Stoelenmaker

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Omdat Caspar momenteel niet in de mogelijkheid verkeert (reis) plaats ik dit voor hem op het forum.

Geniet ervan! ;-)

Beste Mensen,

Hierbij zou ik u graag willen laten zien hoe het eerste serieuze stoelontwerp vorm heeft gekregen.
Het Vliegenbos in Amsterdam-Noord bracht mij een paar 80 jaar oude Hollandse Iepen, geveld door de Oktoberstorm. Als ook wat Essen en een paar Eiken uit het Volenwijkspark.

Al deze bomen spleet ik ter plekke in handelbare delen om te vervoeren in een grote bakfiets naar mijn werkplaats aan de Elektronstraat achter het Westerpark gelegen.
https://www.youtube.com/watch?v=XplqYIzELjU&list=UUM21GfFwI9Emmjs7L3hTrhg&index=26

Ik had u veel eerder willen laten zien wat voor stoelen ik van dit hout kan maken. Echter, hoe meer ik mijn materiaal leerde kennen, des te moeilijker werd het om er een waardig doel mee voor ogen te hebben. Deze kritische ontwikkeling zorgde voor heel gerichte studies over stoelen en het ontwerpen ervan. Een stoel die antwoord geeft op ons zitgedrag en ons lichaam. Die licht, sterk , stoer, elegant, ingewikkeld en simpel is… Zo’n hoog gegrepen doel vergt van je om langzaam te werken aan iets dat beter wordt.
Gelukkig kwam ik er achter dat ik alles behalve alleen sta en ik mij als beginneling rijkelijk kan vol stoppen met de noeste arbeid van velen.

In ieder geval zou ik graag, in dit digitale tijdperk dat toch steeds sneller vooral op resultaat uit lijkt te zijn, een product willen kunnen aanbieden dat vertragend werkt.
Mocht u al interesse hebben in een stoel, of in een serie stoelen, hoor ik dat uiteraard graag. U kunt zodra ik dit model op ware grootte heb gemaakt komen zitten of deze naar uw smaak is.

De eerste series zullen van Iepen gemaakt worden met een gevlochten zitting van splijtsel van hetzelfde materiaal en van Essenhout met een zitting van papierkoord.

https://www.youtube.com/watch?v=ZAHSH_tlteg&list=UUM21GfFwI9Emmjs7L3hTrhg

Uiteraard kan ik ook een tafel maken die erbij zou passen…

Ten slotte hoor ik graag of u op de hoogte wilt blijven van mijn verdere ontwikkelingen.
Ik zou het leuk vinden als u deze mail doorstuurt naar uw contacten die mogelijk geïnteresseerd zijn.

Vriendelijke Groet,

Caspar Lucien Labarre

IMG_1317.jpg

IMG_1389.jpg

IMG_1391.jpg

IMG_1394.jpg

IMG_1408.jpg

Een feest voor het oog, toch?

Steven
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik vind vooral de manier waarop deze stoel gemaakt is erg mooi.
Afgaande op de foto's heb ik wel mijn twijfels over het zit comfort, het lijkt of de leuning een erg onnatuurlijke kromming heeft.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
De kromming zorgt dat de 2 kapregels een verschillende hoek hebben ten opzichten van het zitvlak.

De meeste stoelen hebben een heel ouderwets idee dat je rechtop moet kunnen zitten, hetgeen niemand in het dagelijks gebruik echt doet, tenminste als ze zich niet anders voordoen dan ze zijn.

Het zitgedrag van mensen is eigenlijk vrij simpel, namelijk comfort word gezocht en moet direct gevoeld worden als een vermindering van discomfort. Zitgedrag houd geen rekening met een lange termijn belasting van het lichaam en daarom zijn stoelen ook zo schadelijk voor de mens in het gebruik. Ze forceren een houding die in eerste instantie het minste moeite kost, dus onderuit zakken tegen de rugleuning. Waarom kiest men voor deze houding. Omdat bij 115 a 120 graden tenoipzichten van zitvlak het hoofd bovenop de romp staart en dus geen spierwerking in de nek verijst op overeind te houden. dit ervaard men over het algemeen als comfortabel. probleem is dat vervolgens alle druk van het hele lichaam op een gekanteld bekken komt en de spieren daar uit rekken en bij elke dag 3 a 4 uur in deze houding ook kunnen veranderen van lengte en als je dan vervolgens iets gaat optillen plotseling dan zijn die spieren verlamd en groter en kunnen ze de motoriek niet bijhouden en beschadig je vervolgens je gewrichten. Hupsa en de hernia is geboren.

Zaak is het om de slechte zitcultuur zo min mogelijk slecht te maken en dat doe je door een stoel te hebben die de hele rug opvangt tijdens een comfortabele zithouding. Dus 90 graden ten opzichten van de zitting lende ondersteuning en de mogelijkheid om je bovenrug af te rollen naar 115 a 120 graden, waardoor je je hoofd boven je romp positioneerd, net zoals wanneer je staat. Een gevlochten zitting klemt de billen iets samen waardoor ook een betere verspreiding plaatsvind affin het is een hele studie maar daarom heeft de stoel die gebogen achterkant en daarom ziet ze er ook anders uit dan de meeste.

Bronvermelding: The Chair, Galen Cranz en vooral De Kunst Van Het Zitten, Zo Zit Het, van H.A.M. Staarink
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Ik vind het een hele sierlijke stoel. In eerste instantie had ik ook vragen over het zitcomfort. Maar zo te lezen heb je er serieus over nagedacht, dus ik geloof je op je woord. Ik neem aan dat je hem zelf uitgebreid geprobeerd hebt :)
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Nou ik heb de voorgangers geprobeert, heb 4 stoelen begonnen/half gemaakt. Maar ik kreeg geen controle over de verhoudingen. Ik ben zo iemand die weigert met computers te leren tekenen. Met alle gevolgen van dien. Gelukkig is dit 1±5 schaalmodel redelijk realistisch uitgepakt
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Begrijp ik het goed dat de zithouding hetzelfde is als op een kruk en dat de rugleuning de lijn volgt die je rug dan aanneemt? Of zit je toch iets meer achterover? Als het de krukhouding is zou je iemand kunnen vragen om zijwaartse en ruggelingse foto's van mensen op een kruk te maken, die licht en met laag contrast afdrukken en daar de ontwerpschetsen op maken.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Het is lekker onderuit zitten op een goede manier, dat wil zeggen zonder een kanteling van het bekken. Dus het bekken word door de ondersteuning van de onderug en de bolle vorm hol gehouden.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Moet je dan niet de zitting wat naar achter kantelen? Lijkt mij dat je anders problemen krijgt met het afknellen van de bovenbenen door de voorkant van de zitting.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Leuke stoel, maar toch wel wat "gewoontjes" de rugleuning brengt er wel wat spanning in, maar van iemand met een zo'n uitgesproken mening, moet er toch wel wat meer inzitten.

jaap
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Dat is ook de bedoeling dat hij gewoontjes is... Knap lastig om gewoon een goede stoel te maken vond ik.

Bij benadering zul je merken dat er niets gewoontjes is aan de stoel...maar dit ter zeiden...

Maar jij geeft dus meer de voorkeur aan iets opvallends..?

Misschien dat een volgende ontwerp meer jou smaak heeft dan!
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
hij kantelt best naar achteren maar dat zou eerder veroorzaken dat je bovenbenen afknellen. Gelukkig is dit bij de meeste mensen niet het geval omdat ze voldoende lengte hebben voor de stoel.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Moest de pennen breder maken als ik zonder lijm wil werken. Maar enkel daar waar nodig. Op die manier is deze stoel ook van groen hout te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.