Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Welke afmetingen/tussenafstanden schuur 450/300cm

Al een tijdje ben ik bezig met een plan voor een schuur bij ons nieuwbouwhuis. Ik heb al een tekening gemaakt, maar weet niet of ik de juiste balkmaten en afstanden tussen de balken gebruik.
    Alle balken die ik hier in heb getekend zijn 5x7cm balken. De afstand tussen de dakspanten is 60cm (misschien wat overdreven?) en van de zijkanten ongeveer 65cm (niet zo logisch misschien, maar waarschijnlijk heb ik dat destijds gedaan i.v.m. de verdeling van de balken). De schuur moet worden bekleed met Zweeds rabat en op het dak komen dakpanplaten. Dit alles om het een niet te zware schuur te maken.
    De totale afmetingen van de schuur zijn 450*300cm, hoogte 240+120cm.
    Waarschijnlijk is het niet de beste oplossing maar om financiele redenen wilde ik een fundering maken van Azobe palen (met grondboor inboren, 150cm voldoende?) en balken. Daartussen moet dan nog een vochtwerende folie.
    Omdat ik wisselende tips/opmerkingen krijg van bouwvakkers en andere knutselaars wilde ik toch jullie mening eens horen.
    In het kort zijn mijn vragen:
    - Is het een reële optie om mijn fundering van Azobe te maken?
    - Formaat van de balken voor wanden en dak goed?
    - Tussenmaten goed?

Alvast bedankt voor de reacties!
    schuur1.JPG

De maten die je opgeeft komen niet voort uit handelsmaten, maar volgens mij uit je wens om er een schuur van 450x300cm van te maken. Ik zou het vanaf de andere kant benaderen als budget een bepalende factor is. Ga kijken wat handelsmaten zijn en baseer daarop je ontwerp. Dit beperkt zaagafval (en dus meer schuur voor je geld) en maakt het bouwen veel makkelijker. Plaatmaten zijn bijvoorbeeld 122x244cm. Als je de afstand van je stijlen van je muren en de afstand van je spanten op een raster houd van 61cm dan hoef je vrijwel niet te zagen. Je koopt dus geen materiaal dat later de kachel ingaat.

@lex
    Onhoutbaar...

Geen antwoorden op je vragen, maar wel andere opmerkingen n.a.v. je plannen:
    - Dat zoldertje, wat ga je daarmee doen? Als je daar spullen op wil kunnen leggen en er zelf daarvoor eens op moet kruipen, dan moeten die balken fors zwaarder worden denk ik, voor een overspanning van 3 meter.
    - Aandachtspunt is de zijdelingse stabiliteit: ik zie nergens schoren, behalve in één richting in het dak.

Een fundering van hardhout is altijd goed, of zware betonbanden o.i.d.

Voor de wanden wordt vaak spruce gebruikt, bijvoorbeeld kopmaat 38x89.
    Zie: https://www.pontmeyer.nl/hout/balken...38x89/g+c+a+f1

De spanten zou ik zwaarder nemen als ik jou was.

Als je de binnenkant afwerkt met platen plywood of OSB geeft dit veel stevigheid, maar beter plaats je in het eerste en laatste vak van je wand een schoor.

Voor de spanten en liggers kun je de balkenschuif gebruiken:
    http://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

De afstanden van de balklaag die je kunt kiezen (305/407/488/610mm) komen overeen met plaatmaten.

Bij een hart-op-hart afstand van 41cm kom je al snel uit op een kopmaat 38x140mm.

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga eens afwegen welke maten ik waarvoor ga gebruiken, afhankelijk van de plaatmaten.

@roald: Het zoldertje wil ik inderdaad gebruiken om wat dingen op te bergen, mogelijk moet ik er ook een keer over kruipen.

@simonklein: ik zal die maten verwerken in m'n tekening. De balkenschuif lijkt me erg handig, maar kom er met m'n dak niet echt goed uit. De afstand tussen de spanten zoals ik ze nu heb getekend (60 cm) is dus niet zo gek? Wat is dan de aanbevolen kopmaat?

Overigens, die plaatmaten, moet ik daar rekening mee houden voor wat betreft de buitenmaten of de binnenmaten? Ik wilde de binnenkant van de schuur namelijk isoleren en dichtmaken met platen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Veel huizen in Amerika worden gemaakt met een houten frame zoals jij voor je schuur wilt gebruiken.

http://constructionmanuals.tpub.com/...s/14044_13.htm

Hier krijg je wat inzicht in die methode. Dit is het resultaat van een jarenlange ontwikkeling.

Voor de sterkte van de wanden wordt aan de buitenkant vaak OSB gebruikt. Dit neemt de taak van de schoren over. Dan kan je de ruimte tussen de spanten met isolatie vullen en de binnenkant afwerken met plaatmateriaal o.i.d.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 12-08-14 om 16:42.

Ook geen reactie op je constructieve vraag, maar ik zie dat je 240 + 120 = 360 cm hoog wilt bouwen. Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met de plaatselijke wetgeving hieromtrent, maar heb je rekening ermee gehouden dat een dergelijk klein schuurtje door z'n hoogte wel eens vergunningplichtig kan zijn? Ik dacht dat landelijk is geregeld dat je max 3m hoog mag bouwen zonder vergunning.(in ieder geval in NL).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beens Bekijk Berichten
    Overigens, die plaatmaten, moet ik daar rekening mee houden voor wat betreft de buitenmaten of de binnenmaten? Ik wilde de binnenkant van de schuur namelijk isoleren en dichtmaken met platen.
    Als je aan de buitenkant dit raster (of stramien) hanteert kan je je buitenbeplating eenvoudig aanbrengen. Aan de binnenkant hoef je dan alleen de platen in de hoeken aanpassen. De hoh afstand van de tweede naar derde tot en met de voorlaatste stijl zijn namelijk weer volgens raster.

@lex
    Onhoutbaar...

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten