Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Bouw schuur met veranda

Vandaag begonnen met de bouw van een schuur met veranda in Douglas hout.

Afmetingen gebint 6x3m uit staanders/liggers 15x15cm.
    Dak afmetingen 7x4m, spanten 5x15cm.

De wanden zijn opgebouwd uit gewolmaniseerde 2"x3" welke bekleed worden aan een zijde met zweeds rabat 2 zijde zwart.

Als eerste de betonpoeren gestort met daarin draadeinden waar de staanders weer op gemonteerd zijn.
    Alle staanders gesteld en daarna de liggers pas gemaakt met halfhout verbindingen.

20140805_120404.jpg
    Laatst gewijzigd door simonklein; 05-08-14 om 20:15.

Bedankt, ik had niet de volledige site in beeld op de tablet. Het lukt nu wel.

20140805_173656.jpg

Bijlage 18725
    Laatst gewijzigd door simonklein; 05-08-14 om 21:18.

Heb je de balken nu onderling verlijmt?
    Wel ideaal een graafmachine voor het zwaardere tilwerk!

Ja verlijmt en geschroefd in de staanders met Woodies 8.0x300mm schroeven.

De minikraan alleen gebruikt om het hout te lossen van de vrachtauto

20140805_173628.jpg

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Dat ziet er degelijk uit. Je kan er nog wel een verdieping op zetten.
    Heb je nog iets het hout geplaatst van de onderregel van de wanden?

Ik grijp bij dit soort van constructies steeds weer terug op de Amerikaanse bouwcode. Een fundatie moet tot minimaal 6" (ca 150 mm) boven het maaiveld uitsteken en er moet een niet-waterdoorlatende laag zitten tussen de fundatie en de houten opbouw. In dit geval de onderregel van de wand.

dat wordt een mooi project
    ja kan je wat vertellen over het fundament en ook over de palen
    binnenkort ga ik ook een schuurtje maken en daar zit ik nog wat over te dubben

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Ik grijp bij dit soort van constructies steeds weer terug op de Amerikaanse bouwcode. Een fundatie moet tot minimaal 6" (ca 150 mm) boven het maaiveld uitsteken en er moet een niet-waterdoorlatende laag zitten tussen de fundatie en de houten opbouw. In dit geval de onderregel van de wand.
    Ja, dat staat wel erg dicht op het maaiveld.
    Ik heb een houten schuur van 5x5, dat is zo,n prefabding.
    Deze staat dan wel op een betonvloer die wat hoger ligt als het maaiveld, maar achteraf gezien had ik liever een kleine borstwering gemetseld van een paar lagen stenen.
    Dan heb je ook gelijk een (redelijk) waterdichte afwerking tussen de betonvloer en de stenen.

Ik ben bekend met het toepassen van een laag metselwerk onder het hout, had misschien ook mooier geweest. Het maaiveld wordt nog wel verlaagd en onder de veranda komt bestrating. Al het houtwerk staat straks 2cm vrij van de bestrating.

Het stijl- en regelwerk is prefab gemaakt en in het midden van de staanders geschroefd, tevens zwart geschilderd zodat het van binnenuit niet zo opvalt.

20140808_101034.jpg
    Laatst gewijzigd door simonklein; 08-08-14 om 22:46.

De liggers van het dak zijn 5cm ingelaten in de langsliggers van het gebint. Eerst de buitenste liggers aangebracht, daar een draad over gespannen om voor iedere ligger de exacte diepte van de inkeping te kunnen meten vanaf de draad. Er zit toch altijd verschil in bij fijnbezaagd hout.

Het dakhout zijn vellingdelen, vuren geschaafd geploegd. Eerst de onderkant voor de delen voor het zicht wit geschilderd en daarna verlijmt en geschroefd op de liggers. Omdat de hoeken vrij oversteken is er rondom een balk opgeschroefd voor stabiliteit, het mastiek hier weer tegenaan geschroefd.

20140808_101040.jpg

Detail

20140808_101152.jpg

- - - Updated - - -

Boeidelen en eerste rabat op de wand aangebracht.

Bijlage 18836

Forum Rechten