pen-gat verbinding verstevigen met toogpennen

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik ben momenteel bezig met het maken van een werkbank. Nu maak ik gebruik van de pen-gat verbinding die ik wil verstevigen met toogpennen. Nu lees ik in een boek dat je de gaten in de pennen iets dichter bij de borsten moet plaatsen tov de corresponderende gaten in het pengat. Hierdoor wordt bij het plaatsen van de toogpennen de pen stevig in het gat getrokken. Allemaal vrij duidelijk voor me.

Waar ik echter nog mee zit is de vraag hoeveel dichterbij? Ik dacht zelf om eerst de gaten te boren in het pengat (middels wat klosjes in de gaten om splijten te voorkomen), vervolgens de pen erin steken, boor door het gat steken totdat het puntje van de boor de pen raakt. Nu haal je de pen er weer uit en zet je een nieuw puntje vlak naast de afgetekende.

Klopt dit?

Bijvoorbaat dank.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Klinkt prima, zo heb ik het ook gedaan. En een milimeter of 3 verzet is mooi, bij 8mm dikke pennen. Gebruik wel eiken dat is lekker veerkrachtig. Met beuken ben ik bang dat de pennen gaan breken. Slijp ook een mooie punt aan je toogpen, zodat hij makkelijk zijn weg volgt.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Bedankt voor je reaktie. Ik weet niet precies welk hout de toogpennen zijn. Ik heb gewoon bij de dhz een stuk rond hout gehaald van ongeveer een meter lang en 14mm diameter. Goeie tip over de punten slijpen..had ik zelf nog niet aan gedacht.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Nog even een nabrander. De pennen die ik nu heb zijn rond de 3 a 4 cm dik. Kan dat nog verschil uit maken? Of is ook hier een verzet van 3 mm te doen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat zijn dikke pennen! Bij de bouwmarkt zijn ze vast van beuken, of misschien zelfs grenen. En vaak zijn ze ook van losse stukjes aan elkaar geplakt. Lijkt me minder ideaal. Doe eens een test in een proefstukje.

Bij Hornbach hebben ze wel eiken rondhout in verschillende maten.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Inderdaad. De toogpennen zijn 14 mm en de pennen van de pen-gat zijn 3 a 4 cm. Dat ronde hout komt in mijn geval ook van de Hornbach, maar of het eiken is ...geen idee.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Tja, dat weet ik ook niet :lol:

Het staat op zo'n bordje bij het schap.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Heb net een project achter de rug waarbij ik meerdere pen/gat verbindingen heb gebruikt verstevigd met pennen.

Heb een 'test' pen/gat verbinding gemaakt waarbij ik geëxperimenteerd heb met verschillende 'offset' van de pennen. Uit mijn 'test' bleek dat 1mm te weinig was, 2mm perfect, 3mm kon nog net, maar het risico van het versplinteren van de pen was groot, 4mm was onmogelijk.

Gebruikte balken 70mm bij 140mm, gaten 25mm bij 80mm 70mm diep. Gebruikte houtsoort was aphselia doussie.

Een van de allergrootste voordelen van deze verbinding (behalve de extreem sterke verbinding) is het niet nodig hebben van lijmklemmen want de toogpennen trekken de verbinding mooi samen. Dit is zeker een voordeel bij grotere projecten waar klemmen soms moeilijk en/of duur is.

Meer info in dit topic:

http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=757&st=0&sk=t&sd=a&start=20
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Bedankt voor de nuttige reakties.

@seek: toevallig waren het ronde eiken stokken

Ik heb gekozen voor een verspringing van 2mm. Tegen het splinteren heb ik een klein klosje geklemd aan de binnenkant van het pengat. Ik heb geprobeerd om zo haaks mogelijk te boren en dat is aardig gelukt. De toogpennen heb ik aan 1 kant afgepunt (gedeeltelijk).

Het naar binnen slaan van de toogpennen was bijna zaligmakend. Eerst gaan ze een beetje schuin en dan bij het naar binnen trekken gaan ze recht. Ik heb nog wel de pennen ingelijmd met witte houtlijm. Het is fantastisch om te zien hoe alles super vastzit. Lijmklemmen van weke aard dan ook waren totaal overbodig. Het geeft overigens ook nog eens een decoratieve look.

Ik heb helaas in 2 poten wat scheuren zitten (vurenhout). Om te voorkomen dat het verder sheurt wil ik het opvullen. Iemand een tip wat ik daarvoor kan gerbuiken? Wellicht gewoon houtvuller of iets soortgelijks.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Leuk he, die toogpennen? Het is bijna magisch.

Ik zou die scheuren lekker laten zitten. Opvullen helpt toch niet tegen verder scheuren.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Jammer dat het niet helpt tegen verder scheuren.

Trouwens, leuk topic van je over je keuken. Ik heb toevallig aan mijn vrouwtje voorgesteld om in de nabije toekomst ook zelf de keuken te bouwen. Helaas vind zij dit niet zo geslaagd idee aangezien ze niet 6 maanden zonder keuken wilt zitten (ja ik spring nog weleens van project naar project zonder de vorige af te maken :oops: )
Hoe heb jij je partner overtuigd :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb beloofd de oude keuken niet te gaan slopen voordat de nieuwe montageklaar in de garage staat. Dat wordt trouwens nog krap in de ruimte, tegen die tijd. Misschien dat ik bijv. de bovenkastjes nog even uit kan stellen. Met klussen in huis heb ik me gelukkig tot nu toe redelijk tot 1 project tegelijk kunnen beheersen. Dus nog geen "help mijn man is een klusser".
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.