Open armstelling

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Toen ik begin dit jaar een heftruck kocht om mijn hout makkelijker te kunnen verplaatsen had ik ook op zicht om het efficiënter op te kunnen slaan.
Na lang zoeken heb ik gekozen voor een open arm stelling van 3m hoog en 9,6m lang. Om in theorie 4 bomen hoog en twee breed op te kunnen slaan, meestal heb ik rond de 5 stapels in voorraad dus heb ik een beetje reserve voor meer. Tot nu toe was het niet altijd eenvoudig om aan een stapel te raken, zeker niet toen ik geen heftruck had. Laats staan de stapel deel per deel met de hand te verplaatsen...

Eerst wou ik ervan profiteren om de muur erachter in de verf te zetten, anders was het nooit meer mogelijk. De onderste helft was bedekt met meerdere lagen kalk van toen het nog een stal was en rijkelijk bestrijkt met koeienvlaai. Ik had alles geprobeerd om dat eraf te krijgen zonder succes, schraapmes, perslucht, hamer, slijpschijf met borstel enz... gelukkig kon ik dankzij de prijs die ik gewonnen had bij Festool een renofix schuurmachine krijgen met bijhorende stofzuiger. Man dat ding is indrukwekkend, ik moest er meteen de dieptebegrenzer opzetten want één foute beweging en je zit 1cm diep in de beton! (argex dan wel) Dat ging relatief snel maar ik heb het wel in 3 dagen gedaan één muur per dag want het is nogal vermoeiend en het was rond de 28 graden binnen...
Op de foto onderaan zie je de onderste muren grotendeels geschuurd, uiterst rechts zie je een stuk van de originele witte muur, maar die kalk brokkelde er af zodat alles eraf moest om te kunnen verven.

P1000028.jpg

Het bovenste deel van de muur was nooit geverfd geweest en dronk 3x zoveel verf op als voorgeschreven, er zaten daar alleen bijna 3 dagen werk in maar ik ben blij dat ik het gedaan heb, de ruimte voelt veel lichter aan en 's nachts is de verlichting veel efficiënter. De rest van de muren is voor later.

P1000029.jpg

De stelling zelf komt in kit vorm die je zelf moet in elkaar steken, de handleiding is niet altijd even duidelijk en is gemaakt voor meerder types en lengtes-hoogtes, je moet zelf dus uitmaken wat je exact moet doen. Ik heb gekozen voor een gegalvaniseerde, dat was iets duurder maar ik zag het niet zitten om een blauwe stelling te hebben, en het is ook duurzamer in een vochtige omgeving.
Deze kan 700 kg per arm dragen, dus 2800kg per staander. Meer dan genoeg draagkracht voor bomen dus, een zwaardere boom van 1000kg die op 4-5 armer ligt drukt met 200-250kg op elke arm.

P1000030.jpg

Met moeilijkste was om die horizontaal te krijgen, voor de montage waren we met 3 en dat was niet te veel, eerst hadden we alles losjes met elkaar verbonden, daarna de achterkant horizontaal gezet met houten blokken onder de voeten. De afwijking op 10m lengte was tussen 0 en 40mm. Daarna had ik de voorkant vlak gezet met blokken van hardhout, maar iets hoger zodat de staander een paar graden naar achter leunt om te compenseren voor een kleine buiging. Maar dat werkte niet want er zit blijkbaar een klein verschil tussen de staanders onderling, dus als je de voet horizontaal zet dan staat de staander niet altijd even verticaal, en liggen de armen dus niet op dezelfde hoogte aan de voorkant.
Dan ben ik van methode veranderd, ik heb de armen geplaatst op de staanders, een koord opgespannen tussen de eerste en de laatste en dan gemeten hoeveel ik moest compenseren om ze vooraan vlak te krijgen. En dat is goed gelukt, nu liggen de armer vooraan op dezelfde hoogte. dat is belangrijk om het hout plat te houden en ook om de armen egaal te belasten.

P1000031.jpg

Nu ziet mijn stapel er opeens zo klein uit, al heb ik bij mijn laatste bestelling mijn voorraad flink verminderd.

P1000032.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.