Roubo of Nicholson werlbank?

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Zoveel mensen, zoveel wensen blijkt maar weer. Persoonlijk spreekt die van Sellers mij ook aan, simpel en goedkoop. Wanneer je naar verloop van tijd 'm niets vindt kan je de werkbank met goed fatsoen in de open haard gooien. En je kan heel eenvoudig uitbreiden met laden of een extra klem op de poot. Of bijvoorbeeld de gereedschapsbak dicht maken.

Wat nog een optie kan zijn is tweedehands naar een beuken bank kijken en die naar wens maken. Ik zou het de eerste keer in ieder geval simpel en goedkoop houden, zoals Reinoud zei, dan is een foutje ook niet zo duur. :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De Roubo lijkt dankzij ......... .

Ik heb geen ervaring met de een of de ander.
Wie heeft hier wat inzichten en ervaringen over?

Aldus de topicstarter.

Als je geen ervaring hebt is er naar mijn mening 1 heel belangrijke raad: Maak eerst een heel simpele functionele bank om daarop te ervaren wat voor jou goed werkt. Ik heb zelf een 4 cm dikke MDF plaat (voor de massa en goedkoop) op twee zware schragen (voor nog meer massa en stevigheid), voorzien van klem en een 3/4 inch gatenpatroon waarvan ik dacht dat ze voor mij zouden werken. Daar speel ik nu een jaar mee en ben adh van die ervaring nu DE BANK aan het bouwen naar eigen ontwerp die voor mij alle banken zal overtreffen :).

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
bedankt voor je tip

Met geen ervaring bedoel ik eigenlijk specifiek ervaring met een roubo of nicholson
ik heb een redelijke werkbank maar aan die zitten wat haken en ogen.
Het is eigenlijk een beetje zo'n werkbank die je traditioneel kan kopen

ik had de nijging voor de nicholson te kiezen maar eerlijk gezecht heeft de discusie in dit topic me een beetje op andere gedachten gebracht
nu nog een beetje de voor en nadelen van de leg vice (is daar geen net nederlands woordt voor) en een tin vice goed op mijn netvlies krijgen.

dat je niet onder makkelijk onder de bank kan rijken bij een nicholson en dus ook bij een sellers bank lijkt me ook wel een goed punt
hoewel ik zelf dat niet zo vaak doe denk ik
als ik zo'n voorplank maak maak ik hem in ieder geval demontabel
ik wil in iedergeval wel gaan werken met bankhaken en ik denk niet dat goed gaat in MDF

wie o wie kan mij nu nog inzicht geven in de voor en nadelen van de leg of de twin vice?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb ervaring met de traditionele bakschroef. Die met 1 schroef en twee stang geleiders. Dat vind ik een rotding. Gaat snel scheef en klemt dan niet lekker. En die stangen zitten vaak in de weg. Ook loopt mijn schroef niet soepel meer.

De poot bankschroef op mijn werkbank is wel fijn. Enorme klem kracht. Hij gaat ook niet snel scheef. Je kan iets naast de schroef klemmen, helemaal tot de grond desnoods. En je hebt lekker veel ruimte boven de schroef. Nadeel os dat je veel moet bukken. De schroef zit vrij laag en soms moet je de pin onderaan in de parallel geleider verplaatsen.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
ja zo'n ding heb ik nu
beter dan niets maar je loopt als maar tegen beperkingen aan
ik heb al wel bedacht dat ik de metalen schroef wellicht kan hergebruiken voor een nieuwe bankschroef
dan licht een leg vice gelijk wel heel erg voor de hand want die heeft maar een schroef nodig
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Bij mij werkt de parallelbankschroef op de werkbank wel naar behoren. Ik vind de staartvijs en de parallelbankschroef wel ongeveer aan elkaar gewaagd. De ene scoort slecht waar de andere goed scoort, en omgekeerd.

Zelf zou ik geen twin vice installeren. Volgens mij is dat beperkter en het neemt teveel plaats in. Plaats waar eventueel sergeanten iets op het blad zouden kunnen klemmen. Bovendien gemakkelijk te compenseren in een" tweede kans oplossing" : de opbouw Moxon.

De staartvijs lijkt mij een uitstekende en goedkope keuze, en om hiermee parallel te klemmen je kiest best ofwel voor een kruis ofwel voor een tandbaan met een met de voet te bedienen stop erin, makkelijk zelf te maken, dan moet je je niet bukken om onderaan een pinnetje te versteken.

Een aanbouw stalen bankschroef is te overwegen, dit hebben de Engelsen nu eens goed doordacht

Ik gebruik mijn kleine houten opbouw houten bankschroefje met kruis erin en mijn kleine Moxon opbouw klem meer dan de werkbank bankschroef. Deze worden dan op de meest geschikte plaats, voor de job die ik aan het doen ben, op de werkbank geklemd met sergeanten. Dat is het voordeel van een bank waarbij men ver van de randen kan klemmen met sergeanten. Ik zou om die reden minder gelukkig zijn met een Engels type werkbank.


Een Engels type werkbank maken met een afneembare voorplank (de ruggegraad van de werkbank) lijkt mij wat contradictorisch. Dit type is makkelijk te maken mede omdat de grote voorplank ( en zelfde achterplank) zorgen voor de uitstijving.



groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
alweer een goed punt

lastig hoor iedereen lijkt wel gelijk te hebben maar toch is niet iedereen het met elkaar eens

ik lijk mijn bankschroef vooral te gebruiken als ik lange planken verticaal langs mijn bank klem om de zijkanten te schaven
en ik klem er vaak een schaaf stop in voor planken die ik op de bank leg dat kan natuurlijk met een eindstop aan het einde van de bank
de kopse kanten futsel ik
voor het zagen van pennen klem ik ze er ook in
dat zou dus allemaal prima met een De poot bankschroef kunnen gebeuren

voor zwaluwstarten enzo gebruik ik nu uit pure frustratie een plank in mijn bankschroef en een paar lijmklemmen

maar ik heb inmiddels een mooie antieke tapset voor 1 1/4 inch houten schroeven op de kop getikt dus de moxton vice komt er binnenkort aan ;)

misschien zou ik het zelfs zonder bankschroef kunnen stellen en alleen een losse moxton en bankhaken
zo'n voorplank is dan ook handig maar ik heb ook wel eens zo'n schuivend bord met gaten aan de voorkant gezien ik denk dat dat ook prima functioneert

vooral voor het zagen van kopse kanten lijkt me de bankschroef aan de voorkant het belangrijkst
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Wat een goede vraag
ik zal thuis eens kijken

het is een leuk ding gekocht bij bobs's toolshed in cornwall
alleen heengaan als je van oud gereedschap houdt en vldoende geld hebt
ik heb me nog nooit zo moeten beheersen

ik heb er twee gehaald voor 30 pond per stuk
ik meen dat de ene 1 en 1/4 inch is en de ander iets van 3/4 inch

Als ik dat zo inschat is de spoed zo'n beetje wat je kan verwachten voor houd.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
De ene heeft dus een diameter van ongeveer 3 centimeter en de spoed is net geen twee omwentelingen per centimeter
de kleine heeft een diameter van 18 mm en ongever 3,5 omwentelingen per centimeter
 

verdi

Nieuw lid
30 dec 2011
14
0
Bij lost art press hebben ze een nieuwe dvd over het maken van een workbench met een minimum aan middelen:the naked woodworker.als ik me niet vergis is het een Nicholson. Kwestie van het on topic te houden ;) Er zijn ook een aantal blogposts over de werkbank waar misschien iets van te leren valt.
 
Laatst bewerkt:

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ja je hebt gelijk dit gaat niet over schroefdraad.
Ben alleen van het nicholson idee afgebracht hier :)
Het wordt denk ik toch een split top roubo met leg vice

ik ga nog heel hard nadenken of ik wel een "wagon" vice wil

ergens jammer op de een of andere manier heb ik nooit zin om met de huidige hype mee te doen
maar ja als het een heel goede keus is is het dan ook misschien geen hype.

dit lijkt me trouwens een heel mooi systeem voor een leg vice
http://www.popularwoodworking.com/woodworking-blogs/chris-schwarz-blog/new-vise-mechanism-hovarter

Schwarz schijnt er 140 usd voor te betalen ik vindt die versie helaas nergens terug
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Schwarz schrijft er ook bij dat beschikbaarheid van die Hovarter-spindel voor de herfst is gepland. Dat kan verklaren waarom je hem nog niet vindt… Op Hovarter's blog zelf staat de prijs van $140 genoemd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.