Berken met slaap

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie houtstructuur Peter, maar ik persoonlijk draai niet graag in berkenhout omwille van de uitgetrokken vezels die je te veel hebt.
Dit is mijn ervaring.
Het pinakeltje vind ik ook zoals de hier boven forumleden het formuleren iets te grof, maar toch waardeer ik uw werk hoor.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Peter je hebt een mooi doosje gemaakt van schitterend mooi hout. Bij het houtdraaien gaat het erom de schoonheid van hout tot uitdrukking te brengen. Dat doe door de juiste vorm te kiezen. Voor het ondergedeelte zie ik een iets uitlopende vorm. Daarboven zit een deksel die op zich al veel aandacht vraagt. En tenslotte een pinakel die ook erg aanwezig is.
Bij dit soort hout gelden qua vormgeving drie eisen t.w. Eenvoud, eenvoud en nog eens eenvoud. Het hout moet alle aandacht krijgen.
Je hebt vast nog wel een stuk liggen. Draai daar de zelfde body voor. Maak een iets bollend deksel en laat dit in het onderste gedeelte vallen. Doe daar een klein knopje op of een ragfijn (zie Jan v.d.Ploeg) pinakel. Maak er twee. Een met een zwart deksel en zwarte knop/pinakel en een met dezelfde houtsoort en zwarte knop/pinakel. Ben erg benieuwd hoe dat gaat lijken.
Iets over vormgeving.
Bij dit soort kleine voorwerpen is het handig, wanneer je een vorm in gedachten hebt je voor te stellen hoe dit past binnen een geometrisch figuur, zoals driehoek vierkant, ellipsvorm, trapezium (jouw model), cylinder en blijf dan binnen die vorm, dan zit je meestal goed.
Peter ik hoop je hiermee verder geholpen te hebben.
Vr.gr.Jan Pranger.
Www.arstorno.nl
 
A

Athanor

Guest
Mooi werk Peter! Ik wou dat ik dit al onder de knie had;)

Fons
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Peter je hebt een erg mooi stuk hout en het is mooi gedraaid, en dit gaat natuurlijk wel lijken op een refrein, maar ja, doos zou er mooier uitzien zonder die handvat aan het deksel, en zulk mooi hout heeft echt heen hulp nodig van ornamentation, en dat is juist mijn mening en gevoel, volgende beter :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
He Peter,

Leuk om weer wat draaiwerk van je te zien. Tijd dat we weer eens een bakkie doen !!

Toen ik t doosje zag kwamen er wat ideeen in mijn hoofd boven. Toen las ik de reactie van de forumleden....Yep....Daar kan ik me goed in vinden. Mooi doosje maar t vraagt om een iets verfijnder "dopje"....

Wat heb je al afwerking gebruikt ?
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Aan alle reageerders:

Dank voor de opbouwende kritieken. Het pinakeltje is in werkelijkheid iets minder lomp als op de foto. Neemt niet weg dat ik het er gisteravond heb afgedraaid en van een oud stukje Rio Palissander een nieuw, véél fijner en eenvoudiger exemplaar heb gemaakt Zodra ik de gelegenheid heb maak ik foto's en plaats ze hier.

@Rick: Afwerking is bijenwas.

Peter
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Tussen de regenbuien door een foto gemaakt van het nieuwe pinakeltje

doosje-22.jpg

@ Jan: Ik zal je advies opvolgen. Ik heb inmiddels een dekseltje gedraaid wat in het doosje valt, ook van Berken met slaap. Ik heb er nog geen knopje/pinakeltje op, ben het met mezelf er nog niet over eens wat het moet worden. Een zwart dekseltje vind ik ook een goed idee. Als ik wat klaar heb plaats ik wel foto's

Peter
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Dit begint erop te lijken Peter. Een hele verbetering. Ben benieuwd naar je verdere aanpak. Als je toch bezig bent kun je het knopje of pinakel ook rechtstreeks op het deksel plaatsen zonder verhoging. Wordt het nog strakker.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Interessante post en een prachtige potje. Geweldig die opbouwende bemerkingen, erg leerzaam ook voor de niet draaier jaap
Inderdaad Jaap, daarom is het zo'n geweldig forum.
Al draai ik alleen maar in mijn slaap, lees ik dit soort topics altijd met veel interesse en plezier.:)
Mvg.:D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.