Huis kopen en houtatelier in de lening steken

Donorhart

Nieuw lid
12 nov 2013
7
0
Dag Jongens en Meisjes,

Ik ben al een tijd aan het tobben over iets en wil jullie hier graag om wat wijze input vragen.

Wat achtergrond: ik ben een jongeman van eind de twintig, ik ben metaalbewerker (lasser, etc.), ik wil op termijn in bijberoep een meubelbedrijfje uitbouwen. Momenteel heb ik geen atelier waar ik grote machines kwijt kan, maar het is mijn grote droom om ooit wel zo'n plek te hebben.

Mijn vriendin en ik willen vanaf volgend jaar een huis kopen. Nu dacht ik van twee vliegen in één klap te slaan. Ik koop een huis waar ruimte is voor een atelier, en ik trek binnen het algemene restauratiebudget een bedrag uit om daar houtmachines mee te kopen. Zo kan ik al mijn eigen binnenschrijnwerk doen (ingebouwde kasten, parket, lambrizeringen, deuren, etc.), bespaar ik kosten op maatwerk door anderen en heb ik aan het eind van de rit alle machines die ik nodig heb voor mijn eigen bedrijfje.

Ik dacht ook van meteen te investeren in degelijk materiaal dat zo goed als dat kan bestand is tegen de tand des tijds (Hammer zaagtafel en vlakschaaf/vandiktebank als kern van het atelier, Incra freestafel voor fijner meubelwerk, en tweedehands kolomboor, losse machines, stofzuiger, handwerktuigen, etc.).

Mij (en mijn vriendin) lijkt dit een ideaal plan, maar ik heb eigenlijk nog geen kaas gegeten van huizen kopen, restaureren, geld lenen, en andere dergelijke echte wereldse aangelegenheden.

Zijn hier mensen aanwezig die iets dergelijks ooit hebben gedaan? Zijn er hier mensen die mij op andere gedachten willen brengen?
Laat u aub horen, ik kijk er naar uit.

MVG
Don
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Klinkt mooi!
Ik denk dat de Belgen je hier wel kunnen helpen, de hypotheek regels in Nederland zijn heel anders dan in België.

Neem aan dat je in belgie ook bestemmingsplannen hebt, en dat je niet zomaar overal een atelier mag beginnen?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb wel ervaring met enkele van de dingen die je noemt: Huis kopen, veel kluswerk, geld lenen, etc.

Huizen kopen en geld lenen is het makkelijke deel. Wat ik heb ervaren en veel om mij heen zie, wordt het kluswerk vaak erg onderschat (ook door ervaren klussers). Daarbij zul je waarschijnlijk overdag gewoon moeten werken, dus dan moet het klussen in de avonduren en het weekend plaatsvinden. Dat is eventjes leuk, maar na een tijd wil je vast ook wel eens een avondje/weekendje vrij.

Je zegt eind twintig te zijn...dan is er ook nog een kans dat er babies komen. Dan heb je nog minder tijd om te klussen.

Samenvattend... denk goed na over hoeveel tijd je gaat hebben voor het restaureren. Als dat buiten werktijd moet, moet je je goed realiseren of dat wel gaat passen.

gr,
meron
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Los van het werk vraag ik me af of je in de hypotheek geld kan opnemen voor de aanschaf van gereedschap. Als je uit België komt weet ik het niet, maar in Nederland lukt het via de reguliere weg niet om gereedschap uit het bouwdepot (het deel van de hypotheek dat je voor verbouwing kan aanwenden) te bekostigen. Het is alleen bedoeld voor rekeningen van materiaal en werklui, is mij vorig jaar verteld toen wij ons huis kochten.

Daarnaast schaar ik me achter meron aangaande de overwegingen die je moet maken: hoe veel wil ik doen, hoeveel moet er gedaan en binnen welk tijdsbestek moet het af. Als je alles binnen een jaar wilt doen, en een aannemer zou er 3 maanden zoet mee zijn, dan kan je er op rekenen dat je tijd tekort komt als je het zelf wilt doen.

Verder vind ik het wel een puik idee wat je hebt, en als het kan zou ik het zeker doen! Hou alleen er wel rekening mee dat je weinig tijd voor vrouw en vakantie overhoudt. ;)
 

Donorhart

Nieuw lid
12 nov 2013
7
0
Ik ben inderdaad Belg. En bij de bank is mij verteld dat machines ook onder de restauratielening kunnen vallen, zolang ik de facturen maar binnenbreng. Ik ga nog eens verder uitzoeken of die informatie inderdaad correct is.

Ik hoop gewoon om eerst het sanitair, elektriciteit/gas en eventueel het dak in orde te laten brengen, zodat we een paar kamers + keuken en badkamer snel leefbaar hebben. Als de kern leefbaar is kunnen we gewoon naar buiten uit werken. Kamer per kamer of zo. Mijn vriendin is zelf ook best handig, en in haar familie zitten ook heel wat hulpvaardige DIY'ers, dus ik zou er niet alleen voor staan.

Ik heb ook het voordeel dat ik bij mijn werkgever heel gemakkelijk (onbetaald) verlof kan krijgen. Dus lange weekends vragen zou in principe geen probleem mogen zijn. Dan kan ik eens wat dagen achtereen goed doorwerken.

Over die bestemmingsplannen. We zijn een beetje gebonden aan de stad voor ons werk, dus dat moet zeker onderzocht worden. En anders een kelder en heel veel isolatie tegen geluidsoverlast? :)

En die baby's mogen nog wel wat op zich laten wachten...
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Los van het werk vraag ik me af of je in de hypotheek geld kan opnemen voor de aanschaf van gereedschap. Als je uit België komt weet ik het niet, maar in Nederland lukt het via de reguliere weg niet om gereedschap uit het bouwdepot (het deel van de hypotheek dat je voor verbouwing kan aanwenden) te bekostigen. Het is alleen bedoeld voor rekeningen van materiaal en werklui, is mij vorig jaar verteld toen wij ons huis kochten.
Er is een verschil tussen geld opnemen in de hypotheek, een bedrag opnemen in het bouwdepot en de rente aftrekken van de belasting. Op zich is een hypotheek niks anders dan een lening met een huis als onderpand. Als jij een ton wilt lenen op een huis met een waarde van drie ton dan vindt de bank dat prima. Al koop je er een speedboot voor. Je mag die schuld en de rente alleen niet aftrekken van de belasting, want dat mag alleen bij hypotheken voor een woning.

Bouwdepot is een stukje extra wat je leent en tijdelijk opzij zet en nog onder de aftrekbare hypotheek valt. Maar daarvoor moeten de uitgaven die eruit gedaan worden uiteindelijk wel in de stapel stenen geïnvesteerd worden en mogen er ook geen roerende goederen van gekocht worden. De bank zal ook kijken of hypotheek plus bouwdepot gelijk is aan de waarde van het huis nadat je het bouwdepot hebt verbruikt, want het huis is hun onderpand voor de totale lening.

Dus je mag wel hout kopen en een aannemer betalen om daarmee een serre laten bouwen, want dan zit het uitgegeven geld vast in het huis. Maar je mag niet in plaats van die aannemer een zaagtafel kopen en het zelf doen, want dan zou je daarna de zaagtafel kunnen verkopen en heb je met hypotheekrenteaftrek een leuk handeltje gemaakt. Dat vindt de Belastingdienst niet goed. :) Ik meen me overigens uit mijn hypotheek (2010) een clausule te herinneren dat ik wél kosten voor een verbouwing mocht opvoeren als doe-het-zelver, maar dat die kosten niet hoger mochten zijn dan wanneer ik het werk door een aannemer tegen regulier tarief zou laten doen. Een zaagtafel van €1500 aanschaffen om een paar plintjes op maat te zagen zouden ze vast niet goedgevonden hebben...

Als de bank ermee akkoord gaat dat jij die zaagtafel koopt (als je hypotheek bijvoorbeeld lager is dan de huiswaarde) dan mag dat trouwens wel, je mag hem dan alleen niet aftrekken en hij valt dan ook niet onder het bouwdepot. Maar bij hypotheken in Nederland is daar meestal de ruimte er niet voor omdat je de hele lening nodig hebt voor de koop en verbouw van het huis.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Er is een verschil tussen geld opnemen in de hypotheek, een bedrag opnemen in het bouwdepot en de rente aftrekken van de belasting. Op zich is een hypotheek niks anders dan een lening met een huis als onderpand. Als jij een ton wilt lenen op een huis met een waarde van drie ton dan vindt de bank dat prima. Al koop je er een speedboot voor. Je mag die schuld en de rente alleen niet aftrekken van de belasting, want dat mag alleen bij hypotheken voor een woning.

Bouwdepot is een stukje extra wat je leent en tijdelijk opzij zet en nog onder de aftrekbare hypotheek valt. Maar daarvoor moeten de uitgaven die eruit gedaan worden uiteindelijk wel in de stapel stenen geïnvesteerd worden en mogen er ook geen roerende goederen van gekocht worden. De bank zal ook kijken of hypotheek plus bouwdepot gelijk is aan de waarde van het huis nadat je het bouwdepot hebt verbruikt, want het huis is hun onderpand voor de totale lening.

Dus je mag wel hout kopen en een aannemer betalen om daarmee een serre laten bouwen, want dan zit het uitgegeven geld vast in het huis. Maar je mag niet in plaats van die aannemer een zaagtafel kopen en het zelf doen, want dan zou je daarna de zaagtafel kunnen verkopen en heb je met hypotheekrenteaftrek een leuk handeltje gemaakt. Dat vindt de Belastingdienst niet goed. :) Ik meen me overigens uit mijn hypotheek (2010) een clausule te herinneren dat ik wél kosten voor een verbouwing mocht opvoeren als doe-het-zelver, maar dat die kosten niet hoger mochten zijn dan wanneer ik het werk door een aannemer tegen regulier tarief zou laten doen. Een zaagtafel van €1500 aanschaffen om een paar plintjes op maat te zagen zouden ze vast niet goedgevonden hebben...

Als de bank ermee akkoord gaat dat jij die zaagtafel koopt (als je hypotheek bijvoorbeeld lager is dan de huiswaarde) dan mag dat trouwens wel, je mag hem dan alleen niet aftrekken en hij valt dan ook niet onder het bouwdepot. Maar bij hypotheken in Nederland is daar meestal de ruimte er niet voor omdat je de hele lening nodig hebt voor de koop en verbouw van het huis.

Goed verwoord. Ik was even aan het stukje "niet aftrekbaar" voorbij gegaan, omdat het als dat niet kon het niet im frage was. :)

Alleen geen idee hoe dat bij onze zuiderburen is geregeld..
 

Donorhart

Nieuw lid
12 nov 2013
7
0
@ArtHarg: Interessant! Dat is wat ik ook heb begrepen. Het hangt er gewoon een beetje van af hoe je het onderhandelt met de bank. Maar het is op zich niet uitgesloten.

Misschien is er iemand die kennis heeft van de Belgische situatie?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoi donorhart, wat een spannend avontuur!.

ik kan je helaas weinig adviseren mbt je vraagstukken maar wel kan ik je adviseren om je droom ook daadwerkelijk te verwezenlijken.

Liever een keer op je bek dan later moeten bedenken "had ik maar.....".

ik wens jullie veel sucses met jullie onderneming, stoer hoor.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Je kan niet zomaar een huis kopen en zelfs in de kelder (zonder dat er geluidsoverlast is) een atelier beginnen. Er is zoiets als uitbatingsvergunningen, bestemmingsplannen, BPA's etc. In mijn directe omgeving was een woning te koop met achteraan schrijnwerkersatelier, dit is residentieel gebied. De woning + atelier heeft zeker 2 jaar te koop gestaan. Een schrijnwerkerij uitbaten werd hier niet meer toegestaan. Als het doel ECHT een meubelbedrijf is uit te bouwen dan zou ik eerder denken aan een klein industriegebouw of kmo zone met woning of gebouw met gemengde bestemming. Aangezien het aantal faillissementen zeer hoog is de laatste jaren komen deze ook redelijk vaak te koop aan interessante prijzen (bij voorkeur via openbare verkoop). Het is ook opvallend dat deze nieuwe gebouwen meer en meer casco verkocht worden. Ik zou alleszins zoiets eerst bespreken met een boekhouder / fiscaal adviseur over de manier van aanpak (bvba / eenmanszaak ...). Huren / verhuren van of vennootschap. Eén belangrijke tip die ik zelf out heb meegekregen: als je een vennootschap opricht wordt dan ALLEEN zaakvoerder en betrek uw vrouw / vriendin er niet in. Ik ben zelf al meer dan 25 jaar gelukkig getrouwd maar ik heb wel al veel drama's gezien...
Ik heb wel enigzins wel al bedenkingen, met alle respect, maar een metaalbewerker die hout gaat bewerken, als je geen ervaring hebt lijkt me dat niet evident, zorg eerst voor een goede scholing.
Bij de openbare verkopingen bulkt het van de machines, dat hoeft ook geen bakken geld te kosten.
In wezen kan je nu ook heel goedkoop lenen (neem vaste intrestvoet) en doe je er goed aan wat ook onze roverheden doen, schulden maken en goedkoop lenen. Die schulden zal men wel geleidelijk inflateren. Geld op de bank kan je momenteel beter niet hebben. Maar, heel belangrijk, je moet de schulden wel kunnen blijven afbetalen natuurlijk...
 

Donorhart

Nieuw lid
12 nov 2013
7
0
Bedankt voor wat tegenwind! Ik wil even benadrukken dat ik niet van plan ben om een professioneel atelier te beginnen met personeel etc. Voor mij hoeft het voorlopig niet echt meer te zijn dan een nevenactiviteit waarmee ik adhv kleine projecten wat zakgeld extra ophaal. Ik kan gewoon niet goed stilzitten en ik wil mij nuttig kunnen bezighouden, ook naast mijn hoofdberoep.

Wat betreft werken in de stad: ik kan mij niet inbeelden dat iedereen van het forum die thuis met machines werkt op een industrieterrein woont... Of wel? Hoe zit dat dan?

Wat het lenen betreft houd ik zeker ook rekening met een aparte lening (of gewoon geen), los van het huis of van mijn vriendin. Maar hoe dat zit met én een hypothecaire lening (duur genoeg al) én één voor machinespeeltjes die samen worden afbetaald... ik wil per maand nog wat geld kunnen spenderen aan andere zaken dan afbetalingen. Ik heb nog nooit in mijn leven schulden gehad bij wie dan ook, ergens wil ik dat netjes zo houden. Maar ja, dat zal dan een compromis worden.

Boosaardig nieuw idee: misschien moeten we maar gewoon trouwen en wat sponsoring vragen aan de familie! haha!

Je opmerking over geen geliefden betrekken in je eigen ondernemingen neem ik trouwens wel ter harte, ik ga daar helemaal mee akkoord. Enkel als het huis genoeg baat heeft bij de aanschaf van die machines en we er allebei evenveel aan hebben wil ik ze wel in die lening proberen steken. Maar als het echt puur zou zijn om mijn eigen materiële lusten te bevredigen dan draai ik er liever alleen voor op...

En het metaalbewerker-wordt-houtbewerker-gegeven: ik heb al een paar jaartjes avondschool houtbewerking achter de kiezen dus ik ben gelukkig geen totale leek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.