zelfbouw gereedschap

  • Onderwerp starter StephanvandenBerg
  • Startdatum
S

StephanvandenBerg

Guest
Ik ben afgelopen tijd bezig geweest met wat gereedschap.

-Een kleine Krenov style 60graden Smoother (bubinga, ovankol en lie-nielsen beitel 35mm breed)
-Afstel hamer om schaafbeitel te verstellen (Messing en Wengé)
-Afschrijf mesje voor bijvoorbeeld zwaluwstaarten af te tekenen ( letterhout,leer en het mesje is gemaakt van een stuk oude vlakbank mes)

Erg leuk om gereedschap te maken en zeker als je er zelf mee aan het werk mag.
Ben van plan binnen kort nog een jack schaaf te maken ook in een krenov setup.

Ik heb de schaaf gemaakt omdat ik wat stukjes hout moest schaven met een erg warrig patroon o.a. een stuk wortel knol wat absoluut niet te doen was met mijn standaard 45gr bailey.

Dit was de eerste schaaf die ik gemaakt heb en was een beetje bang dat het zou mislukken vooral omdat een smoother zo fijn afgesteld moet kunnen worden.
Maar de schaaf werkt echt super vooral op moeilijke houtsoorten en hij laat geen uitspringsels in het hout achter ook niet als je tegen de draad in schaaft.

Attached files
 
S

StephanvandenBerg

Guest
Het is een lie-nielsen beitel en is eigenlijk een vervanger voor een stanley #102 blokschaaf.
De keerbeitel heb ik zelf gemaakt.

check: http://www.baptist.nl/webwinkel_product ... %20schaven

Wil in de jack schaaf die ik ga maken een beitel plaatsen van een veritas lowangel jack, iemand ervaring met die beitels?


Greets Stephan vd Berg
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Als dit nou geen prachtexemplaren zijn !!
dit zijn waanzinnig mooie gereedschappen. :eek: :D
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Prachtig gereedschap. Lijkt me ook wel leuk om eens te maken, als ik weer eens tijd heb voor zo iets... Leuk dat de schaaf zo goed werkt.

Voor veel Nederlands hobbyisten zijn de Nederlands benamingen lastig. Voor mij in elk geval wel. Er is haast geen interessante lectuur te koop in het Nederlands, en in het Internet tijdperk kijk je natuurlijk ook op de Engelse en Amerikaanse sites. Daar is heel veel informatie te vinden. Maar daar leer je natuurlijk niet de oude Nederlandse benamingen. Eerlijk gezegd, het maakt me ook geen r**t uit hoe je het noemt, ik begrijp je zo ook wel.
 
S

StephanvandenBerg

Guest
Poets schaaf ? nooit van gehoord google ook niet trouwens. Maar termen zoals zoet schaaf, rijschaaf, voorloper, sponningschaaf, schouderschaaf enz enz ken ik wel maar lees idd veel engelse lectuur en dan ga je vanzelf engelse termen gebruiken. Moet ook zeggen dat het gewoon lekkerder klinkt, maar dat is misschien persoonlijk. Het belangrijkste is in ieder geval dat iedereen snapt waar je het over hebt.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Don Wagstaff zei:
Hallo,
Die gereedschappen verdienen wel complimenten. Jou Nederlands niet. Probeer, poets schaaf of zoet schaaf en rijschaaf.

Groette,

Don Wagstaff

Sorry Don, no hard feelings, maar als er 1 altijd zinnen in gebrekkig Nederlands heeft dan ben jij het wel. Dus weinig recht van spreken in deze lijkt me zo. :roll:

Wellicht als je je zin anders geformuleerd had, had het al heel wat normaler/vriendelijker over gekomen. ;)


Om maar eens in goede forum taal te spreken:
De splinter in een anders oog zien en niet de balk in zijn eigen. :lol:
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Inderdaad erg mooi gemaakt, vooral de schaaf en het afschrijfmesje. Oude messen van schaafmachines schijnt inderdaad erg goed materiaal te zijn voor dergelijke toepassingen. je zou bijna in de verleiding komen om er eentje uit de machine te halen en te verbouwen. ;)
 
S

StephanvandenBerg

Guest
Ik heb gister bij baptist een veritas schaaf beitel gekocht.
Het is een beitel uit een low angel jack, zeer mooie beitel mooi dik en niet te lang en 57breed dus dat gaat een flinke schaaf worden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Tjee Stephan, mooie spullen heb je gemaakt!!! En mooi dat ze goed werken ook! Onder welke hoek heb je de beitel geplaatst? Moest er beslist een keerbeitel in? Vind het echt prachtig gemaakt. Zo'n mooie schaaf staat ook nog op mijn "nog graag to do" lijstje en dit is weer echt inspiratie.

jaap
 
S

StephanvandenBerg

Guest
De hoek waaronder de beitel ligt is 60 graden.
Maar deze hoek is echt voor moeilijk hout wil je een schaaf voor algemeen werk zou ikt och richting de 45 a 50 graden gaan. Wat de keer beitel betreft zou ik hem er wel op maken helpt de spaan mooi afbuigen en ik denk dat je anders het probleem krijgt dat de langen krullen verstopt raken in de schaaf.

Voor mijn volgende schaaf ben ik aan het kijken voor een zool van pokhout maar het valt niet mee om er kleine stukken van te vinden. Ik was vandaag bij de Amsterdamse fijnhout daar wilde ze wel een stukje afzagen van 10x90x500mm moest 50 euro gaan kosten laat maar even dan haha, terwijl het hele stuk van 90x90x500 rond de 150 moest kosten niet echt evenredig bedrag lijkt mij.

Dus mochten er mensen zijn die wel een stukje pokhout hebben en er van af willen voor een redelijke prijs hoor ik het graag.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik recupereer soms pokhout en azijnhout van oude rijschaven. Misschien een idee voor jou om op rommelmarkten rond te kijken en de schaafzool te hergebruiken?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Azobé lijkt me geen goed idee voor een schaafzool. Het is een keiharde maar zeer onstabiele houtsoort.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hier twee adressen voor beitels die expres gemaakt worden voor houten schaven.david finck heeft ook een fijn boek over schaven geschreven-een aanrade.

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Veel van mijn schaven zijn van massief azobe, vind het stabieler dan beuk. Dit komt wel omdat het zuiver kwartiers is en kruisdradig

als je een kwartiers plakje onder je schaaf verlijmd is het super stabiel
 

tuoh

Oud hout
StephanvandenBerg zei:
De hoek waaronder de beitel ligt is 60 graden.
Maar deze hoek is echt voor moeilijk hout wil je een schaaf voor algemeen werk zou ikt och richting de 45 a 50 graden gaan. Wat de keer beitel betreft zou ik hem er wel op maken helpt de spaan mooi afbuigen en ik denk dat je anders het probleem krijgt dat de langen krullen verstopt raken in de schaaf.

Voor mijn volgende schaaf ben ik aan het kijken voor een zool van pokhout maar het valt niet mee om er kleine stukken van te vinden. Ik was vandaag bij de Amsterdamse fijnhout daar wilde ze wel een stukje afzagen van 10x90x500mm moest 50 euro gaan kosten laat maar even dan haha, terwijl het hele stuk van 90x90x500 rond de 150 moest kosten niet echt evenredig bedrag lijkt mij.

Dus mochten er mensen zijn die wel een stukje pokhout hebben en er van af willen voor een redelijke prijs hoor ik het graag.

Wanneer je nood hebt aan een schaaf met een hoek van 60° hoef je niet direct een nieuwe te maken of te kopen.
Het volstaat om bij de klassieke schaafbeitel van 45° langs de rugzijde een bijkomende hoek van 15° aan te brengen met een wetsteen om het zelfde resultaat te bekomen, enkele halen over de wetsteen volstaan.( 15° + 45° = 60°)

Deze tip zien staan in een artikel van Christopher Schwarz, heb het eens geprobeerd en het werkt, je bent dus nooit te oud om te leren.

André
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Deze tip staat ook in de gebruiksaanwijzing van de veritas Mk 2 slijphulp. Heb het zelf nog nooit geprobeerd, voor moeilijker hout gebruik ik mijn low angle jack.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Had nogal wat problemen met het schaven van het afzelia wat ik voor mijn poort gebruikt heb, heb dan op aanraden van D Charlesworth op een engelstalig forum een 'back bevel' van 10° ofzo (met de vrije hand) geslepen en werkte inderdaad zeer goed, geen 'tear out' meer en de beitel bleef vele malen langer scherp.

Het nadeel is dat ik voor het slijpen van mijn schaafbeitels nogal vertrouwde op de 'braam' die je krijgt wanneer je genoeg geslepen hebt, als je back bevel gebruikt dan voel je deze braam niet meer en dan is het moeilijker om te weten wanneer over te gaan naar een fijnere steen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.