schroef nodig in verstek met domino?

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
Hoi,

Na afgelopen week een domino gekocht te hebben kwam er bij mij de volgende vraag naar boven.

Voorheen maakten we keuken deurtjes met een beuken omlijsting van 6cm breed met een groef met daarin een plaat mdf.
De hoeken werden 45 graden gezaagd en ingesmeerd met Bison d3 lijm.
Op de hoeken kwam een metalen lijst verstek klem. (als het waren een half maantje van metaal die je met een tang iets uitrekt en klemt)
Als de lijm uitgehard was schroefden we door het verstek een schroef, met daarop een propje of het werd gestopt.

Nu is mijn vraag zou een hoekverbinding met 2 domino's per verstek goed gelijmd en stevig geklemd dezelfde stevigheid bieden?
Het gaat me ook vooral om de langere termijn.

Op de oude manier met lijm en schroef erin hebben we amper tot nooit klachten gehad dat het verstek nadat het geverfd was, is gaan werken waardoor de verf barst.

heeft iemand hier ervaring mee?

stefano
 
Laatst bewerkt:

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Stefano, ik heb wat ervaring met dominoverbindingen. Een extra schroef lijkt me overbodig. Goede lijm is een noodzaak.

Paul
 
A

Athanor

Guest
Ik heb bij het blokrooster dat ik vorig jaar heb gemaakt de domino's gezekerd met een rvs bradnail, aan de onderkant door de domino's geschoten aan beide kanten van de lijmnaad, waarmee die geen kant meer op kunnen. Zou je ook kunnen doen, in de achterkant van de deurtjes.

Fons
 

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
Bedankt voor de reacties, de reden dat ik ging twijfelen over de lijm op langer termijn is het misschien soms erg hard dicht gooien van de deurtjes.
waardoor deze in mijn ogen (het is maar een gedachte) soms door de trilling van de klap de lijmnaad los los kan breken.

de schroef geeft een constante stevigheid in de verbinding waardoor het niet de kans krijgt door de trillingen de ruimte te krijgen om los te kunnen breken.
Dit alles is misschien wat vergezocht omdat er in de beuken omlijsting een sponning van zo'n 12mm zit waar een 8mm plaat mdf inzit die natuurlijk ook extra stevigheid met zich meebrengt.

het nadeel van een schroef erin en het gat later stoppen is dat zeker na een paar jaar je goed kunt zien waar het gestopt is. Plus dat het minder werk is als het met domino's alleen gelijmd word.

het spookte al een paar dagen door me hoofd, het leek me interessant om jullie mening hierover te horen.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
In de tijd dat de beesten nog spraken:p gebruikten we "kaurit" lijm, die lijm had de neiging om met de tijd glashard te worden, de brosheid kregen we er gratis bij. Eén harde klap was voldoende om de lijmvoeg te breken. Tegenwoordig met de hedendaagse lijmen is daar hoegenaamd geen gevaar meer voor, de lijmvoeg is hier altijd sterker dan het materiaal. Dus verbindingen met enkel een domino en lijm, of drevels en lijm, of lamello's en lijm, zijn failsafe, daar hoeft echt niks anders meer bij;)
 

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
die scharnieren hebben ze ook bij degene die wij gebruiken van salice. bedankt voor de tip:rolleyes: net zoals je meestal meerdere keren uit moet leggen dat bij ladegeleiders met soft close het juist niet de bedoeling is het laatste stukje er elke keer even hard tegen te duwen terwijl hij zachtjes dichtgaat;)

Even zonder gekkigheid het leek mezelf ook wat overdreven om er nog een extra schroef in te zetten, maar op het werk begon er een leuke discussie over op te bloeien. Beter wel overwogen een besluit nemen dan later van klanten horen dat het er iets mis is toch!

2 domino's lijkt me wel verstandig, als er ruimte voor is zou ik dit altijd benutten.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Toen ik de lijst voor het blad van m'n bureau maakte heb ik (voor het eerst) domino's in het verstek toegepast. Omdat het een flinke breedte was gingen er twee per naad in. Waar je goed op moet letten is dat je niet door het hout freest oftewel te diep gaat. Als je bang bent voor het werken van het hout kan je er twee (kleinere) per naad toepassen maar echt nodig is het niet. Omdat de versteknaad wat eigenschappen heeft van kops hout kan je de einden eerst insmeren met lijm en dat laten intrekken. Later smeer je er nog wat lijm op en kan je het samen klemmen. Let er wel op dat je de delen eerst samen voegt tot er nog een kleine centimeter ruimte bij de verstekken is. Als je alle delen zo hebt samen gevoegd schuif je het hele raam geleidelijk dicht tot alle naden aansluiten. Dan de klemmen er op en controleren of alles haaks is (diagonalen even lang).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.