Keuken

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de tips Andre. Daar heeft men wat aan! Ik ga eens nadenken wat het mooiste is. Als je de achterkant ook doet, is dat ook gelijk mooi afgewerkt, zonder dat het veel extra werk opleverd.

Ik liep weer lekker te tobben met sketchup. Echt een makkelijk tekenprogramma vind ik het nog niet. Regelmatig doet 'ie gewoon niet wat ik wil, terwijl ik dan wel denk te snappen. Vooral al die schuine kantjes maakt het lastig. In het laatste plaatje ben ik trouwens de groef nog vergeten.

Ik zit er aan te denken om zoveel mogelijk met schaven te doen. Ik heb een mooie Stanley 50, en ik heb net een oud houten blokschaafje omgebouwd om die vellingkantjes makkelijk te schaven. Gewoon twee latjes eronder geschroefd die beiden om 45 graden afgeschuind zijn. Eentje echt vast, de andere verstelbaar. Het was even een priegelklusje maar het werkt nu wel als een trein. Als het even kan probeer ik de bovenfrees te vermijden. Schaven is veel leuker.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Is het geen idee om in het loze deel naast je kookplaat een vuilnisbakje te zetten? :)
met een dekseltje in het zelfde materiaal als je werkblad.
Wij maakten dit regelmatig aan boord van schepen.

voorbeeldfotootje
pc_11.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat is misschien wel een goed idee! Weet je toevallig waar je zoiets kan kopen?


Ik ga die ruimte denk ik ook gebruiken voor een close in boilertje. En dan maar hopen dat die niet te vaak kapot gaat.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Seek zei:
Dat is misschien wel een goed idee! Weet je toevallig waar je zoiets kan kopen?


Ik ga die ruimte denk ik ook gebruiken voor een close in boilertje. En dan maar hopen dat die niet te vaak kapot gaat.


gewoon een vuilnisbakje inbouwen en de maat met de bladleverancier doornemen :D
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha, ik zie nu dat je het deksel uit hetzelfde materiaal maakt als het blad. Dan maakt het inderdaad weinig uit welk bakje er onder zit. Een granieten deksel wordt wel zwaar. Misschien is het juist wel een leuk gezicht om een houten deksel te maken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb de planken terug die door een timmerbedrijf van 30mm dikte zijn herzaagd tot 2 x 13.5mm. De meeste zijn prima gelukt en kan ik zo mooi op 11 mm schaven. Ik kies voor 11mm omdat dat overeenkomt met 7/16" en dat een van de beiteltjes is van mijn Stanley 50 ploegschaaf. Eigenlijk had ik naar 12.5mm willen gaan (1/2") en daarvoor had ik zelfs al een boortje gekocht, maar dat zit er niet in. De planken waren gewoon te krom en ik heb er flink veel af moeten halen om rechte planken van 30mm dik te krijgen.

Helaas zijn de twee mooiste planken met zelfs een beetje golvende draad, bol getrokken. Er zat waarschijnlijk nogal wat spanning in die plank. Er staan dan ook behoorlijke brandsporen van de circelzaag op. Ze zijn nu te bol om tot 11mm te kunnen vlakschaven. Ik heb ze nu opgelat met een paar gewichten erop, maar ik ben bang dat dat niet gaat helpen. Gelukkig had ik wat extra planken meegegeven, dus ik heb wel genoeg materiaal.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Seek zei:
Aha, ik zie nu dat je het deksel uit hetzelfde materiaal maakt als het blad. Dan maakt het inderdaad weinig uit welk bakje er onder zit. Een granieten deksel wordt wel zwaar. Misschien is het juist wel een leuk gezicht om een houten deksel te maken.

of een rvs deksel ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Vanavond heb ik het hout eens uitgezocht. Het is nog best moeilijk om een mooie compositie te maken! Het zijn niet allemaal mooi egale planken, verre van dat. Maar ik hou wel van wat knoesten en kleurverschillen. De regels die ik nog uit het ruwe hout moet halen, probeer ik juist wel zo egaal mogelijk te houden.

1074.jpg


En dan nog een plaatje van mijn omgebouwde schaaf. Ik had eigenlijk wel een wat breder plankje kunnen nemen, maar ik heb maar gewoon een restje van de grond opgeraapt, dat toevallig kwartiers gezaagd was. Het enigste lastige is nu om de beitel goed recht in de schaaf te krijgen, je kunt het niet meer goed zien. Dus voor het serieuze werk eerst een proefstukje doen.

1080.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dan ben ik het hele weekend bezig geweest en nog valt er weinig bijzonders te laten zien! Alleen maar een rij houtjes tegen de muur:

1081.jpg


Dit is het hout voor de regels en stijlen van de fronten. Ik heb besloten het hout voor de paneeltjes nog een tijdje te laten rusten. Hopelijk trekt het nog een beetje rechter. Het is na het herzagen natuurlijk geen wonder dat het bol was gaan staan, omdat de vochtigheid van binnen anders in dan aan de buitenkant. Dus heb je spanning in het hout dat bij het zagen weer vrijkomt. Het staat nu opgelat en moet nu weer aan zijn nieuwe toestand wennen.

Ik was dus maar begonnen met de nieuwe stapel hout. De mooiste planken had ik al uitgezocht voor de panelen, dus ik kom nu steeds meer in de knoesten te zitten (volgens mij zijn het russische steigerplanken). Het is een hele uitzoekerij geweest, maar ik geloof dat ik redelijk geslaagd ben. Eerst alles uit de ruwe balken gezaagd. Daarna op de schaafbank een vlakke kant gemaakt, en een vlakke kant haaks daar op. Ik had geen zin om alles 10 keer door de vandikte bank te halen voor de derde zijde, dus heb ik op de zaagtafel er een flink stuk afgehaald. En daar ben ik nu. Ik laat dit voorlopig weer even staan, en als ik ze ga gebruiken dan pas maak ik ze definitief op maat.

Het is wel een GROOT project. De hoeveelheid afval die je produceert! Ik heb al 4 zakken zaagsel staan. All de zaagrestjes zijn in de kachel gegaan, het brandt als een tierelier. Bij het opruimen is er nog iets mis gegaan. Ik wou de zaagtafel even goed schoonmaken en til hem van het onderstel af, laat ik hem uit m'n fikken vallen.... Eerst dacht ik dat er niets beschadigd was, maar later bleek de roltafel nogal verbogen te zijn. Heb ik gelijk een klusje erbij.

1082.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Das een sneue saak Seek. Dat zijn van die pechgevallen waar je vreselijk van kunt balen; ik hoop dat je de roltafel weer goed in het gareel krijgt! Veel succes.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb besloten om een weblog te starten. Zo kunnen ook familie, vrienden, collegas enzo een beetje bijhouden waar ik mee bezig ben. Voor jullie staat er nog niet echt iets nieuws, maar dat zal hopelijk snel veranderen.

http://seekelot.blogspot.com/
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Toegevoegd aan mijn favorieten :)

Mooi dat je je tafel weer onder controle hebt gekregen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.