frezen, ronde palen frezen, onder hoek frezen, conisch frezen, etc....

De mogelijkheden zijn legio, maar dit type machine is niet geschikt om via trial en error te leren wat kan en wat niet.

Wat ik ook ondervonden heb is dat kleinere machines minder vergevingsgezind zijn dan de proffesionele types, bij de kleine machines zijn er dikwijls onvolkomenheden die nefast zijn in gebruik.

Als voorbeeld: de geleiders staan niet mooi in lijn, ze staan hol of bol, of ze staan scheluw ten opzichte van elkaar, misschien maar enkele tienden milimeter, toch is dit voldoende om gevaar op te leveren, of minderwaardig werk af te leveren.

De gevaarlijkste situatie is een kickback, het hout word terug geslagen door de frees en dit gebeurt meestal met een dusdanige kracht en snelheid dat je gewoon niet kan reageren, de gevolgen laten zich raden. Je moet dan ook leren om op dergelijke situaties te anticiperen.

Bij de goede machines zijn voorste en achterste geleider ten opzichte van elkaar te verstellen naar voor of naar achter (is te vergelijken met de vlakschaaftafels) en staan perfect in elkaars verlengde.

Kennis van de machine is onontbeerlijk om mee te werken, de aandrijver bijvoorbeeld moet steeds een beetje toespoor hebben, dus nooit evenwijdig plaatsen met de geleider( dan wijkt het hout van tegen de geleider),maar achteraan dichter tegen de geleider dan vooraan( een 5à10mm schuinstand)

De hoogte meestal een 5 à 10mm lager dan de dikte van het werkstuk.( afhankelijk van het type), hij moet in dwarsrichting ook een beetje gekanteld worden, het laagste punt langs de geleider ( een 3mm is voldoende) zodat alleen het buitenste deel van de aandrijfwielen het hout raken.

Aan de freesmachine zijn zo tientallen punten waar je rekening mee moet houden om verzorgd freeswerk te kunnen leveren.

Als je de machine 100% beheerst maak je er een punt van om het freeswerk met een dergelijke graad af te werken dat schuurpapier er niet meer aan te pas komt.

Ik heb ondertussen veertig jaar ervaring met freesmachines, en werk er heel graag mee, maar toch zetten ze me soms nog aan het denken waarom iets niet loopt zoals verwacht.

Verwacht dus niet dat je een dergelijke machine leert doorgronden door enkele avondjes proef te draaien.

Ik kan het niet genoeg herhalen een freesmachine bedienen zonder de machine te kennen is gekkenwerk, misschien cru uitgedrukt maar wel waar.




Mvg,

André
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Is idd waar ik werk zelf in de werkplaats bij een bouwbedrijf, maar de frees is en blijf een gevaarlijke machine.
Vergeet niet de kracht van de machine, en als je niet weet waar je mee bezig bent kon het wel eens verstandig zijn om er eerst bij iemand bij te hebben die weet hoe het werkt.
Daarbij komt als je de beitels/messen niet goed scherp hebt de machine niet snijd maar begint te hakken wat gevaarlijke teferelen op kan leveren.
wat betreft het aanvoerapparaat, zorg altijd dat de wielen vlak over het werkstuk lopen en laat hem een beetje op het gelei aanlopen.
Veel succes met experimenteren, maar ik ben het wel met de anderen eens onderschat deze machine niet
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Ik sta helemaal achter de verhalen van André, bij geen ervaring een levens gevaarlijke machine in de houtbewerking , er komt heel wat meer bij kijken met het frezen van een sponning en wat je met enkel wat oefeningen niet zo gauw onder de knie hebt :!: .
Ik zou eerst eens een goed boek(en) aanschaffen om je eigen te verdiepen in deze materie. Er zijn diversen goede boeken te koop o.a.` Polyvalente opleiding Houtbewerking deel 2A Machines.`waarin de werking van frees/freeswerk en aandrijver uitgebreid worden uitgelegd.
Uitgeverij De Boeck nv te Antwerpen( www. uitgeverijdeboeck.be )ISB nr. 90 455 00 477 ,
`Machinale houtbewerking in theorie en praktijk`uitgevers Wolters-Noordhoff BV te Houten.
ISB nr. 90-11-060229 .
Voorzichtigheid blijft geboden ,succes met je nieuwe aanwinst.



Geurt.


----------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-------------
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Het is idd waar dat er wel boeken bestaan over freeswerk maar de praktijk is altijd anders.
Het zou raadzaam zijn om er iemand bij te hebben die ervaring mee heeft en daar leer je tegelijk ook weer van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.