M'n eerste lintzaagje; Record Power RPBS12

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Gister heb ik een lintzaagje uit 2000 van marktplaats gekocht, een Record Power RPBS12. Het lijkt nooit gebruikt te zijn, er zaten nog wat onderdeeltjes in zakjes met de tafel er los bij. Helaas ontbreekt de langsgeleider, de sleutel voor de deurtjes, de handleiding en zit er geen onderstel bij. De geleider voor het zaaglint moet ik er nog op zetten. De deurtjes heb ik open gemaakt met een flesopener en er ligt geen zaagsel in.

Ik hoop nog een gebruiksaanwijzing te vinden. Is er iemand hier die er een heeft?

Ik weet nog niet welke langsgeleider ik ga aanschaffen, de kleine van Axminster of die op de Record BS300 zit, volgens de Record helpdesk is die te monteren op die van mij met wat boren.

Een onderstel met wielen zou ik wel zelf moeten kunnen maken.

RPBS12.jpg
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Inmiddels heb ik van Record support een handleiding van een vergelijkbaar model ontvangen en er blijken 2 onderdelen te ontbreken :( Een hoekje om de bovengeleider te bevestigen en de ondergeleider. Hopelijk vindt de verkoper het nog en anders hoop ik dat Record nog een passende ondergeleider heeft.

Edit:
De 2 ontbrekende onderdelen van de langsgeleider zijn gevonden door de verkoper :)
 
Laatst bewerkt:

Jan-Pieter

Actieve deelnemer

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Voor lagers: HET LAGERBOERTJE. hij koopt partijen nieuwe lagers op, en verkoopt ze tegen een redelijke prijs. Je kan op zijn webside zien wat hij heeft en wat het kost. Na bestelling had ik het per ommegaande in huis.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Gefeliciteerd met deze nieuwe aanwinst! Heb je er al mee gezaagd?

Een en langsgeleider lijkt mij overigens wel een must, net als bij een zaagtafel. Ik kan niet helemaal opmaken uit de reacties of die nu terecht is, maar zo nee dan zounik wat maken of kopen. :)
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
chevy66, de Lagerboer heeft veel keus zeg, maar geen idee welke ik moet hebben, misschien kan ik hem een foto sturen van wat ik wil. Ik geloof dat een thrust bearing in het Nederlands een taatslager of druklager is.

Klaas, de langsgeleider ga ik straks ophalen bij de verkoper :) De ondergeleider voor het zaaglint en de bracket (een simpel hoekje) voor de bovengeleider heeft ie niet gevonden. Vandaar heb ik er nog niet mee gezaagd. Op zich moet ik dat wel in elkaar kunnen knutselen.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Door een nieuw draadje op ons marktplein realiseerde ik me dat de Metabo Bas 315/4 hetzelfde model is als ik heb en toen had ik een vervangende Metabo ondergeleider (€26 + 17) zo gevonden. Hiervoor had ik nog een berichtje gestuurd naar Record support en die stelde een geleider upgrade kit voor met 3 lagers boven en onder. Dat gaat zo'n €64 + 19 kosten. De kit ziet er goed uit dus ga ik die maar bestellen :)
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Inmiddels heb ik van Record support een handleiding van een vergelijkbaar model ontvangen en er blijken 2 onderdelen te ontbreken :( Een hoekje om de bovengeleider te bevestigen en de ondergeleider.

Hoi Jan-Pieter,

Ook ik heb sinds kort een weinig gebruikte RPBS12 via marktplaats. maar geen handleiding. Als je 'm als pdf hebt gekregen van de Support afdeling, zou je 'm mij ook willen sturen? Alvast bedankt voor de moeite. Hoe bevalt ie trouwens? Ben je nog dingen tegen gekomen waar ik op moet letten?

Groeten,
Arie.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Hoi Arie, de geleider kit was nog wel een klus voor me om te installeren maar het bevalt me wel.

Om de juiste spanning te vinden heb ik de flubber? test gebruikt. Het lintzaagblad zonder contact van de geleiders laten draaien en de spanning opvoeren tot ie niet meer trilt iirc. Om de spanning te bewaren heb ik een plakkertje op de spanningknop en de behuizing geplakt.

Ik moet nog steeds tuffsaw lintzaagbladen kopen, misschien van de week 's :)
 

Bijlagen

  • Lower Blade Guide Update.pdf
    333,2 KB · Weergaven: 27
  • RSBS12 Bandsaw Manual.pdf
    4,6 MB · Weergaven: 20

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
@Jan-Pieter: bedankt voor de bestanden en de tips. Ik ga 'm eerst maar eens goed afstellen. Dan eens kijken hoe het huidige zaaglint bevalt en dan indien nodig een ander blad bestellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.