kunststof doosje

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
"Baas" Jaap verraste mij met een klomp overgebleven kunststof (PU).
Direct maar even vervormd tot een schaaltje met walnoot deksel.
Afm. H: 6 (8,5) cm en D: 8 cm Wanddikte 3 mm.
Spectaculair draaiwerk: slingers van wel 50 cm materiaal verlieten de beitel en bleven vervolgens overal aan hangen. Je moest ze echt afvegen.
Geschuurd tot korrel 500 en met schellawax gepolitoerd.
Recycling dus.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi doosje geworden Jan! Ik kan het in bijna elk gewenste vorm gieten en ook kleuren. Het hecht uitstekend aan allerlei materialen, dus dit moet fantasie prikkelen om nog een keer wat mee te doen in combinatie met hout.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wow, dat vindt ik erg mooi. kunststof zelf maken? vertel,vertel!! lijkt me erg mooi om kleuren te kunnen draaien die niet direct houtkleurig zijn

rick
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Dit doosje heeft een prachtige vorm, bovendien is het contrast tussen potje en deksel heel effectief.

De convexe en concave rondingen zijn mooi in balans.
De groeven in het deksel zijn functioneel en geven een fraaie aanvulling op de vorm.
Ik vermoed dat de groeven onderaan de balans moeten versterken, maar voor mij werken ze niet.

Just my two cents, zoals de engelsen zeggen.

Hans
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Hans.
Het is inderdaad een hele toer om een harmoniërende balans te vinden tussen de bolle vorm van het doosje en de holling in het deksel. Om de relatie tussen deksel en doosje te versterken heb ik het dekseltje een fractie boven de rand "getild", waardoor een scheiding ontstaat tussen de hoofdlijnen zonder dat er sprake is van een storende breuklijn.
De ringen onderaan het doosje camoufleren luchtbelletjes in het materiaal en zijn min of meer een niet gewenste noodzakelijke aanpassing.
Dank voor je analyse.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat is inderdaad een duidelijke analyse Hans. Daar moet je wel oog voor hebben, of getraind voor zijn. Ik zie "gewoon" een mooi doosje. ;)

Ik heb eens een hele discussie gehad met een draaier wat nu precies mooi was. Ik kwam hem tegen op een jaarmarkt, en kan me helaas niet meer herinneren wie het was. Ik vond en vind nog steeds dat iets mooi is, als het mooi gevonden wordt. En dat is nu eenmaal per persoon verschillend. Maar die beste man had hele theoriën, hij had zelfs speciale meetgereedschappen om de maten, vorm en rondingen van een vaas precies op te meten en ze met een heel speciale maatverhouding te kunnen draaien. Alleen als zijn werkstukken aan die voorwaarden voldeden, waren ze 'mooi'. Hij goot creativiteit in een soort stelsen van 'natuurwetten' waaraan voldaan moest worden.
Het was opzich wel een interessant gesprek, maar ik voel er toch niets voor.
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Woodworker,

even voor alle duidelijkheid, ik ben van mening dat 'mooi' geen eigenschap is van een werkstuk, maar van de toeschouwer. Wat mij betreft heb je volkomen gelijk: jij ziet 'gewoon' een mooi doosje.

Een praktische reden om schoonheid te analyseren is dat ik als houtdraaier de keuze heb:
  • - kopieen, eventueel met variaties, te maken van door anderen gemaakte werkstukken, die (door mij, klant of jury) mooi gevonden worden.
    - Analyseren waarom werkstukken mooi gevonden worden en de gevonden eigenschappen gebruiken bij het ontwerpen van mijn eigen werkstukken.

De reden waarom ik me waag aan vormanalyse van houtdraaiwerk is toch in de eerste plaats mijn eigen nieuwsgierigheid. Ik maak er tot nu toe geen gewoonte van om deze amateuristische beschouwingen openbaar te maken. Maatstaf om dat toch te doen is hooguit de hoop dat de maker en mogelijk andere bezoekers van een forum daar iets aan hebben.

Tenslotte over je ontmoeting op de jaarmarkt: de meest populaire wetmatigheid op dit gebied is de gulden snede, ik vermoed omdat het eenvoudig toe te passen is. Veel aanhangers zijn naar mijn mening gestopt met lezen na de (overigens waardevolle) eerste paragraaf van het grote boek van de vormenleer.

Hans
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@rick, de kunststof is gebaseerd op polyurethaan hars, een 2 componenten goedje dat al na een minuut of 5 begint te geleren en na een uurtje helemaal hard is. Er zijn nog wel snellere versies. Voor verschillende toepassingen stoppen wij daar een mix aan vulmiddelen in. Sommige varianten laten zich prima mechanisch bewerken, ook met de handschaaf en de bovenfrees en in dit geval de draaibank met losse beitel. Je kunt het inkleuren met met allerlei pigmenten en het kost in kleine verpakkingen ruim 30 euro de kg. Wij kopen het in grote hoeveelheden, dus als je keer een klein beetje nodig hebt voor een experiment, dan kan dat altijd.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste jaap

ik zou graag gebruik maken van je aanbod. ik heb een idee in mijn hout en wil dat graag proberen. heb wat rest stukken padoek,wenge en purperhart. dit wil ik graag in de kunststof laten zakken en dan alles afdraaien totdat het hout zichtbaar wordt. enig advies hoe dit aan te pakken?? dit zou weer een hele nieuwe rits aan mogelijkheden tevoorschijn toveren


alvast enorm bedankt

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.