Forse tafel (blad 300x100x6 cm) in Douglas?

NeoEko

Actieve deelnemer
Ik overweeg douglas te gebruiken voor een fors tafelblad (300x100x6 cm) maar ik heb geen ervaring met deze houtsoort.

Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten? (trekken, scheuren?)

Ik zou het liefst die oranje/roze kleur zoveel mogelijk willen behouden. Is dat mogelijk met een UV-lak, of kleurt het altijd naar bruin?

Iemand suggesties voor (naaldhout) alternatieven met vergelijkbare kleur/uitstraling?

Alle tips een opmerkingen zijn welkom. Alvast bedankt
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik heb een soortgelijke tafel gemaakt als eettafel. Alle verbindingen met domino`s vastgezet geeft geen krimp, ook geen scheuren mits goed gedroogd.

Enigste probleem is dat ik op de kopeinden van de tafel een plank gemaakt heb, haaks op de planken in de lengte van de tafel, en op dit punt werkt het tafelblad wel een paar mm...
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Als het hout goed droog is, dan zul je weinig last ervaren. Een dikte van 60mm is wel fors. Houd wel rekening met scheurvorming.

Succus NeoEko en laat zien wat je ervan hebt gemaakt. Foto's van het proces zie we hier ook altijd heel graag. Er zijn zelfs mensen (ik noem verder geen namen... :rolleyes:) die filmpjes van het bouwproces érg waarderen.

Enigste probleem is dat ik op de kopeinden van de tafel een plank gemaakt heb, haaks op de planken in de lengte van de tafel, en op dit punt werkt de tafel wel een paar mm...

Omdat hout in de lengte veeeeel minder werkt dan in de breedte blijft het verwerken van hout haaks op elkaar altijd een lastig issue.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Bedankt Simon en Ekko,

Ik had al gelezen dat er behoorlijk wat krimp in zit, 8% geloof ik.
Met hardhout heb ik behoorlijk ervaring maar met naaldhout helemaal niet. Daar is voorzichtigheid dus geboden.

Die scheurvorming; als het hout goed droog is en ik stop de scheurtjes met een gupa-achtig spulletje, ben ik dan klaar? Of blijft het (binnen, CV) zo werken dat scheurtjes blijven optreden?

Dit is het idee (foto) maar dan geen picknicktafel, heel ander onderstel en ander formaat. Als de klant akkoord gaat zal ik hier foto's posten.

douglas-oregonpine-01.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Die scheurvorming; als het hout goed droog is en ik stop de scheurtjes met een gupa-achtig spulletje, ben ik dan klaar?

Met een dikte van 60mm durf ik te betwijfelen of je dat blijvend gevuld krijgt. Zeker op lange termijn. De vraag is echter of je dat moet willen? Immers, werking is inherent aan het produkt "hout".
Overigens, ikzelf heb geen ervaring met een dergelijke maat tafelblad, maar er zijn vast forumleden die je hier meer over kunnen vertellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.