Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014

aankooptips gevraagd

Hoi, morgen ga ik even kijken bij een gebruikte vlak-en vandiktebank van het beroemde model: ML392
    http://moeco.mamutweb.com/subdet80.htm (de 2e machine)

De bank is zo'n 7 jaar oud, maar de laatste 4 jaar niet meer gebruikt.

Zijn er dingen waar je speciaal op moet letten?
    Ik heb geen idee, ik kan alleen de algehele toestand beoordelen of er normaal mee omgesprongen is.

Alle tips zijn dus welkom.

Of er bijv de "hulpstukken" bijzitten om de beitels te stellen.
    Loopt de machine zonder trillingen, eventuele roestvorming, zijn de bladen nog vlak (transportschade).
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Afspraak is verzet naar maandag, geeft mij wat meer tijd voor een spoedcursus.

De gereedschappen die bij de nieuwe machine zaten zitten er inderdaad bij.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Wat al gezegd is, de algehele toestand en ik zou de werking ook testen, of laten demonstreren. En de prijs, ik zie dat ie nieuw ongeveer €750.- kost, dus de prijs moet wel in verhouding zijn.

Wellicht dat er verder nog mensen op het forum zijn die ervaring met de machine hebben en weten wat de zwakke punten zijn. Dan kan je daar in ieder geval op controleren.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Prijs is hier iets anders. Nieuw is ie hier (omgerekend) 1100,-
    Hij vraagt er nu 425,- voor. ( gisteren is ie €60 gezakt in prijs )

Dus de prijs is wel naar verhouding wat dat betreft. Ter vergelijking een no-name 8" tafelmodel komt hier op € 280,- ( dat is dan een eigen merk zoals de woodstar, güde, hbm, etc )

- - - Updated - - -

Ik zal in ieder geval hout meenemen, loop ik niet het risico dat ze 'net niks' hebben liggen om te testen

Neem dan wel hout dat je zelf veel zal verwerken. Stel je werkt veel met harde exoten dan heb je weinig aan t testschaven met een balkje grenenhout.

Aandrijfwalsen vandiktebank, indien rubber bekleed de staat ervan.
    Voor je gaat schaven de beitels bekijken of ze wel scherp zijn. Met botte messen is het slecht schaven.
    sometimes you just need a bigger hammer

Goed kijken of de bladen in 1 lijn staan en niet hol/bol zijn.

Ook kijken waar de machine staat, vb ineen stal kunnen de wikkelingen in de motoren aangetast zijn door eventuele amoniakdampen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Heren bedankt, begint een aardig lijstje te worden.
    patje is vooral heel scherp! Had inderdaad goed gekunt hier! Gezien zijn adres staat het in een woonwijkje, maar of het ding ooit verplaatst is kom weet ik niet. Kan nu wel proberen daar achter te komen.

Forum Rechten