Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 79
    Zeer mooi hout op een hoogstaande manier verwerkt.

Een nieuwe mijlpaal is bereikt. De onderkant (een stuk europese noot) zit eronder en ik heb de zijkanten een eerste schuurbeurt gegeven. Ook de hoeken heb ik afgerond, waarbij, tot mijn verbazing, bijna alle spleten verdwenen.
    IMG_20141124_204107.jpg
    IMG_20141124_204017.jpg
    IMG_20141124_203948.jpg

Een ander punt is de bovenkant. Hiervoor heb ik twee stukken taxus met een drukke tekening naast elkaar gezet. De stukken spint naar binnen gericht. Het gat dat hierdoor ontstaat vul ik op met een stuk noot. Dit stuk ligt verzonken t.o.v. de taxus, zodat het contrast maximaal is.

Voorlopig zitten er twee stukken grenen op gelijmd om het wat stevigheid te geven. Wanneer de bovenkant op het kistje zit gelijmd, dan haal ik die twee stukken weg en werk ik het af.

IMG_20141124_204216.jpg

en van onderaf:
    IMG_20141124_204146.jpg

Nu moet ik de bovenkant verder afwerken en vastlijmen. En daarna het geheel weer wat verder in vorm brengen. Daarna de deksel loszagen en de binnenkant afwerken. Voor de schanieren twijfel ik tussen onopvallende messing schanieren of zelfgemaakte bijpassende houten schanieren.

Tot nu toe verloopt project beter dan ik had verwacht.

Ziet er heel mooi uit Meron.
    Ik denk zoals je zelf aangeeft zou een zelfgemaakte houten scharnier zeer mooi kunnen zijn.
    Laat je gaan voor die houten scharnier.
    De afrondingen op de hoeken en het stukje notelaar in het deksel passen zeer goed in het plaatje.
    Ik waardeer de handarbeid, het ambachtelijke dat hier achter steekt.
    Prachtig. Doe zo verder.
    Groetjes Sirjacobs Didier.

sirjacobs, bedankt!
    Ik vermoed dat ik zoiezo eerst de schanieren ga maken, voordat ik evt besluit voor messing te gaan. Het is tenslotte het maken waar de lol in zit.

Moet je zeker doen. Je hebt het in u .
    Ik steun je in ieder geval.

De bovenkant zit er op en de deksel zal ik pas loszagen wanneer ik de schanieren en het slotje af heb. Pas dan kan ik het kistje ook zijn uiteindelijke vorm geven. Hij is nu nog steeds veel te hoekig.

Hierbij weer twee foto's. Het hout is nog erg flets. Na een goede schuurbeurt en een laagje olie, komt de taxus veel meer tot zijn recht.

WP_20141228_002~2~2.jpg
    WP_20141228_004~2.jpg

Boven op het kistje staan enkele onderdelen van de schanieren. Deze worden ook van noot en taxus, waarbij ik de draaiende delen van pokhout maak. Als dit een beetje lukt, zal ik hier wat meer foto's van plaatsen.

Ziet er heel goed uit. Op de eerste laag kun je nooit iets dergelijks verwachten. Pas na enkele lagen zal dit uitstekend worden waarvan ik zeker geen twijfels heb.
    Die scharnier in hout is zeker een goede keuze, maar het boeit me hoe ze geplaatst zal worden.
    Ik blijf het zeker verder volgen.
    Dikke pluim voor wat je al gedaan hebt.

Ik kan zeker goede inzichten in de afwerking gebruiken. Tot nu toe smeer ik meestal gewoon een laagje olie op het hout, maar dat kan vast beter en met een mooier resultaat.

Zelf ben ik ook benieuwd naar de schanieren. Ik werk graag zonder een volledig plan. Dan gaat het soms wel mis, maar soms heeft het ook verassende gevolgen.

Bedankt voor het volgen!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Dat ziet er netjes uit Meron ! Ook ik ben benieuwd voor welke constructie je gaat om de scharnieren te bevestigen.

Qua afwerking is er nog enorm veel mogelijk. Nu heb ik al heel wat verschillende middelen op hout gesmeerd maar dan nog zijn er methode's waar ik me niet echt aan gewaagd heb. Neem anders gewoon eens wat restjes hout om daarop eaa te proberen. Het begint echter wel met een goede voorbereiding qua schuurwerk.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Ik had je vorige update gemist. Ziet er top uit. En ik stem ook voor houten scharnieren.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten