Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

zelfbouw gereedschap

Ik ben afgelopen tijd bezig geweest met wat gereedschap.

-Een kleine Krenov style 60graden Smoother (bubinga, ovankol en lie-nielsen beitel 35mm breed)
    -Afstel hamer om schaafbeitel te verstellen (Messing en Wengé)
    -Afschrijf mesje voor bijvoorbeeld zwaluwstaarten af te tekenen ( letterhout,leer en het mesje is gemaakt van een stuk oude vlakbank mes)

Erg leuk om gereedschap te maken en zeker als je er zelf mee aan het werk mag.
    Ben van plan binnen kort nog een jack schaaf te maken ook in een krenov setup.

Ik heb de schaaf gemaakt omdat ik wat stukjes hout moest schaven met een erg warrig patroon o.a. een stuk wortel knol wat absoluut niet te doen was met mijn standaard 45gr bailey.

Dit was de eerste schaaf die ik gemaakt heb en was een beetje bang dat het zou mislukken vooral omdat een smoother zo fijn afgesteld moet kunnen worden.
    Maar de schaaf werkt echt super vooral op moeilijke houtsoorten en hij laat geen uitspringsels in het hout achter ook niet als je tegen de draad in schaaft.

Attached files

Re: zelfbouw gereedschap

Hallo,

dat is een mooie set, bijna te mooi om mee te werken :lol:
    Waar heb je de schaafbeitel besteld, dat is een zware uitvoering zo te zien.

Mvg,

André

Het is een lie-nielsen beitel en is eigenlijk een vervanger voor een stanley #102 blokschaaf.
    De keerbeitel heb ik zelf gemaakt.

check: http://www.baptist.nl/webwinkel_product ... %20schaven

Wil in de jack schaaf die ik ga maken een beitel plaatsen van een veritas lowangel jack, iemand ervaring met die beitels?

Greets Stephan vd Berg

Als dit nou geen prachtexemplaren zijn !!
    dit zijn waanzinnig mooie gereedschappen.

Prachtig gereedschap. Lijkt me ook wel leuk om eens te maken, als ik weer eens tijd heb voor zo iets... Leuk dat de schaaf zo goed werkt.

Voor veel Nederlands hobbyisten zijn de Nederlands benamingen lastig. Voor mij in elk geval wel. Er is haast geen interessante lectuur te koop in het Nederlands, en in het Internet tijdperk kijk je natuurlijk ook op de Engelse en Amerikaanse sites. Daar is heel veel informatie te vinden. Maar daar leer je natuurlijk niet de oude Nederlandse benamingen. Eerlijk gezegd, het maakt me ook geen r**t uit hoe je het noemt, ik begrijp je zo ook wel.

Poets schaaf ? nooit van gehoord google ook niet trouwens. Maar termen zoals zoet schaaf, rijschaaf, voorloper, sponningschaaf, schouderschaaf enz enz ken ik wel maar lees idd veel engelse lectuur en dan ga je vanzelf engelse termen gebruiken. Moet ook zeggen dat het gewoon lekkerder klinkt, maar dat is misschien persoonlijk. Het belangrijkste is in ieder geval dat iedereen snapt waar je het over hebt.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Don Wagstaff
    Hallo,
    Die gereedschappen verdienen wel complimenten. Jou Nederlands niet. Probeer, poets schaaf of zoet schaaf en rijschaaf.

Groette,

Don Wagstaff
    Sorry Don, no hard feelings, maar als er 1 altijd zinnen in gebrekkig Nederlands heeft dan ben jij het wel. Dus weinig recht van spreken in deze lijkt me zo. :roll:

Wellicht als je je zin anders geformuleerd had, had het al heel wat normaler/vriendelijker over gekomen.

Om maar eens in goede forum taal te spreken:
    De splinter in een anders oog zien en niet de balk in zijn eigen. :lol:

Inderdaad erg mooi gemaakt, vooral de schaaf en het afschrijfmesje. Oude messen van schaafmachines schijnt inderdaad erg goed materiaal te zijn voor dergelijke toepassingen. je zou bijna in de verleiding komen om er eentje uit de machine te halen en te verbouwen.

Ik heb gister bij baptist een veritas schaaf beitel gekocht.
    Het is een beitel uit een low angel jack, zeer mooie beitel mooi dik en niet te lang en 57breed dus dat gaat een flinke schaaf worden.

Tjee Stephan, mooie spullen heb je gemaakt!!! En mooi dat ze goed werken ook! Onder welke hoek heb je de beitel geplaatst? Moest er beslist een keerbeitel in? Vind het echt prachtig gemaakt. Zo'n mooie schaaf staat ook nog op mijn "nog graag to do" lijstje en dit is weer echt inspiratie.

jaap

Forum Rechten