lutjepotje

druifje29

Actieve deelnemer
30 jun 2014
37
0
kolham
Hallo,


Ik wou mijn huidige project graag met jullie delen. Ik ben bezig met een lutjepotje. Dit is een slaaphuisje voor in de tuin. Ik maak hem in de vorm van een pipowagen omdat ik de standaard huisjes niet mooi vindt.
img.jpg


Ik wou de basis van het huisje van grenen vloerdelen maken. Via marktplaats had ik een partij gekocht, blijkt het achteraf vuren te zijn. Jammer maar dat mag de pret niet drukken.
Ik heb het onderstel van een bolderkar gebruikt.
IMG-20140708-WA0004.jpg
Ik heb het huisje gegrond inclusief de veer en groef. Ik hoop dat het hierdoor niet te veel gaat werken.
Het ronde dak is nu een beetje de uitdaging. Ik wou eerst spanten maken van eiken, dit stomen en buigen, echter krijg ik niet alle spantjes exact gelijk.
Daarom heb ik nu gekozen voor de holletje bolletje methode met red cedar latjes.
De latjes lijm ik met epoxy op een strongback aan elkaar.
Op de kopse kanten van het dak wil ik het versterken met gelamineerde eiken spantjes van 2x1cm.
Zullen twee spantjes op 160cm genoeg zijn?
Het dakje wil ik aflakken aan de binnen en buitenkant met expoxy met daarover heen een UV shield.


20140802_133036.jpg20140802_134411.jpg20140802_165924.jpg20140804_191553.jpg20140804_191546.jpg

Vandaag ben ik begonnen met het eerste raampje afwerken. Ik heb van een eiken vloerdeel een onderdorpeltje gezaagd. Het kozijntje maak ik van strookjes eiken van 2mm dik die ik met epoxy aan elkaar lijm. Als het kozijntje klaar is wil ik er eiken luikjes in maken.
Weet iemand hoeveel afgelakt eiken werkt?
20140804_174334.jpg20140804_185844.jpg20140804_185833.jpg

Ik ben al een eind op weg en hoop dat mijn zoon er net zo veel plezier van heeft als ik bij het maken.
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dat wordt een heel mooi slaapkamertje! Nu is er natuurlijk voldoende ventilatie, maar zou voor de toepassing goed kijken naar de te gebruiken afwerkmiddelen.

Ik heb dit soort "konijenhokken voor kinderen" in scandinavie wel vaker gezien. Hoe / waarom gaan jullie deze gebruiken?

Groeten!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Geweldig wat een leuk project!

Zou je me kunnen uitleggen hoe je dat doet met die holletjebolletje -methode met die latjes?

Ik snap dat het als een soort messing/groef in elkaar valt en je zo dus een radius kan maken?
Wat voor freesjes gebruik je daarvoor?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wel een leuk bouwwerk trouwens! Hoe oud is jullie kleine? Wellicht het overwegen waard om ook zoiets te maken bij ons, voor volgend jaar zomer :) .
 

druifje29

Actieve deelnemer
30 jun 2014
37
0
kolham
Hallo,

Bedankt voor de reacties.
@thom
Wij gaan het huisje gebruiken als slaaphuisje voor zijn middagslaapje, dit kan tot hij 2,5 is. http://www.lutjepotje.nl/
@maartens
Het holletje bolletje systeem gebruiken ze ook om kano's te maken, zie onderstaand threads:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?8514-nieuwbouw-eiken-mahonie-sloep&highlight=kano
http://www.woodworking.nl/showthread.php?8955-Cedar-strip-kayak&highlight=kano
Wat de freesjes betreft, ik heb 5 jaar geleden een 87 delige set gekocht bij:
https://www.hbm-machines.com/produc...en-frezensetshout/hbm-87-delige-houtfrezenset
Deze kost 100 euro en ik doe er nu al 5 jaar mee.
@okke
Onze kleine is bijna 6 maand.
@michelvdd
Haha dat is inderdaad een pooltafel, ideaal als werktafel en als het werk gedaan is kun je heerlijk ontspannen.

- - - Updated - - -

Hallo,

Ik wou in het eiken kozijntjes 20 x 35 luikjes maken van eiken en dit in de epoxy zetten. Maar hoeveel werkt eiken dat goed in de epoxy zit ongeveer?
 

druifje29

Actieve deelnemer
30 jun 2014
37
0
kolham
Hallo,

Bij deze een update van het slaaphuisje. Ik heb vandaag het dakje ontkist. Ik twijfelde nog of twee spantjes genoeg waren, maar het blijkt dat het dakje steviger is dan ik dacht.

IMG-20140809-WA0004_resized.jpg20140809_121342_resized.jpg20140809_121310_resized.jpg20140809_121318_resized.jpg

Nu moet ik de binnenkant van het dak nog schuren, hier zie ik tegen op omdat ik er niet heel goed bij kan.
 

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Dat schuren kan je gewoon vergeten, koop een leuke lap stof met wolkjes en dat probleem is creatief opgelost.
Trouwens dat dakje is mooi geworden, heb zelf zoiets gemaakt en de hoeken schuin geschaafd maar dat is niet zo strak geworden. Daarom de kiertjes met harde 'zegellak' gedicht.
 

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
Heel leuk resultaat. Ik heb dat frezenset bekeken, maar ik snap niet precies hoe je de bolle kant freest aan die cederlatjes. Heb je daar ook foto's van.

Vriendelijke groet

Manus
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Heel leuk resultaat. Ik heb dat frezenset bekeken, maar ik snap niet precies hoe je de bolle kant freest aan die cederlatjes. Heb je daar ook foto's van.

Vriendelijke groet

Manus

eerst de onderkant van de lat langs de frees, nu is een kwart ervan afgerond, je draait de lat om en langs de frees, nu heb je een bolle kant
 

druifje29

Actieve deelnemer
30 jun 2014
37
0
kolham
Hallo,

Ik heb inderdaad de bolle kant twee keer gefreesd, Dit is iets meer werk maar de officiële freesjes kosten 75 euro.
Ik vind het idee om het te bekleden leuk vooral de postzak.
Maar ik heb hem toch geschuurd en vandaag in de eerste laag epoxy gezet. Ik ben heel blij met het resultaat.
20140812_211827_resized.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.