houten klapstoel: de ijzeren geleider

Lambert

Nieuw lid
28 okt 2012
5
0
Goedemorgen beste Forum lezer,

Ik ben opzoek naar iets waarvan ik de naam niet weet. Daarom geef ik een omschrijving:
In een ouderwetse houten klapstoel zit een ijzeren plaatje met een pin (doornsede 6-8 mm?) daar loodrecht opgemonteerd. Het plaatje zit aan de zijkant van de zitting gemonteerd met de pin naar buiten gericht. De pin glijdt in de gleuf van de binnen-zijkant van de achterpoot en kan niet verder als de stoel helemaal is uitgeklapt. Er zijn er dus twee per stoel nodig. zie foto, hoewel nauwelijks te zien.:)

Weet iemand hoe zoiets heet? Waar kan ik zoiets is krijgen/vinden?

Bekijk bijlage 18978
Hartelijk dank voor reacties.

mvrgr,
Lambert
 

Bijlagen

  • 20140814_091713.jpg
    20140814_091713.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 348

Lambert

Nieuw lid
28 okt 2012
5
0
Hierbij 2 foto's om de zaak te verduidelijken. Het gaat om het ijzeren plaatje met de pin erop.20140815_144733.jpg20140815_144750.jpg
 

WR1944

Oud hout
Dat lijkt me een lastig stukje ijzerwerk. Daar moet je precies een adresje voor weten als het al te koop is.
Misschien moet je wat improviseren. De truc is dat je het pennetje aanbrengt als de hele stoel gemonteerd is. Het simpelste is een Rampa-moer in de ligger te schroeven voor dat de zitting gelijmd wordt. In de bodem van de groef boor je een gat naar buiten zodat je vandaar een stukje draadeind in de Ramp-moer kan draaien. Met een druppeltje secondenlijm zet je het dan vast.

Wil je het toch origineel houden dan zal je het waarschijnlijk moeten (laten) maken.
Een eenvoudiger manier is een stripje staal en daar haaks op een pen lassen die de diepte van de groef uitsteekt. Het stripje kan je dan aan de onderkant van de ligger vastschroeven.
Nog eenvoudiger is het om een houten deuvel door de ligger te steken en vast te lijmen. Ik weet alleen niet of dat sterk genoeg is.

Succes.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Op zich is dit niet moeilijk na te maken. Metaal is niet zo dik, dus dat kan je in een bankschroef klemmen en haaks slaan met een hamer,
Het pennetje zou gelast kunnen worden. Is dat nu gelast? Ik twijfel.

Lijkt wel of het erin gekrompen is. Zou je zelf ook kunnen doen. Gat tikkie kleiner dan het pennetje. Pennetje in de vriezer en het plaatje warm stoken. Pennetje erin zetten, wachten en kijken of dat sterk genoeg is.
Je kan smuigelen, door het pennetje aan de andere kant ( waat ie nu blind is ) een stukje uit te laten steken. Dat stukje verzink je dan in het hout. Zo strak mogelijk voor de stevigheid.

Mocht je voor de rampa moer gaan zoals WR1944 voorstelt dan zou ik geen draadeind gebruiken maar een deel van een borstbout nemen en daar de overgang schroefdraad/borst uitzagen. Dus bv 10mm schroefdraad en 12mm borst, afhankelijk van de lengtes die je nodig hebt. Als je schroefdraad door het hout laat glijden werkt dat als een vijl in het hout.

Als je kiest voor lassen, ook dan zou ik een gaatje in het plaatje boren waar het pennetje zo strak mogelijk in past.
Pennetje tik je er dan in, maar niet vlak aan de blinde kant. Zorg dat je daar een kuiltje overhoudt, dan kan je daar lassen. CO2 (of autogeen) zo het makkelijkste zijn.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Dat krimpen lijkt me zeer onwaarschijlijk, dat doe je met onderdelen die je met een veel nauwkeuriger maatvoering maakt. Fabricage-technisch zou ik het eerder klinken dan lassen. Klinken kan je overal doen maar voor lassen heb je apparatuur nodig en het is "maar" een stoel.
Mocht je willen en/of kunnen lassen dan is het een kwestie van een klein borstje aan het pennetje maken en het gat in het plaatje aan de binnenkant goed verzinken. Dan heb je een klein gootje waarin je kunt lassen. Met de vijl even glad maken.
Om te klinken moet de borst een millimeter door het plaatje heen steken. Met de bolle kant van een bankhamer klink je dan het pennetje klem in het plaatje. Ter plaatse van het klinkwerk het hout iets uithollen en alles sluit glad aan.
 

Lambert

Nieuw lid
28 okt 2012
5
0
WR1944 en Iemen, bedankt voor jullie reactie!
Het lijkt erop of de pin is geklonken. De blinde kant van de ijzeren pin op de plaat lijkt wel op een spijkerkop. Ik zal dat eens proberen (klinken) en het laten weten. Als dat niet lukt zal ik eens kijken of ik ze kan laten maken. Een metalen 'deuvel' door een metalen plaatje lijkt me ook een goed idee, zeker qua stevigheid. Dit zal dan wel gelast moeten worden, denk ik.
De houten deuvel en Rampa-moer lijkt me niet sterk genoeg. Het ijzeren plaatje verdeeld de kracht meer over het hout. Dit lijkt me noodzakelijk als de stoelzitting belast wordt/iemand erop gaat zitten.
 

WR1944

Oud hout
Klinken, heb ik in het geheel niet aan gedacht.
Ik heb niet veel ervaring met klinken, maar kan dat pennetje dan niet wegkruipen in de richting van de 'kraag' WR1944?

Dat is juist de bedoeling. Met het klinken probeer je het materiaal te laten uitzetten zodat het zich klem zet in het gat. Als je ook aan de bovenkant het gat iets verzinkt maak je een kleine ruimte waar het materiaal van de pen naar toe gaat. Je maakt dan als het ware een kleine kop. Gedurende mijn tijd op de LTS in de jaren 50 leer je dit soort van technieken nog. Zo nu en dan kan het nog van pas komen. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.