Roubo of Nicholson werlbank?

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
De Roubo lijkt dankzij de goddelijk Schwartz de onbetwiste nummer 1 van de werkbanken geworden.

Niet dat het me een prima werkbank lijkt maar als ik zo naar de Nicholson kijk heb ik het gevoel dat die bank meer voordelen biedt.

Ik heb geen ervaring met de een of de ander.
Wie heeft hier wat inzichten en ervaringen over?

https://www.youtube.com/watch?v=7MFfu4YA7k0&index=4&list=PLUmuU_NkBJCHD-hNnyk25qM4905u5P1Sm


Dit plankje maakt een "tail vice" volgens mij ook overbodig. voor welke werk bank dan ook
https://www.youtube.com/watch?v=WNrof3cd1cA#t=144
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik ben zelf nogal voorstander van de bank die Paul Sellers maakt. Vergelijkbaar met de Nicholson. Niet veel bijzonder, maar wel heel handig en eenvoudig te maken. De bankschroef die hij gebruikt zou ik voor geen geld willen ruilen met een leg-vise zoals op de Roubo.
Ik vind veel van deze werkbanken, waaronder de Roubo nodeloos gecompliceerd. Als je enorm veel tijd gestoken hebt in het maken van allerlei systemen om een werkstuk vast te houden ga je ze vast ook wel eens gebruiken, ook al heb je ze niet meteen nodig.
Als je een eenvoudige werkbank maakt ga je andere oplossingen zoeken, als ze al nodig zijn.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat zo'n Roubo er heel knap uitziet en vast ook heel leuk is om te maken.

Je moet zelf een beetje aanvoelen wat je precies nodig hebt en welk ontwerp het best bij je past, dit is voor iedereen anders.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zoals met alles bestaat er niet iets als "de beste" werkbank. Veel hangt af van het soort werk dat je doet. Persoonlijk vind ik de werkbank van Sellers juist niet veel soep, hij functioneert, maar dat doet een plank op schragen ook voor veel doeleinden...