Rammelaar voor m'n nichtje

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
M'n nichtje heeft al een gitaar en een kattenhoofd bijtspeeltje van me gehad. Een paar van de bijtspeeltjes die ik maak. Maar ik wilde nog iets bijzonders maken en dan is een rammelaar meer geschikt. Het lag bijna 3 maanden in 5 delen op m'n bureau voor ik 's de niet-giftige titebond 2 bestelde en een set raspen :eek: Van de week eindelijk in elkaar gelijmd en vorm gegeven.

Het is een beetje aan de zware kant maar het maakt wel aardig wat geluid.

Rammelaar Trommel Ravi 1.jpg
Rammelaar Trommel Ravi 2.jpg
Rammelaar Trommel Ravi 3.jpg

Een volgende keer zou ik gaan voor een meer vloeiendere vorm en meer kleurtjes.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Bedankt druifje29 en schrijnwerker. Ik heb 4 rondjes van 1cm in diameter uit 1cm dik beuken gezaagd en de randen afgerond. Bolletjes beuken rammelen vast nog net wat beter. Groot rammelmateriaal omdat de wanden vrij dik zijn.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een mooie rammelaar Jan-Pieter en prachtig afgewerkt.
De foto kan misschien bedriegen, maar is dit niet te zwaar voor een baby of kindje?
Dit is een persoonlijke bedenking van mij hoor.
Alles hangt natuurlijk een beetje af welke afmetingen deze rammelaar heeft.
Toch proficiat voor de handenarbeid die je hebt toegepast.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Bedankt sirjacobsd, voor een baby, wat m'n nichtje nog is (5mnd), is ie denk ik wel te zwaar, het weegt 86g. Ik was eigenlijk van plan het nog meer af te ronden en had daarvoor hout laten zitten. Je kunt in de eerste foto zien wat ik uit het middelste esdoorn en noten heb gezaagd in potlood uitgetekend.

Totdat ze sterk genoeg is zullen d'r ouders er mee moeten rammelen :)
 
Laatst bewerkt:

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Het duurde trouwens niet al te lang voor ze er zelf mee kon rammelen heb ik me laten vertellen.

M'n broer had nog een oude rammelaar van vroeger gevonden. Een blokje hout van 4cm met gaten in elk vlak, de binnenkant uitgehold met een forstnerbit en met een roestig kattenbelletje er in. M'n nichtje vond het geweldig dus leek het me een goed idee ze zelf ook te maken.

Ik heb geen forstnerbit van 3cm en vraag me af of m'n kolomboor dat wel aankan, een goede 2,2cm forstnerbit gaat bij mij al vrij traag door hard hout. Dus het uitzagen heb ik gedaan met de elektrische figuurzaag. Vierkant uitgehold rammelt ook nog 's beter. Ik heb geen planken van 4cm dik dus gewoon wat latjes gestapeld. De rest spreekt voor zich lijkt me.

Rattle Cube Ravi 1.jpg

Rattle Cubes 1.jpg

Tussendoor heb ik ook nog rammelaar ringen gemaakt. De grote ringen gekocht en de kleine ringen zijn gezaagd met de elektrische figuurzaag. Het vaste schijfje doe ik de volgende keer iets anders denk ik want dat was wel een kliederboel om te lijmen :D Misschien een mm uitboren met een forstnerbit ofzo.

Rattle rings 3.jpg
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
M'n oog was al 's gevallen op rollende ratelaars en dat leek me wel leuk voor een nieuw projectje voor m'n nichtje. Eerst uitgetekend in 3d om de maten te bepalen. De staven zijn ongeveer 8mm dik. Ik ben wel van plan nog 's wat dowelmakers te maken maar deze zijn van Harolds. Om ze in 8mm geboorde gaten te krijgen heb ik ze in m'n boorkolom gezet en de uiteindes geschuurd. Voor de rest was het vrij simpel.

Clacker Rattle.jpg

Clacker Rattle Beech Ash Walnut Cherry.jpg

De rollende ratelaar versie met gevangen ballen lijkt me ook wel leuk. Ik kan nog geen ballen zelf maken, maar misschien kan ik geschikte ballen vinden bij Harolds of een andere hobbywinkel.
 
A

Athanor

Guest
Mooie oefenstukken voor je nichtje! Als ze er een beetje werk van maakt zie ik haar in de toekomst wel terug in de percussiegroep van het concertgebouworkest:):)


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.