Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 14 van de 14
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beens Bekijk Berichten
    Overigens, die plaatmaten, moet ik daar rekening mee houden voor wat betreft de buitenmaten of de binnenmaten? Ik wilde de binnenkant van de schuur namelijk isoleren en dichtmaken met platen.
    De plaatafmetingen zijn bepalend voor de buitenafmetingen van de constructie, binnenin worden sommige platen dan smaller gezaagd.

De bouw die je in gedachte hebt is veel te licht, zowel van houtsectie als van constructie. Alle begrip dat je op de centjes let, maar dat mag niet ten koste gaan van de sterkte van het gebouw(tje).
    Voor de wanden zou ik minimaal voor 38 x89 gaan, en per plaatbreedte 2 tussenstijlen ( dus tussenafstanden op ong. 400mm) De liggers bovenaan dubbel uitvoeren (2x 38mm op elkaar) De spanten uitvoeren als gesloten driehoeken, dus één spant bestaat uit twee spantbenen en één ligger. alle spanten worden dan als aparte eenheden OP de liggers geplaatst en vastgezet. Ook hier een onderlinge afstand van ong. 400mm. Elk spant staat dan boven een stijl. Voorzie niet alleen in de dakvlakken een windverband (=schoren) ook in het plafond moet er eentje komen als er geen platen komen te liggen, idem voor de wanden.

Bij een licht zadeldak volstaat een sectie van 38 x 125mm voor de spantbenen, de ligger daarentegen word beter 38 x 140mm. Ik zou het dak langs beide lange zijden laten oversteken, dat oogt een stuk beter.
    Timmer elk spant met drie multiplex (10 à 12mm) knoopplaten per zijde in elkaar (twee onderaan, één in de nok). Spantbenen en ligger komen dan in hetzelfde vlak te liggen. dat werkt makkelijk en geeft een stijf geheel.

Mvg,

André
    Laatst gewijzigd door tuoh; 12-08-14 om 20:46.

OSB is eigenlijk niet geschikt voor de buitenkant. Een constructie moet dampopen zijn naar buiten toe, dit om risico op condens in isolatie te vermijden. En OSB is dat niet. OSB aan de binnenkant, buitenkant een dampopen doek of dampopen plaatmateriaal (houtvezelplaat zoals Celit). Ik weet dat er vaak OSB aan de buitenkant wordt gebruikt, maar eigenlijk is deze wandopbouw niet juist.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    In Amerika (en elders) wordt OSB op de studs (stijlen in de wand) gebruikt als buitenbekleding. Hierover gaat een zgn. house wrap, een dampopen folie naar buiten die tevens waterdicht naar binnen is. Hier over komt dan de buitenbekleding van het huis, de siding of shingles. Voor de stijlen wordt 2x4 (38x89) maar liever 2x6 (38x140) gebruikt.

OSB aan de buitenkant zou ik ook afraden, het is hier in NL niet echt het klimaat ervoor..

De gevelbekleding kun je rechtstreeks op je stijl- en regelwerk bevestigen, maar beter doe je tussen je waterkerende damp-open folie en je gevelbekleding nog een regel (bijvoorbeeld een rachel 22x50 geïmpregneerd) zodat het nog kan ventileren achter je gevelbekleding.

Hier heb je een mooi voorbeeld: http://www.houtbouwelementen.nl/PDF/8.1a.pdf
    Laatst gewijzigd door simonklein; 13-08-14 om 08:10.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten