Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 79
    @SunRayes: Dat gebruik ik om het stukje noot steeds netjes haaks op het taxus te kunnen afpassen.

Deze week heb ik de eerste zwalustaarten af gemaakt. De kleine kiertjes vul ik later wel op met wat zaagsel en lijm. ik ben erg tevreden met het resultaat.
    IMG_20140812_171200.jpg

Nu moet ik de tweede laag hierin aanbrengen. Hopelijk gaat dat ook goed. Het zou jammer zijn als ik deze stukjes opnieuw moest maken.

Dit is potverdorie puur handwerk waarvan ik hou.
    Super met heel veel waardering van mijn kant uit.
    Ik blijf dit boeiende project volgen.
    Succes met de volgende stappen.

sir Jacobs. thanks!

Ik ben weer een stapje verder. Dit was wel een relatief simpele stap: Het uitsnijden van de tweede laag zwaluwstaarten. Het resultaat valt niet tegen. De uitdaging wordt nu om twee resterende zijkanten goed passend te krijgen.

IMG_20140907_112600.jpg

Op deze foto zijn de spleten wat duidelijker zichtbaar. Vooralsnog verwacht ik deze goed weg te kunnen werken. Het kleine gaatje in het noten boor ik later uit met een grotere boor, zodat ik er een mooi stukje taxus in kan proppen.

Het wordt steeds indrukwekkender. Petje af hoor

Meron,
    Super werk met veel respect waar je mee bezig bent.
    Doe zo verder, het zijn er weinigen die het u zullen na doen.
    Proficiat.

Wat ben je toch een bijzondere houtbewerker Meron, eerst dat ongelofelijke gedetailleerde miniatuur werk en nu deze gewaagde houtverbindingen. Prachtig, man, ik volg het met veel interesse!

jaap

Bedankt voor de reacties! Erg leuk en vleiend.

Ik ben weer een stapje verder. Vanwege andere verplichtingen gaat het wat traag, maar een volgende mijlpaal is bereikt en alles gaat nog steeds volgens plan.

in_progress.jpg

Het was wat passen en meten om de zijkanten passend te krijgen. Ik heb de binnenmaten aangehouden, zodat sommige staarten niet helemaal doorsteken. Dit is typisch wat je bij gewone zwaluwstaarten wilt hebben, maar hier zal ik ook alle rechte hoeken uit de buitenmaat halen, zodat ik het goed kan wegwerken.

Na alles passend gemaakt te hebben, blijken de vier zijkanten al goed in elkaar te klemmen en doet de zwaluwstaart zijn werk. ook zitten er weinig spleten in en sluit alles redelijk mooi op elkaar aan.

vooraanzicht.jpg

Op de hoekjes zijn wel wat stukjes afgebroken, maar ook de zijkanten worden afgerond, dus ook dit kan ik wegwerken. Wel hoop ik dat de zwaluwstaarten van binnen goed aansluiten, aangezien er anders grote spleten kunnen opdoemen bij het schaven en afronden.

schuinbovenaanzicht.jpg

De volgende stap is makkelijk: Een onderkant en een bovenkant vastlijmen. De onderkant wordt noot en de bovenkant ook taxus. Daarna de buitenkant mooi vlak, hol, en bol schaven. De deksel los zagen, houten scharnieren en een slot maken en het geheel verder afwerken. Nog genoeg leuks dus.

Meron,
    Heel knap gedaan die verbindingen.
    Zeker mijn ding naar handvaardigheid toe.
    Benieuwd naar de verdere stappen.
    Ik zou dit zeker naturel met een hoogglans afwerken.
    Het heeft zijn charmes.
    Dit is een beetje mijn visie.
    Je bent heel goed bezig en een dik compliment van me.
    Groetjes Sirjacobs Didier.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten