lekker bezig

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Bij gebrek aan opdrachten ben ik maar weer lekker voor mezelf bezig...

De uitgestoken schalen zal ik wel laten drogen denk ik.

De laatste schaal is 47 cm diameter en heeft een wanddikte van 6 mm. :)

1 (1).jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Ronald.
Bij gebrek aan orders wordt meestal de productie afgeschaald, maar jij gaat juist opschalen.
Mooie houtsoort trouwens. Ben benieuwd hoe de schaal zal gaan vervormen. Welk droogproces volg je?
vr.gr, Jan Pranger.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hallo Ronald.
Welk droogproces volg je?
vr.gr, Jan Pranger.

Het droogproces in dit geval is dat ik m op de draaibank laat zitten. Als ik vanavond thuis kom is ie wel droog genoeg om verder te schuren... :)

- - - Updated - - -

Strakke schaal. Is de schaal alleen met die uitsteekbeitel gedaan?

Nee, de bowlsaver levert niet echt een superglad resultaat en zou ook teveel frictie geven op zo'n dun stuk hout. Toen de bowlsaver klaar was was de schaal 15-20 mm. Daarna iedere keer zo'n 3 cm per keer teruggebracht naar 6 mm wanddikte, van buiten naar binnen uiteraard. Het is wel een beetje doorwerken, want als je halverwege bent staat de buitenste rand al enigszins te wapperen... :)
 

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
Hallo Ronald,

Da's een heeeele mooie 'beitel'. Waar kan ik die kopen:confused:

Met vriendelijke groet,
Woodmann
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Je gaat door voor de koelkast Leo! Kers it is!

Ik zie trouwens dat jij vlak bij die Nederlanders van Oneway woont! slechts 17 uur rijden! :)

Stil in the same province Ronald, and not quite 17 Hrs, that would take me to Ottawa where I will be next week, picking up 3 Nederlanders die here will be for a 4 weeks vacation, first visiting my youngest son and family in Ottawa and then we will be heading back up to Atikokan.

London Ontario where I have lived for 40 years, is only about 1 hour away from the "Oneway tools" factory, I met both father and son a number of years ago, nice enough people and their products are top of the line.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hallo Leo,
Hebben jullie ook een (of misschien wel meerdere) vereniging van houtdraaiers in Canada met misschien ook wel een eigen clubblad?
In NL hebben we Radius met 700 leden die weer onderverdeeld zijn in diverse regionale afdelingen.
Kijk maar eens on de onderstaande websites.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hallo Leo,
Hebben jullie ook een (of misschien wel meerdere) vereniging van houtdraaiers in Canada met misschien ook wel een eigen clubblad?
In NL hebben we Radius met 700 leden die weer onderverdeeld zijn in diverse regionale afdelingen.
Kijk maar eens on de onderstaande websites.

Pieter er zijn verschillende houtdraaier clubs in Canada, voor de minder kostelijke verzekering dat de AAW had voor aangesloten clubs waren/zijn meeste clubs in Canada ook aangesloten bij de AAW, tot mijn beste weten zijn er 23 Canadese clubs part van de AAW.

Maar er zijn ook andere clubs en Ik weet niet hoeveel er zijn, de club waar ik nu een lid van ben is alleenstaand, maar niet echt een houtdraaiers club maar een houtwerkers club.

De Londonse club had een club blad, maar om van de kosten of het drukwerk af te komen is het nu aan het net en meeste clubs hebben dit gedaan voor zover Ik weet en natuurlijk zijn vele lid van de AAW dat een clubblad uitgeeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.