Roubo of Nicholson werlbank?

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
De Roubo lijkt dankzij de goddelijk Schwartz de onbetwiste nummer 1 van de werkbanken geworden.

Niet dat het me een prima werkbank lijkt maar als ik zo naar de Nicholson kijk heb ik het gevoel dat die bank meer voordelen biedt.

Ik heb geen ervaring met de een of de ander.
Wie heeft hier wat inzichten en ervaringen over?

https://www.youtube.com/watch?v=7MFfu4YA7k0&index=4&list=PLUmuU_NkBJCHD-hNnyk25qM4905u5P1Sm


Dit plankje maakt een "tail vice" volgens mij ook overbodig. voor welke werk bank dan ook
https://www.youtube.com/watch?v=WNrof3cd1cA#t=144
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik ben zelf nogal voorstander van de bank die Paul Sellers maakt. Vergelijkbaar met de Nicholson. Niet veel bijzonder, maar wel heel handig en eenvoudig te maken. De bankschroef die hij gebruikt zou ik voor geen geld willen ruilen met een leg-vise zoals op de Roubo.
Ik vind veel van deze werkbanken, waaronder de Roubo nodeloos gecompliceerd. Als je enorm veel tijd gestoken hebt in het maken van allerlei systemen om een werkstuk vast te houden ga je ze vast ook wel eens gebruiken, ook al heb je ze niet meteen nodig.
Als je een eenvoudige werkbank maakt ga je andere oplossingen zoeken, als ze al nodig zijn.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat zo'n Roubo er heel knap uitziet en vast ook heel leuk is om te maken.

Je moet zelf een beetje aanvoelen wat je precies nodig hebt en welk ontwerp het best bij je past, dit is voor iedereen anders.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zoals met alles bestaat er niet iets als "de beste" werkbank. Veel hangt af van het soort werk dat je doet. Persoonlijk vind ik de werkbank van Sellers juist niet veel soep, hij functioneert, maar dat doet een plank op schragen ook voor veel doeleinden...
Zelf heb ik een "klassieke" Europese werkbank met een grote voortang en een grote zij-tang. Voldoet prima, maar is ook niet op elk gebied het best doordachte ontwerp. Poten lopen niet gelijk met het blad bv.
Een Leg-vise zoals op een Roubo heeft veel voordelen ten opzichte van een klassieke bankschroef, en ik geef hier persoonlijk de voorkeur aan.
Kijk eens goed naar wat voor werk je doet en zoek daarbij d werkbank die het beste bij je gebruik past.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Ik heb zelf een werkbank gebouwd met voortang zoals coko hierboven heeft., Die zou ik niet willen missen. Ik heb de poten wel gelijk met het voorblad gehouden, ideaal. Ik heb (nog) geen zijtang en die mis ik soms wel om hout te klemmen. Maar zonder lukt ook. Gootste minpunt is dat ik vuren heb gebruikt, prima voor het onderstel, maar te flexibel voor de klem. Het bovenblad is twee platen 18mm multiplex.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
mijn huidige werkbank heeft ook het nadeel dat de poten naar achter staan

het paul sellers ontwerp is mij wat te diep en ik heb geen behoefte aan het verlaagde midden deel
wat me juist heel handig lijkt is de spleet in het midden maar die vindt je ook bij sommige roubo's.

de voorplaat van de nicholson lijkt me dan ook weer erg handig voor het schaven van langere planken

ik zie zelf niet helemaal wat het voordeel van de roubo legvice is ten opzichten van bijvoorbeeld een dubbele (sorry voor de Engelse termen)

aan de andere kant neemt het wel minder ruimte in beslag.

wat ik ook doe ik maak in ieder geval wel een losse moxton vice (klem, bankschroef of wat dan ook)
al was het maar vanwegen mijn minder wordende ogen
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik denk dat je best gewoon een schets maakt, of een sketchup tekening waarin je alle elementen stopt die voor jou belangrijk zijn. Zo kan je bijvoorbeeld een bank in de stijl van Sellers maken met een spleet in het midden ipv een verlaging en een "apron" in de stijl van Nicholson.
Waarom is het een probleem als de poten niet gelijk staan met het blad?
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
wat betreft die poten die helpen om een plank op zijn zijkant te houden waar die zijkant van de nicholson ook goed bij helpen
nu gebruik ik een blokje hout om het verschil te overbruggen en een lijmklem maar handig is het niet.

Uiteindelijk zal ik zelf mijn werkbank ontwerpen maar voor ik dat doe wil ik graag de voordelen van bijvoorbeeld een "legvice" weten
en vooral wat zouden de voordelen van de roubo ten opzichten van de nicholson kunnen zijn. dat soort dingen.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
De "aprons" bij de bank van Sellers of bij de Nicholson lossen dit probleem inderdaad mooi op. Bovendien zorgen deze voor heel veel zijdelingse stijfheid van de bank wat goed van pas komt als je veel met handgereedschap werkt.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
ja precies voor mijn gevoel een beter ontwerp.
en toch is die roubo de hype daar moet een goede reden voor zijn
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat de Roubo een hype is komt doordat Chris Schwarz hem populair gemaakt heeft. Dat is niet noodzakelijk een goede reden :) Het is een mooi model om te zien en bomvast. Voor handwerk is het, zeker in combinatie met een Moxonklem een goeie werkbank. Maar dat geldt ook voor de Nicholson.

Het grote voordeel van een pootklem is de klemdiepte. De schroef zit lager dan bij de standaard meubelmakersklemmen, dus je kunt bredere planken klemmen. Een nadeel daarbij is dan weer dat hij aan de bovenkant klemt, dus een laatje inklemmen wordt lastiger. Maar daar gebruik je dan de Moxonbankschroef voor.

Schwarz heeft wel eens een overzicht gemaakt van de ontwerpeisen voor een werkbank. Als je daaraan voldoet denk ik niet dat het uitmaakt of een Nicholson, Sellers, Roubo of wat dan ook maakt. Simpel gezegd: kijk wat je maakt en hoe je het maakt en zorg dat je dat in alle benodigde posities op (en aan) je werkbank kunt vastklemmen.

Zowel op de klassieke Engelse als de klassieke Franse, als de klassieke Noord-Europese als de Oost-Europese werkbanken zijn zowel robuuste als zeer verfijnde werkstukken gemaakt. De werkbank sluit dus niets uit...
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
ik ga nu is zien voor de iets kortere versie van de Texas roubo bench ( kan effe niet op youtube ;) ) gewoon dee term ingeven
welke eigelijk een oversize schraag is met een paar klemmen :)

maar hij lijkt me wel praktisch
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
noemen ze dat eigenlijk niet een planing beam met een hoop fratsen erbij?
het grootste voordeel is dat je geen zooi op je bank zal laten liggen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat ik persoonlijk het nadeel vind van de engelse types is dat het niet zo lekker werkt in combinatie met een rij bankhaken. Om zo'n haak naar boven te duwen moet je onder het diepe voorschort heen reiken. Maar verder lijkt het me een prima ontwerp.

Overigens, ik had besloten om het Roubo type te maken, juist omdat het zo simpel is. Met een stuk of 8 10x10 vuren balken kon ik de werkbank maken, alles recht toe recht aan. De engelse bank die in het boek van Chris Schwarz stond leek me nodeloos ingewikkeld met een torsion box constructie en die schuine poten. De werkbank die Sellers presenteert is dan weer een stuk eenvoudiger als je mooie brede rechte planken kunt vinden.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@Seek: Sellers gebruikt zelf 2x4 balkjes, of wat in de buurt komt, niet zo erg breed dus. Het leuke is dat wanneer je de bank van Sellers maakt aan de hand van de filmpjes, dat er een aantal belangrijke verbindingen inzitten. Deze worden goed uitgelegd en getoond en zijn voor zowat elke beginner haalbaar. Ook gaat hij er van uit dat je nog geen bank ter beschikking hebt en maakt hij dus alles in z'n tuin. Net zoals je thuis zou doen.
Het is zo'n beetje een instapproject in de houtbewerking, wat het vooral voor beginners aantrekkelijk maakt natuurlijk. Omdat je met simpel vuren werkt valt het ook niet zo duur uit, best handig als je foutjes maakt.

Een torsion box constructie op een werkbank vind ik er toch ook wat over. Vooral omdat ik denk dat het weinig bijdraagt aan de bank zelf. Het is tenslotte maar gewoon een werkbank. Niet meer, niet minder. Wat niet wegneemt dat het leuk kan zijn om zo'n ingewikkelde bank te maken natuurlijk.

Sellers heeft trouwens zelf ook een ontwerp voor benchdogs op z'n bank. Gewoon uit hout en met een veertje, heel eenvoudig. Ik weet niet of ze degelijk zijn, maar waarschijnlijk toch niet slecht. Ook al zegt hij zelf geen fan te zijn van benchdogs.

Hier een filmpje van zijn benchdogs:

https://www.youtube.com/watch?v=UQPcHLcyRe0
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik ken Sellers bank niet echt uit mijn hoofd. De originele Nicholson bank werd van brede planken gemaakt enwas heel snel op de werkplek op te bouwen en later weer af te breken. Stevigheid komt door die brede schorten aan voor en achterkant die het schranken tegen gaan.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ik voel geloof ik veel voor combi van Sellers en nicholson
niet te breed vooral geen vakjes in de boven kant of een verdiept midden gedeelte en wel een smalle spleet
wel lekker dik en zwaar en gewone simpele rechte poten.

die bak in mijn huidige werkbank zit chronisch vol met allerlei zooi ik lijk die strijd maar niet te kunnen winnen

Nu twijfel ik alleen nog over wat ik zal gebruiken als bankschroeven
zo'n legvice ziet er wel mooi uit en lijkt me relatief simpel te maken
maar ik heb het gevoel dat ik door dat hij niet zo breedt is misschien wat missen ga
verder twijfel ik nog of ik nog wel een tweede aan de kopse kant nodig heb als ik dat truukje met dat latje zo bekijk
als ik er een op maak dan wordt het een "wagon vice"
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hallo allen,

Deze laatste, de persoonlijke werkbank van Sellers, zou ik in geen geval maken, tenzij om video's te maken. Het heeft geen gaten voor een holdfast die zouden toch niet kunnen gebruikt worden wegens de laden dicht onder het blad van de werkbank. En diep klemmen met sergeanten is er ook niet bij.
De eerste twee werkbanken, waarmee het topic is begonnen, hebben beduidend meer mogelijkheden om te klemmen. Maar waarom geen werkbank "van bij ons" het type van Ulmia of Nooitgedagt? Met eventueel een metalen voorklem in plaats van de klassieke houten voorklem, of met een staartklem zoals bij het Franse type; maar zeker wel met de klassieke ( ingebouwde) zijklem (of wagon vise) met gaten erin voor een bankhaak? En een plank op de andere zijkant die omhoog en omlaag kan om het hout te stoppen bij het schaven. Men kan overal sergeanten zetten, zelfs maximaal diep, ( bedoeld wordt dat men verder van de rand klemt) en men kan ook nog gaten voorzien voor de bankhaken en voor een holdfast.

Voor mij zijn de stabiliteit en de grootste keuze aan mogelijkheden om werkstukken vast te klemmen tegen het werkblad en vooral op het werkblad de hoofdcriteria. Een lade onder het blad heb ik gehad en gesloopt en het gereedsschapsvak heb opgevuld zodat het blad breder werd.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.