Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Berken met slaap

Berken met slaap

Doosje van Berken met slaap, pinakeltje van zwart gebeitst beuken.
    Bovenkant van het dekseltje gedecoreerd met de ornamentendraaibank

doosje-3.jpg

doosje-2.jpg

doosje-1.jpg

mvg
    Peter

Fantastisch mooie getekend hout. Leuk potje. Ik vind het pinakeltje minder mooi. Deze mist elegantie.

Het doosje zelf vind ik goed geslaagd.
    Het pinakel op het doosje vind ik erg grof, dat had fijner en sierlijker gekund.
    Kijk bijvoorbeeld op http://www.cindydrozda.com/

Mooie houtstructuur Peter, maar ik persoonlijk draai niet graag in berkenhout omwille van de uitgetrokken vezels die je te veel hebt.
    Dit is mijn ervaring.
    Het pinakeltje vind ik ook zoals de hier boven forumleden het formuleren iets te grof, maar toch waardeer ik uw werk hoor.

Peter je hebt een mooi doosje gemaakt van schitterend mooi hout. Bij het houtdraaien gaat het erom de schoonheid van hout tot uitdrukking te brengen. Dat doe door de juiste vorm te kiezen. Voor het ondergedeelte zie ik een iets uitlopende vorm. Daarboven zit een deksel die op zich al veel aandacht vraagt. En tenslotte een pinakel die ook erg aanwezig is.
    Bij dit soort hout gelden qua vormgeving drie eisen t.w. Eenvoud, eenvoud en nog eens eenvoud. Het hout moet alle aandacht krijgen.
    Je hebt vast nog wel een stuk liggen. Draai daar de zelfde body voor. Maak een iets bollend deksel en laat dit in het onderste gedeelte vallen. Doe daar een klein knopje op of een ragfijn (zie Jan v.d.Ploeg) pinakel. Maak er twee. Een met een zwart deksel en zwarte knop/pinakel en een met dezelfde houtsoort en zwarte knop/pinakel. Ben erg benieuwd hoe dat gaat lijken.
    Iets over vormgeving.
    Bij dit soort kleine voorwerpen is het handig, wanneer je een vorm in gedachten hebt je voor te stellen hoe dit past binnen een geometrisch figuur, zoals driehoek vierkant, ellipsvorm, trapezium (jouw model), cylinder en blijf dan binnen die vorm, dan zit je meestal goed.
    Peter ik hoop je hiermee verder geholpen te hebben.
    Vr.gr.Jan Pranger.
    Www.arstorno.nl
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Athanor
    Guest
    Mooi werk Peter! Ik wou dat ik dit al onder de knie had

Fons

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Peter je hebt een erg mooi stuk hout en het is mooi gedraaid, en dit gaat natuurlijk wel lijken op een refrein, maar ja, doos zou er mooier uitzien zonder die handvat aan het deksel, en zulk mooi hout heeft echt heen hulp nodig van ornamentation, en dat is juist mijn mening en gevoel, volgende beter

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    He Peter,

Leuk om weer wat draaiwerk van je te zien. Tijd dat we weer eens een bakkie doen !!

Toen ik t doosje zag kwamen er wat ideeen in mijn hoofd boven. Toen las ik de reactie van de forumleden....Yep....Daar kan ik me goed in vinden. Mooi doosje maar t vraagt om een iets verfijnder "dopje"....

Wat heb je al afwerking gebruikt ?
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Prachtig gemaakt, vooral de tekening van het hout vind ik super.

Aan alle reageerders:

Dank voor de opbouwende kritieken. Het pinakeltje is in werkelijkheid iets minder lomp als op de foto. Neemt niet weg dat ik het er gisteravond heb afgedraaid en van een oud stukje Rio Palissander een nieuw, véél fijner en eenvoudiger exemplaar heb gemaakt Zodra ik de gelegenheid heb maak ik foto's en plaats ze hier.

@Rick: Afwerking is bijenwas.

Peter

Forum Rechten