aankooptips gevraagd

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hoi, morgen ga ik even kijken bij een gebruikte vlak-en vandiktebank van het beroemde model: ML392
http://moeco.mamutweb.com/subdet80.htm (de 2e machine)

De bank is zo'n 7 jaar oud, maar de laatste 4 jaar niet meer gebruikt.

Zijn er dingen waar je speciaal op moet letten?
Ik heb geen idee, ik kan alleen de algehele toestand beoordelen of er normaal mee omgesprongen is.


Alle tips zijn dus welkom.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Of er bijv de "hulpstukken" bijzitten om de beitels te stellen.
Loopt de machine zonder trillingen, eventuele roestvorming, zijn de bladen nog vlak (transportschade).
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat al gezegd is, de algehele toestand en ik zou de werking ook testen, of laten demonstreren. En de prijs, ik zie dat ie nieuw ongeveer €750.- kost, dus de prijs moet wel in verhouding zijn.

Wellicht dat er verder nog mensen op het forum zijn die ervaring met de machine hebben en weten wat de zwakke punten zijn. Dan kan je daar in ieder geval op controleren.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Prijs is hier iets anders. Nieuw is ie hier (omgerekend) 1100,-
Hij vraagt er nu 425,- voor. ( gisteren is ie €60 gezakt in prijs )

Dus de prijs is wel naar verhouding wat dat betreft. Ter vergelijking een no-name 8" tafelmodel komt hier op € 280,- ( dat is dan een eigen merk zoals de woodstar, güde, hbm, etc )

- - - Updated - - -

Ik zal in ieder geval hout meenemen, loop ik niet het risico dat ze 'net niks' hebben liggen om te testen
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Aandrijfwalsen vandiktebank, indien rubber bekleed de staat ervan.
Voor je gaat schaven de beitels bekijken of ze wel scherp zijn. Met botte messen is het slecht schaven.
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Goed kijken of de bladen in 1 lijn staan en niet hol/bol zijn.
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Ook kijken waar de machine staat, vb ineen stal kunnen de wikkelingen in de motoren aangetast zijn door eventuele amoniakdampen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Heren bedankt, begint een aardig lijstje te worden.
patje is vooral heel scherp! Had inderdaad goed gekunt hier! Gezien zijn adres staat het in een woonwijkje, maar of het ding ooit verplaatst is kom weet ik niet. Kan nu wel proberen daar achter te komen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat voor mij de voornamelijke punten zijn is nagaan met een lange waterpas of de tafels evenwijdig lopen, en bij het vandikte schaven een stuk uiterst links en uiterst rechts schaven en zien of die even dik zijn en ook geen "snipe" vertonen (een diepere hak eruit aan het uiteinde) Kijk ook of er niet te veel buiging zit in de aanslag.

Dat zijn allemaal punten die goed zijn of niet, en waaraan je nagenoeg niets kan doen.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
het is ook HEEL belangrijk wanneer je een machine koopt of er voor die machine ook nog redelijk makkelijk onderdelen te verkrijgen zijn en te verkrijgen blijven als er wat vervangen moet worden. Je kan een aardige machine kopen voor een mooie prijs maar je hebt er niets aan als er morgen een - eventueel klein maar - vitaal deel kapot gaat en jegeen vervanging kunt krijgen. Sommige machines staan al jaren stil alleen maar omdat er geen drijfriem voor te verkrijgen is en dat is maar een klein probleem.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Is zeker belangrijk, maar het model wordt nog steeds gemaakt.

Inmiddels op een engelstaligforum gevonden dat er wat kinderziektes zijn met dit type. Er schijnen lagers in te zitten die kort meegaan. Maar het zijn universele lagers, maar je hebt gelijk, als je een uniek deel niet kan kopen heb je een probleem.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Valt me nog mee dat je niet vraagt om een filmpje van het gestuntel om 'm boven te krijgen. ;)

Foto volgt absoluut. maar nu staat ie er maar zieligjes bij, want ik moest ook nog 50 stellingplanken ophalen dus die liggen er nu naast in de kar.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Sorry een dat ik een ouwe draad omhoog trek, maar ik had nog foto's beloofd. Loop een beetje achter met van alles maar wat in het vat zit verzuurt niet.
Probleem van de ML392 was dat ie in mijn gesloten aanhanger stond. Daar hebben we 'm met 3 man in getild. Nu was ik alleen. Oke mijn vrouw is altijd behulpzaam als ik iets niet kan tillen, maar om er nou twee kerels te laten vervangen is ook weer niet aardig.

DSCF2293_25%.jpg

Ik heb mijn bomenaanhanger tegen de grote aangereden en een paar planken als rijplaat gebruikt.
Met 't liertje van de bomenkar de machine van de ene naar de andere kar getrokken

DSCF2295_25%.jpg

Zaakje vastgebonden en naar boven gereden
DSCF2312_25%.jpg

Eenmaal boven een plank op de motorkrik bevestogd zodat ik de machine daarop kon schuiven.
En daarna laten zakken.

DSCF2327_25%.jpg

Vrij toevallig kwamen er een paar kennissen uit Nederland op bezoek dus die man gevraagd of ie 'even met me naar boven wilde'
Met zijn 2en van de krik af gepakt.

Heb wel al een paar proef dingetjes gedaan. Machine doet wat ie moet doen.
Serieuze werk komt vanzelf. Eerst verder inrichten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.